O pielęgnacji kół w praktyce

Nic nie poprawia wyglądu auta jak piękne felgi aluminiowe (lub chromowane, jeśli grubość naszego portfela na to pozwala). Nic nie psuje efektu wizualnego samochodu tak jak brudne i zaniedbane felgi. Dowiedz się jak w praktyce zatroszczyć się o ten element ukochanego czterośladu by świecił przykładem i zachował blask na długie lata.

Dokonywanie co sezonowych przekładek kół to dobra okazja, by zatroszczyć się o koła samochodowe. Komplet, który czekał składowany na odpowiednią porę roku warto odpowiedni wypielęgnować, by po założeniu dumnie prezentował się na drodze. Natomiast koła, które służyły nam przez ostatni sezon (letni lub zimowy) warto po zdjęciu gruntownie wyczyścić i zabezpieczyć, by komfortowo czekały do następnego sezonu.

 

Doczyszczenie i konserwacja

 

Jeśli to będzie Twoja pierwsza przygoda z dokładną pielęgnacją kół samochodowych, zapewne operacja będzie wymagała specjalnego potraktowania i poświęcenia dużej ilości czasu. Pierwsza czynność to dokładne oczyszczenie całej powierzchni felg, opon oraz nadkola wraz z amortyzatorami, wahaczami. Przy tej czynności nie obejdzie się bez zastosowania podnośnika, który każdy teoretycznie wozi na wyposażeniu bagażnika. Po ściągnięciu kół spryskujemy je zarówno od strony zewnętrznej jak również od wewnątrz preparatem przeznaczonym do oczyszczenia felg. Zazwyczaj są to silnie działające środki ułatwiające usuwanie opornego brudu oraz pyłu z klocków hamulcowych, wskazane jest więc wykonywanie czyszczenia w rękawiczkach. Przed zakupem preparatu do czyszczenia zwróćmy uwagę na zalecenia producenta względem zastosowania produktu. Inny skład środka czyszczącego jest zalecany do tradycyjnych felg pokrytych warstwą lakieru, a inny do felg polerownych. Produkt nanosimy zawsze na ostudzone felgi aluminiowe, by zapobiec przebarwieniom mogącym wystąpić podczas kontaktu środka czyszczącego z rozgrzaną powierzchnią. Do samego czyszczenia używamy odpowiednie szczotki. Felgi i nadkola traktujemy miękką odmianą, żeby nie porysować powierzchni. Opony łatwiej będzie czyścić szczotką o twardszym włosiu, natomiast inne elementy nadkola jak amortyzatory najsprawniej oczyścimy pędzelkiem.

 

Jak pokonać uporczywy brud

 

Jeśli na naszych felgach mamy do czynienia z zabrudzeniami z asfaltu i pozostałościami po wyważaniu użyjmy, najlepiej poradzi sobie z tym produkt do usuwania smoły. Do mniejszych zabrudzeń pomocna będzie glinka do lakieru. Z zabrudzeniami zlokalizowanymi na nadkolach i oponach zazwyczaj z powodzeniem da sobie radę produkt All Purpose Cleaner w mocniejszym stężeniu. Ten etap pielęgnacji zamykamy intensywnym spłukaniem środków czyszczących z koła.

 

Walka z niedoskonałościami

 

czyszczenie felg polerowanychPo gruntownym oczyszczeniu, na powierzchni felg mogą uwidocznić się matowe i posiadające wiele rysek niedoskonałości. W ich zniwelowaniu pomoże nam pasta polerska. Producenci kosmetyków posiadają w ofercie szeroki wybór środków do polerowania każdego rodzaju metalu, jest więc w czym wybierać. W odniesieniu do felg lakierowanych z powodzeniem można wykorzystać pastę przeznaczoną do lakieru nadwozia. Polerowanie możemy wykonać za pomocą siły rąk wykonując okrężne ruchy i dostosowując siłę nacisku w zależności od potrzeb. Po takim zabiegu powierzchnię felg zabezpieczamy dedykowanym woskiem odpornym na wysokie temperatury, który uwydatni połysk i zabezpieczy przed mocnym przywieraniem brudu w przyszłości. Można pokusić się także o nawoskowanie wewnętrznej strony felg. Woskami dedykowanymi do pielęgnacji felg są takie produkty jak PB Wheel Sealant, SCG Diamond Edge Wheel Dressing, czy Detailer’s Pride Wheel Glaze.

 

Po wyżej opisanych czynnościach pozostaje zamontować koła i poprawić czerń opon odpowiednim mazidłem.

 

Bieżąca pielęgnacja

 

Proces, który tu przytoczyliśmy może wydawać się czasochłonny i zbyt pracochłonny, ale przygotowane w taki sposób koła będzie zdecydowanie łatwiej utrzymać podczas bieżącej eksploatacji, co przełoży się na sprawność okresowego czyszczenia, efekt wizualny i trwałość powierzchni naszych felg (matowienie, wżery).