Po co stosuje się dekielki w felgach?

Dekielek to mały plastikowy kołpaczek znajdujący się w centralnej części felgi aluminiowej. Stanowi on estetyczne wykończenie felgi. Spełnia także ważną rolę w postaci ochrony piasty przed dostaniem się tam wszelkiego brudu.

różne rodzaje dekielków do felginne wersje dekielków do felgDekle występują w różnych wariantach. Od najprostszych zakrywających jedynie otwór centralny w feldze po wersje maskujące również otwory na śruby. Bardzo często są dopasowane dizajnersko do wyglądu całej felgi stanowiąc idealne dopełnienie całego projektu. Brak centralnego kołpaczka bardzo psuje estetyczny wygląd koła i nie stanowi bariery dla zabrudzeń dostających się w okolicę piasty.

 

Jak dokupić odpowiednie dekielki?

 

Zbyt ładne dekielki, które stosunkowo łatwo wypiąć z felgi potrafią niestety paść ofiarą osiedlowych kolekcjonerów. Dokupienie brakującej sztuki to nierzadko wydatek 40-60 zł. za jeden. Logotypy na zaślepkach zawsze odzwierciedlają ich producenta. W przypadku alufelg dostarczanych przez producentów aut, na dekielku będzie widniało logo danego koncernu samochodowego. Z felgami aluminiowymi kupionymi od producenta felg na tzw. rynek wtórny otrzymamy kołpaczki z logotypem marki obręczy. Można także kombinować samemu i podmieniać loga na takie, jakie sami preferujemy. W tym przypadku nie wystarczy tylko zmierzyć średnicę dekielka, by móc dokupić do niego inne logo na podmianę. Obecnie stosowane kołpaczki bardzo często posiadają wypukłą powierzchnię, co skutecznie utrudnia przymocowanie do nich płaskiej grafiki. Również dokupienie zamiennych dekielków może być problematyczne. By taki element wpiął nam się dobrze w otwór centralny prócz odpowiedniej średnicy musi mieć także odpowiednio wyprofilowane zaczepy, dostosowane do wyżłobień w feldze. Niestety nie istnieją pod tym względem żadne standardy i zdarza się nawet, że dekielek wyjęty z jednego modelu felgi nie będzie pasował do innego modelu wyprodukowanego przez tego samego producenta. Najbezpieczniej jest więc kupić oryginalną zaślepkę dedykowaną do danego wzoru felgi. Pomocne w tym są symbole znajdujące się od wewnętrznej strony kołpaczka. Na rynku dostępne są również dekielki reklamowane jako uniwersalne. Mają one pasować do każdego rodzaju osadzenia wewnątrz otworu centralnego. Tylko czy aby na pewno nie zgubimy takiego kołpaczka po pierwszej czy drugiej podróży?

 

Dlaczego felga ma otwór centralny?

 

Przelotowy otwór centralny w feldze ułatwia proces wyważania kół. Gdyby obręcze kół nie musiały posiadać tego otworu, sposób ich montażu na wyważarce byłby bardziej skomplikowany. Otwór w feldze i średnica piasty muszą być do siebie dopasowane. W przypadku rozbieżności stosuje się dodatkowy element w postaci pierścieni centrujących.