Drugie życie alu felgi

Obręcze wykonane z lekkich stopów wpływają na estetykę auta, ale w porównaniu z tradycyjnymi felgami stalowymi, również trudy eksploatacji na naszych drogach są na nich dużo bardziej widoczne. Po za uszkodzeniami mechanicznymi, pokrywają się mało estetycznym nalotem ze zużywających się klocków hamulcowych.

Uszkodzona lub poczerniała felga aluminiowa może zostać jednak odratowana. Nie powinno nam sprawić problemu znalezienie warsztatu wyspecjalizowanego w kompleksowej naprawie i regeneracji felg.

 

Wyprostować i zespawać

 

Uszkodzenia felgi aluminiowej możemy najczęściej nabawić się po najechaniu na wysoki krawężnik, czy trafiając w głęboką dziurę w jezdni. Po takiej podróży mogą pozostać pozaginane ranty, a nawet dojść do skrzywienia ramion i zwichrowania całej obręczy.

 

Najprostsza regeneracja felgi aluminiowej polega na przywróceniu jej kształtu na specjalnej maszynie. Operację taką wykonuje się na zimno, gdyż rozgrzanie metalu mogło by spowodować powstawanie pęknięć podczas późniejszej eksploatacji. Podgrzanie aluminium stosuje się tylko w szczególnych wypadkach.

 

W razie potrzeby specjalistyczny warsztat może naprawić pęknięcia obręczy spawając ją za pomocą specjalnej elektrody. W ten sposób można również uzupełnić ubytki w powierzchni metalu. Po każdej takiej naprawie felgi aluminiowe są wyważane.

 

Jednak nie każde uszkodzenie można poddać naprawie. Duże pęknięcia szprych lub ich  odkształcenia, ze względu na bezpieczeństwo jazdy, nie nadają się do spawania i prostowania, gdyż operacja taka może obniżyć wytrzymałość szprych, które poddawane są znacznym obciążeniom podczas eksploatacji.

 

Szkiełkowanie

 

Nawet w przypadku szczęśliwego użytkowania obręczy ze stopów lekkich nie uchronimy się przed innymi zagrożeniami dla zachowania blasku naszym alu felgom. Mowa tu o nieestetycznym, ciemnym nalocie pochodzącym ze ścierających się zacisków hamulcowych. W każdym przypadku można temu zaradzić przez poddanie felg odpowiednim zabiegom regeneracyjnym. Zapieczony nalot usuwa się za pomocą środków chemicznych z warstwą lakieru.

 

W trudnych przypadkach, gdy z powodu wżerów z utleniającego się aluminium pozostaje nierówna powierzchnia wykonuje się zabieg tzw. szkiełkowania. Polega on na rozpylaniu pod odpowiednio małym ciśnieniem drobnego miału szklanego na powierzchni ubytku. Zabieg ten można porównać do piaskowania, wykonywanego w przypadku felg stalowych. Po etapie wyrównania i oczyszczenia, felgi pozostaje polakierować. By nie doszło do wystąpienia mikroodkształceń, malowanie proszkowe zastępuje się lakierowaniem takim, jak w przypadku karoserii samochodu.

 

felgi przed i po naprawie

 

Pierścienie centrujące

 

Felgi aluminiowe nie są jedynym elementem narażonym na uszkodzenia mechaniczne. Obciążenia eksploatacyjne przenoszą również pierścienie centrujące dopasowujące koło do piasty. Podczas eksploatacji pierścienie ulegają stopniowemu wycieraniu się. Mogą też ulec uszkodzeniu przy demontażu felg.

 

Pierścienie te są zazwyczaj wykonane z tworzywa sztucznego i ze względu na niską cenę, mogą być bezstresowo wymienione na nowe.