Legendarny weteran 4x4

Za marką Jeep stoi tradycja i prestiż, dzięki którym słusznie kojarzymy ją automatycznie z pojazdami sportowo-użytkowymi. Historia tej marki jest niezwykle ciekawa, a pojazdy z logo Jeep niezmiennie pozostają obiektem westchnień fanów off-road'u.

Jeep swoje powstanie zawdzięcza sytuacji jaka miała miejsce podczas drugiej wojny światowej. To właśnie w lipcu 1941 roku firma Willys-Overland z Ohio otrzymała od armii Stanów Zjednoczonych kontrakt na dostawę pojazdów Willys MB. Od tamtej pory upłynęło przeszło 70 lat, a Jeep przeistoczył się w najsłynniejszego producenta pojazdów terenowych, obecnego i docenianego na całym świecie.

 

Geneza nazwy

 

 

Miłośnicy tej kultowej marki przyjmują, że nazwa pochodzi od niedbałej wymowy skrótu GP - czyli General Purpose (ogólnego zastosowania), jakim określano w armii USA ten lekki pojazd rozpoznawczy. Podobno nazwą Jeep już w 1934 r. określano w Oklahomie auta ciężarowe używane przy wierceniu szybów naftowych. Kolejna wersja mówi, iż nazwa Jeep pochodzi od postaci komiksowej "Popeye" - Eugene the Jeep, sprytnego szelmy, który tak jak Jeep, mógł poruszać się wszędzie i w każdej sytuacji.


Wojenny początek. Ogłoszone w 1938 r. przez amerykańską armię zapotrzebowanie na uniwersalny pojazd polowy spotkało się z odzewem trzech firm. Swoje projekty przedstawił Ford, Bantam i Willys-Overland. Wybór padł na tę ostatnią (dużą rolę odegrała proponowana cena: 738 dol.). Willys MB, obecny na wszystkich frontach II wojny światowej woził amunicję, układał przewody telefoniczne i holował działka przeciwpancerne. Służył do przewozu rannych, jako pojazd rozpoznania, dostawczy, kurierski i transport oficerski.


Czas pokoju. Po zakończeniu wojny cywile zaczęli doceniać swobodę jazdy wojskowym łazikiem. Jeepy okazały się bezkonkurencyjne np. w pracach gospodarskich. Nie lekceważąc tego, Willys-Overland w 1944 r. rozpoczął prace nad rekreacyjnym modelem CJ-1A. Zaowocowało to powstaniem w 1945 roku modelu CJ-2A, dostępnego za jedyne 1090 dolarów - był to początek gamy cywilnych pojazdów Jeep. Rok później pojawił się model kombi - pierwszy o całkowicie stalowej konstrukcji. Miał napęd na jedną oś, mieścił siedmiu pasażerów i osiągał prędkość 105 km/h. W 1948 r. na szosy wyjechał Jeepster - dwudrzwiowy pojazd sportowy oraz kolejne odmiany CJ. W następnym roku zastosowano napęd 4x4 i silnik V6.


Lata 50. Cieszący się coraz większym uznaniem Jeep, został zarejestrowany jako znak towarowy (30.06.1950 r.), a w kolejnych latach jego cechą charakterystyczną stała się pozioma krata chłodnicy Jeepstera. W 1953 roku Willys-Overland został wykupiony przez Kaiser Corporation. Nowa firma Willys Motors w 1954 r. zaprezentowała CJ-5, który stał się takim przebojem, iż ulepszany przetrwał aż do 1983 roku. Z czasem wprowadzano całkiem nowe modele Jeepa: w 1955 r. dostawczy z napędem na jedną oś oraz w 1957 r. gamę ciężarową FC.


Lata 60. W tym czasie narodziło się określenie SUV będące w praktyce oficjalną nazwą funkcji, jakie Jeep pełnił od lat. Zaprezentowana w 1962 r. całkowicie nowa gama J - Wagoneer Station Wagon i ciężarowy Gladiator - to pierwsze pojazdy Jeep zaprojektowane od początku do użytku cywilnego. Miały automatyczne skrzynie biegów oraz stylistykę wzorowaną na samochodach osobowych. Po raz pierwszy połączono napęd 4x4 z automatycznym jego przeniesieniem na koła jezdne. Pół roku po wprowadzeniu gamy J Kaiser Jeep Corporation zajęła miejsce Willys Motors. Nazwa Willys przeszła do historii, ale jej duch obecny był w kolejnych modelach. W 1965 r. pojawił się Super Wagoneer, a pod koniec roku 1966 - przypomniano gamę Jeepster pod nazwą Jeepster Commando, który dostępny był w wersji station wagon oraz jako kabriolet, pick-up i roadster.


Lata 70. Nadeszły kolejne zmiany własnościowe - American Motors Corp. wykupiła Kaiser


Jeep Corp. Nowy oddział AMC (Jeep Corp.) zaprezentował w 1971 roku ekskluzywny model Renegade, a od 1972 roku we wszystkich Jeepach montowano jednostki AMC, m.in. 5- i 6-litrowe V8. Dzięki temu Wagoneer miał wówczas największy silnik w segmencie kombi. Wprowadzono także Quadra-Trac - pierwszy automatyczny system stałego napędu 4x4. W 1974 r. narodził się Cherokee - dwudrzwiowy model o sportowym charakterze, a pod koniec 1976 r. wprowadzono modele: CJ-7 (ze zdejmowanym twardym dachem) oraz CJ-8 Scrambler (pick-up z otwartą kabiną). Wagoneer dał swym entuzjastom posmak luksusu: skórzane siedzenia, klimatyzacja i radio - ekskluzywne dodatki do terenówki, które z czasem stały się standardem.


Lata 80. Rozpoczął się boom na kompaktowe SUV-y Odpowiedzią AMC na zapotrzebowania klientów był nowy Jeep Cherokee (1984 r.) - mniejszy i bardziej wszechstronny od konkurencji. Wstrzymano produkcję słynnego CJ-5, a rok później zaprezentowano Jeepa Comanche - nową generację pojazdów typu pick-up. Pojawił się także następca CJ-7 - nowy Wrangler (1987 r.), a w lipcu tego roku AMC został przejęty przez Chrysler Corporation.


Lata 90. Ten okres w barwnej historii firmy zdominował Grand Cherokee (1993 r.), który stał się punktem odniesienia dla segmentu SUV. Nie zapomniano jednak o korzeniach - w 1996 r. pojawił się nowy Wrangler. W 1998 r. połączono Chrysler Corp. i Daimler Benz - powstał DaimlerChrysler, a nowy Grand Cherokee (1999 r.) zrewolucjonizował ponownie "górną półkę" segmentu SUV.


Wiek XXI. Kierunek rozwoju firmy wyznacza nowy Jeep Cherokee, zaprezentowany podczas salonu samochodowego 2001 w Detroit. Zmierza on w kierunku pogodzenia auta terenowego ze znakomitą charakterystyką szosową. Jeździ w dowolnych warunkach, także na morderczym Szlaku Rubikonu w górach Kalifornii. Dzięki swojej wszechstronności i nowoczesności Jeep pozostaje liderem segmentu SUV - bez względu na swój dojrzały wiek.


Tekst: Wojtek Jurko Artykuł ukazał się w czasopiśmie Auto SUKCES 04/02 na stronie 74