Felgi aluminiowe i parametr ET

Wielu kierowców szukających felg aluminiowych do swojego samochodu zastanawia się nad znaczeniem i najlepszą wartością parametru ET nowych kół. Czy faktycznie ten parametr jest tak ważny? W końcu zawsze wchodzi w grę te kilka milimetrów na rozstawie kół. Ale zacznijmy od początku.

          jak zmiana et wpływa na położenie felgi w nadkolu

 

ET inaczej offset (odsadzenie) to odległość powierzchni montażowej felgi od jej środka symetrii. W praktyce oznacza to iż im dalej od środka ta powierzchnia się znajduje (ET przyjmuje większą wartość ujemną), felga musi wejść głębiej w nadkole by powierzchnia montażu felgi i piasta się spotkały. Jak wspomnieliśmy, jest to wartość wyrażana w milimetrach.

 

Dlaczego ten parametr nie jest z góry ustalony i przypisany do danej marki auta?

 

Odsadzenia nie zmienia się nigdy w przypadku felg stalowych. Kupując takie felgi, zawsze w przypadku obręczy dedykowanych do naszego samochodu, parametr ten będzie dokładnie taki jak zaprojektował to producent samochodu. Z felgami aluminiowymi jest trochę inaczej, gdyż koła te z założenia produkowane są tak, by jeden model pasował do jak największej ilości odmian aut. Takie rozwiązanie zmniejsza zdecydowanie koszty, gdyż takie felgi możemy użyć w rożnych samochodach. Nie ma potrzeby produkowania każdego modelu pod konkretny samochód.

 

Uniwersalność felg aluminiowych sprawia, że wszystkie parametry które mogą być zmieniane i ujednolicane dla wielu, często zupełnie różnych marek pojazdów, są poddawane modyfikacji. W rezultacie czy felga ma 6,5 czy 7,5 cala szerokości i ET35 czy ET48, z powodzeniem oba warianty mogą zostać zamontowane w jednym samochodzie i nie będzie to miało wpływu na warunki jezdne auta.

 

Oczywiście dobieranie parametrów felg aluminiowych nie jest zupełnie dowolne. Wszystko jest dokładnie zmierzone i przetestowane przez producentów kół ze stopów aluminium. Jeśli producent przewiduje w swoim katalogu montaż felg w pojeździe, możemy je montować bez obaw. W innym przypadku, zakładanie kół, które nie są przewidziane przez producenta jako kompatybilne, wiąże się z dużym ryzykiem i zawsze na własną odpowiedzialność kierowcy.