Odpowiedni dobór obręczy

Rosnąca powszechność i popularność felg aluminiowych powoduje, że kierowcy coraz częściej rezygnują z zestawu typu felga stalowa plus kołpak. Taka zmiana trendu ma wpływ nie tylko na estetykę samochodu, ale także na prowadzenie pojazdu. Dobór aluminiowych kół nie jest jednak zadaniem łatwym.

Wszystko jest proste, jeśli skorzystamy z usług autoryzowanego salonu bądź specjalistycznego sklepu i zdamy się na doświadczenie oraz wiedzę sprzedawcy. Zupełnie inaczej może to wyglądać, kiedy postanowimy samemu dobrać wyjątkowe, czy okazyjnie znalezione felgi ze stopów lekkich do naszego samochodu. Trzeba tutaj brać pod uwagę takie parametry jak średnica i szerokość felgi, liczba i rozstaw otworów na śruby, średnica otworu centrującego, czy odsadzenie.

 

Co jest ważne przy doborze felg?

 

Przy dobieraniu obręczy aluminiowych podstawową rolę odgrywa rzecz jasna średnica, a także szerokość felgi. Przy tych wielkościach mamy najszersze pole do manewru. Nawet jeśli w danym aucie fabrycznie zamontowano koła o średnicy 14 cali, to nie wyklucza to możliwości założenia felg 16-calowych (a co się z tym wiąże większych opon). Warto jednak mieć na uwadze, że na większą felgę trzeba będzie założyć oponę o niższym profilu, co przekłada się na komfort jazdy i eksploatację układu jezdnego. Podobnie można zrobić w odwrotny sposób (mniejsza felga niż fabrycznie), jednak tutaj ograniczeniem mogą być duże tarcze hamulcowe, szczególnie, jeśli mamy do czynienia ze sportową wersją danego modelu. Średnica i szerokość felg są określane w calach. Dla przykładu 7,0x16 oznacza, że szerokość felgi ma 7 cali i można założyć na nią oponę 16-calową.

 

Szerokość felgi aluminiowej powinna mieścić się w zaleceniach producenta. W przypadku opony, ze względu na jej elastyczność, możliwość aplikacji jest dość obszerna i na jedną szerokość felgi można montować z reguły trzy, cztery różne rozmiary opon pod względem ich szerokości. Ta wielkość na związek z profilem opony. Zastosowanie opon o niższym profilu sprzyja możliwości jej aplikacji na szerszej obręczy. W tym temacie warto jest zasięgnąć pomocy sprzedawcy dysponującego odpowiednim zestawieniem wymiarów felg i opon.

 felga lauminiowa w golfie z za dużym et

Pole do manewrów jest już mniejsze w przypadku parametru ET felgi aluminiowej. Ta wartość ujęta w milimetrach określa odległość płaszczyzny montażowej felgi od jej osi symetrii. Standardowo ET przyjmuje wartości dodatnie, ale może być również ujemne, głównie w przypadku aut terenowych. Producenci zazwyczaj nie określają sztywno wartości ET, ale podają ją w pewnym przedziale, gdyż nie ma przeciwwskazań do stosowania niewielkich odstępstw od wartości fabrycznych.

 

Kolejnym parametrem nie do przegapienia jest średnica otworu centralnego w felgach. Przy dużych prędkościach śruby nie są jedynym elementem odpowiadającym za łączność koła z piastą. Firmy produkujące felgi aluminiowe do montażu pozafabrycznego stosują duże otwory w swoich obręczach, dzięki czemu taką felgę można zastosować w różnych autach po zastosowaniu pierścienia dystansowego.

 

Parametrem niepodatnym na zmiany jest rozstaw otworów montażowych. Nie założymy obręczy aluminiowych posiadających inny rozstaw niż zastosowany w piaście pojazdu. Przykładowe oznaczenie 5x100 podaje liczbę otworów i rozstaw w milimetrach. Rozstaw śrub jest średnicą okręgu tworzonego przez otwory na śruby/nakrętki.

 

Czy prosto kupić prostą?

 

Kupno felg nie wiąże się tylko ze sprawdzaniem cyferek. W przypadku kupna używanych trzeba zbadać je bardzo wnikliwie pod kątem ewentualnych uszkodzeń. W końcu jest to element samochodu wpływający w sposób bezpośredni na nasze bezpieczeństwo.

 

Krzywa obręcz jest łatwa w zdemaskowaniu, gdyż ciężko ją wyważyć oraz podczas jazdy powoduje powstawanie wibracji. Trudno natomiast wyłapać ewentualne wady na "oko". W szczególności, kiedy mamy do czynienia z felgą poddawaną renowacji. Wizyta u lakiernika mogła spowodować zatuszowanie ewentualnych pęknięć, czy śladów po spawaniu.