Felgi używane, czy warto kupować?

Felgi z „second hand’u” to wydatek dużo mniejszy od kupna obręczy nowych. Z tego też powodu wielu kierowców decyduje się właśnie na ich zakup. Powstaje pytanie, czy nabywanie takich felg faktycznie jest opłacalne?

Ruletka

 

oferta felg z drugiej rękiNaszym zdaniem sięganie po felgi aluminiowe, czy stalowe z drugiej ręki obarczone jest dużym ryzykiem. Kupowane przez nas egzemplarze mogą być uszkodzone lub nie pasować do naszego samochodu.

 

Musimy mieć na względzie, że nikt nie pozbywa się swoich dotychczasowych kół bez powodu. Takie felgi mogą być pogięte, przez co trudno je wyważyć, mogą pochodzić z rozbiórki rozbitego auta i nie można wykluczyć, że nie ucierpiały w jakiś sposób podczas stłuczki, lub nie są już na tyle zużyte, by mogły nam jeszcze długo posłużyć. Każdy materiał ulega starzeniu i zmęczeniu, nawet aluminium.

 

Szukając felg na giełdzie samochodowej, czy aukcji internetowej nie jesteśmy w stanie dostatecznie ocenić ich stanu. Jeśli mówimy o felgach aluminiowych, wystarczy by jeden egzemplarz był wadliwy, a cały komplet może okazać się z tego powodu nieprzydatny.

 

Regeneracja obręczy

 

Naprawienie felgi stalowej jest stosunkowo najłatwiejsze. W tym przypadku kilka solidnych uderzeń młotka powinno załatwić sprawę, by felga dawała się wyważyć, ale trwałość takiej felgi jest już wątpliwa, szczególnie na naszych dziurawych drogach. Dużo trudniejszym zadaniem do wykonania jest naprawa felgi aluminiowej. Mamy tu do czynienia z odlewem i jakiekolwiek uszkodzenie ma negatywny wpływ na wewnętrzną strukturę materiału i trwałość wyrobu. A jeśli naprawienie tej felgi aluminiowej okażę się niemożliwe przez rodzaj lub wielkość powstałej wady, do tego kupiony przez nas model wyszedł już z produkcji, dokupienie takiej felgi do posiadanego kompletu może być trudnym zadaniem.

 

Idealnie okrągłe

 

warsztatowa wyważarka do kółBy koło samochodowe spełniało należycie swoje zadanie musi być idealnie okrągłe, by nie powodować drgań kierownicy podczas jazdy ze znaczną prędkością i nie wpływać na szybsze zużywanie się elementów zawieszenia. Jedyne miarodajne sprawdzenie, czy nie ma zastrzeżeń do geometrii felgi, może odbyć się tylko na wyważarce. Najczęstszym testem stosowanym przez kupujących jest toczenie felgi po równej powierzchni i próba wychwycenia w ten sposób, czy jest ona idealnie owalna. Jednak, czy w ten sposób jesteśmy w stanie wychwycić wady powstałe w trakcie dotychczasowej eksploatacji? Nie kupujemy felg na rok, zazwyczaj wiąże się to z użytkowaniem obręczy przez kilka następnych lat. Nie możemy mieć natomiast pewności, że przez ten czas nic z felgami się nie stanie i nie będziemy musieli ponieść kolejnego wydatku na następny komplet kół.

 

Z pewniejszego źródła

 

Najbezpieczniejszym sposobem zakupu felg z drugiej ręki będzie skorzystanie z usług specjalizujących się w tym firm. Kupowane tam felgi będą droższe niż na giełdzie, ale oferowane nam obręcze są wcześniej sprawdzane i uzyskamy trochę większą pewność co do ich jakości. Takie firmy mają zazwyczaj w swojej ofercie również usługę montażu kół i od razu będziemy mieć pewność, że kupiliśmy felgi, które pasują bez zastrzeżeń do naszego samochodu.

 

Mimo wszystko zachęcamy do rozważenia nabycia nowych felg, w przypadku których posiadamy nie tylko gwarancję producenta, ale też dużo odważniej będziemy pokonywali wszechobecne na naszych drogach dziury. Nowe felgi bez wątpienia nie odkształcą się przy wpadnięciu w pierwszą lepszą wyrwę w jezdni.

 

Polecamy także do przeczytania:

jak dobrze dobrać felgi aluminiowe

tanie markowe alufelgi

naprawiane felgi zakazane w Niemczech