Odpowiednie wyważenie kół

Czasem wjechanie w dużą wyrwę w nawierzchni jezdni lub z dużą prędkością na wysoki krawężnik wystarczy, by koło w naszym samochodzie wymagało ponownego wyważenia.

Jak ważnym elementem naszego samochodu są koła nikogo szczególnie przekonywać nie trzeba. Właściwy stan techniczny felg i opon jest gwarantem bezpiecznej jazdy i wpływa na inne elementy zawieszenia pojazdu. Odpowiedni stan bieżnika i ciśnienie w oponie nie wystarczy. Muszą być one także dobrze wyważone.

 

                    wyważanie opon i felg

 

Koło samochodowe o standardowej średnicy podczas jazdy z prędkością 100 km/h obraca się 800-1000 razy na minutę. Nawet nieznaczna nieregularność w kształcie koła wystarczy, by powodować bicie, odczuwalne wibracjami na kierownicy. Ten mało komfortowy objaw powinniśmy jak najszybciej wyeliminować wizytą w zakładzie wulkanizacyjnym. Nasze koła zostaną zamontowane na wyważarce, na której nasze felgi z oponami zostaną wprawione w ruch celem wychwycenia i wyeliminowania nierównomiernego rozłożenia masy tych elementów.

 

Prowadząc samochód często nie zwracamy uwagi lub przyzwyczajamy się do takich zjawisk jak niewielkie drgania kierownicy i drgania nadwozia. Często przyczyny takich wibracji zrzuca się na fatalny stan nawierzchni naszych dróg. Komfortowe zawieszenia auta częściowo niweluje efekt złego wyważenia kół. Tymczasem złe wyważenie prowadzi do ciągłego niszczenia podzespołów pojazdu, a późniejsza ich naprawa bądź wymiana jest dużo bardziej kosztowniejsza od zabiegu wyważenia kół.

 

Wyważanie powinno być przeprowadzane nie tylko po zakupie nowych felg i opon, po każdej wymianie ogumienia, czy przełożeniu kół stronami. Zalecenia specjalistów w tym względzie mówią o wykonywaniu wyważania po przejechaniu każdych 10 tys. km.

 

Przeczytaj również: Doważanie kół