Opony i ich hałaśliwość

Opona samochodowa przypomina orkiestrę. Posiadane przez nią rowki i lamelki na bieżniku wydają podczas jazdy różnorodne dźwięki. Od wielu lat inżynierowie starają się ograniczać hałaśliwość ogumienia. Jak z całej oferty wybrać te, które będą ciche przy eksploatacji?

Hałas generowany przez opony wpływa nie tylko na komfort jazdy pasażerów, ale daje się we znaki również mieszkańcom przydrożnych domów. Hałas komunikacyjny stanowi wielki problem pod względem ochrony środowiska. Można go zmniejszyć poprzez stosowanie specjalnych nawierzchni dróg. Są one jednak ponad dwa razy droższe od stosowanych tradycyjnie. Najpopularniejszym sposobem z walką z hałasem jest jednak ograniczenie prędkości na trasach przebiegających w pobliżu zabudowań.

 

Jak zredukować hałas?

 

Każdy właściciel samochodu może wpływać na zmniejszenie hałasu poprzez kontrolowanie sprawności układu wydechowego. Możemy również zaopatrzyć się w tzw. ciche opony. Ta druga metoda może obniżyć hałaśliwość pojazdu nawet o 3-4 dB(A). Choć różnica na pierwszy rzut oka nie wygląda na dużą, to w praktyce jeden pojazd wyposażony w zwykłe opony generuje taki sam szum toczenia, co trzy identyczne auta posiadające opony ciche. Hałaśliwość zwiększa także zbyt niskie ciśnienie w kołach.

 

Przy prędkości 50-120 km/h elementem wytwarzającym najwięcej hałasu w samochodzie osobowym średniej klasy są właśnie opony. Poniżej tej prędkości najbardziej słyszalne są odgłosy silnika, a powyżej największy udział posiada szum powietrza wokół karoserii auta.

 

Jak powstaje hałas w przypadku opony?

 

Tocząca się opona najwięcej dźwięków wydaje za pomocą klocków bieżnika, które drżą podczas kontaktu z jezdnią. Swoją rolę w generowaniu szumu odgrywa również powietrze opływające oponę. Stykające się z jezdnią koło w ruchu wytwarza wokół siebie wiry wzmacniające odgłosy toczenia.

 

Inżynierowie starają się wpływać na rodzaj wytwarzanych dźwięków tak, by były one jak najmniej uciążliwe dla słuchu. W każdym przypadku opiera się to na szukaniu kompromisu. Zmniejszając jedno zjawisko akustyczne zazwyczaj uwypukla się je w innym zakresie. Dobrą wiadomością jest fakt, że zabiegi zmierzające do obniżenia hałasu o kilka decybeli nie wywołują zauważalnego pogorszenia właściwości jezdnych opony.

 

Jak wygląda cichobieżna opona?

 

  test poziomu hałasu generowanego przez opony

 

 

Cichobieżności opony sprzyja bieżnik kierunkowy nieposiadający przestrzeni zamkniętych, klocki bieżnika ułożone asymetrycznie bez cech regularności, miękkość mieszanki gumowej bieżnika oraz sztywny szkielet opony. Im szersza jest opona tym powierzchnia kontaktu z podłożem wzrasta, a więc i poziom hałasu jest większy. Hałaśliwości sprzyja też wzmocnienie karkasu. Nie wybierajmy więc opon posiadających wyższy indeks nośności, niż jest on faktycznie potrzebny.