Regeneracja felg aluminiowych

Każdą felgę aluminiową, nawet wyprodukowaną przez najbardziej uznanego producenta, z czasem dosięga ząb czasu. Stajemy wtedy przed dylematem, czy wyrzucić swoje ukochane felgi i zamienić je na nowe, czy może pokusić się o ich renowację?

Czy opłaca się regenerować felgi aluminiowe?

 

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest jednoznaczna. Na pewno nie warto inwestować w naprawę felg aluminiowych chińskiej produkcji, tak zwanych „no name’ów”. Takie felgi są produkowane ze stopów niskiej jakości i nawet jeśli przez długi czas nie sprawiały nam problemów, bez wątpienia na strukturze wewnętrznej materiału z którego są wykonane, odznaczyły się już trudy eksploatacji. Co za tym idzie trwałość takich felg, szczególnie po usłudze prostowania, pozostaje zbyt mała, by opłaciło się inwestować w ich odnowę.

 

Jeśli jednak posiadamy markowe felgi, które nie mają uszkodzenia wykluczającego je z dalszego użytku, wzór jeszcze nam się nie znudził, a cena odnowienia nie byłaby wygórowana to jak najbardziej warto rozejrzeć się za serwisem specjalizującym się w regeneracji felg. Poniżej przedstawiamy jak taki proces powinien wyglądać, by przywrócić blask obręczom ze stopów lekkich.

 

Etapy renowacji felg aluminiowych

 felgi przed i po naprawie

 

Przygotowanie powierzchni

 

Cały proces odnowy obręczy ze stopów lekkich rozpoczyna się od procesu odciągania lakieru w sposób chemiczny. Jeśli felgi mają skrzywienia lub ubytki w powierzchni (dziury, wgniecenia, pęknięcia) można je usunąć bez szkody dla właściwości użytkowych pod warunkiem, że nie została uszkodzona oś felgi.

 

Piaskowanie

 

W kolejnym  etapie oczyszcza się felgi ze wszystkich zanieczyszczeń metodą piaskowania lub szkiełkowania. Piaskowanie to obróbka ścierna mająca na celu wygładzanie, czyszczenie a nawet kształtowanie dowolnej powierzchni za pomocą strumienia sprężonego powietrza z dodatkiem drobnego ścierniwa i cieczy. Dzięki tej metodzie uzyskuje się bardzo gładką powierzchnię. Metoda wykorzystywana jest przy czyszczeniu i szlifowaniu między etapami obróbki mechanicznej oraz po obróbce cieplnej i galwanicznej.

 

Malowanie proszkowe

 

Do pokrywania felg aluminiowych powłoką lakierniczą wykorzystuje się metodę proszkową. Jest to najefektywniejsza obecnie stosowana metoda. Nanoszenie farby proszkowej odbywa się elektrostatycznie za pomocą pistoletu natryskowego. Następnie tak naniesiony proszek jest wygrzewany w piecu, w czterech etapach. Tak uzyskana powłoka zapewnia wysoką odporność na warunki zewnętrzne podczas codziennego użytkowania. Wybór kolorów przy malowaniu felg aluminiowych jest ograniczony jedynie dostępnymi na rynku pigmentami. Najczęściej do pokrywania felg stosuje się kolory: srebrny, biały, czarny mat i połysk.

 

             felga po naprawie

 

Powrót do czasów świetności

 

Po zakończeniu procesu malowania felgi zamyka się jeszcze na kilka godzin w specjalnym piecu do całkowitego wysuszenia. Tak zregenerowana felga aluminiowa wygląda jak nowa.

 

Przeczytaj również:

jak wypolerować felgi aluminiowe

systematyczna pielęgnacja alufelg

tanie i dobre marki felg