Felgi aluminiowe a okres zimowy

Coraz powszechniejszą praktyką w naszym kraju staje się posiadanie dwóch kompletów kół samochodowych, na okres letni oraz na okres zimowy. Każdej jesieni kierowcy dokonujący zakupu drugiego kompletu kół na zimę stają przed dylematem, jakie felgi wybrać na ten okres, aluminiowe czy stalowe?

 

Dwa komplety kół

 

Posiadanie dwóch kompletów kół jest bardzo komfortowym rozwiązaniem. Gdy nadchodzi moment konieczności zmiany opon z letnich na zimowe czy z zimowych na letnie, pod zakładami wulkanizacyjnymi ustawiają się długie kolejki chętnych. Posiadając dwa komplety, zmiany kół możemy dokonać osobiście zaoszczędzając przy tym na koszcie takiej usługi w serwisach opon. Pamiętać należy jedynie o okresowym sprawdzaniu stanu wyważenia i odpowiednim przechowywaniu drugiego kompletu.

 

Aluminiowe, czy stalowe?

 

użytkowanie auta w zimieW zimie mamy zdecydowanie inne warunki, w jakich przychodzi nam eksploatować samochód. Do konieczności sezonowej zmiany opon nikogo przekonywać nie trzeba. Inaczej jest z felgami. Wbrew obiegowej opinii, iż felgi aluminiowe nie nadają się na zimę, okazuje się, że może być to co najmniej tak samo dobry, albo nawet lepszy wybór od felg stalowych. Dlaczego?

 

Śnieg, błoto, piasek, sól nie tylko wpływają na komfort jazdy w warunkach zimowych, mają również negatywny wpływ na stan karoserii, czy elementów zawieszenia naszego samochodu, a najbardziej wystawione na działanie tych czynników są właśnie felgi.

 

Względy ekonomiczne

 

Pierwszy czynnik mający wpływ na wybór rodzaju felg to cena. Obręcze ze stopów lekkich potrafią być zdecydowanie droższe od swoich stalowych odpowiedników. Jest więc bardziej szkoda wystawiać je na wpływ niesprzyjających warunków. I jest to właściwie jedyny rzeczowy argument przemawiający za tymi felgami.

 

Trwałość powłoki ochronnej felgi

 

felga stalowa z rdząPrzeciwko użytkowaniu felg aluminiowych w zimie są podnoszone argumenty, iż felgi te w styczności ze środkami stosowanymi w tym okresie na drogach, szybciej poddają się korozji. Nie jest to jednak trafna opinia. Bardziej podatne na korozję są felgi stalowe, a wynika to z kilku przyczyn. Po pierwsze zakładając kołpak na felgę stalową, niemal zawsze ją rysujemy, tworząc bazę do procesów korozyjnych. Dodatkowo pomiędzy kołpak a felgę najczęściej wpadają drobne kamienie, które są sprawcą dodatkowych rys na powierzchni felgi. Stalówki nie zabezpiecza się również w żaden sposób przed działaniem korozyjnym. Natomiast w zdecydowanej większości, obecnie dostępne na rynku markowe felgi aluminiowe są bardzo dobrze zabezpieczone przed destrukcyjnym działaniem środków chemicznych spotykanych zimą na naszych drogach. W procesie malowania, felgi pokrywane są kilkoma warstwami lakieru, zaczynając od bazy, następnie kolorem właściwym i na końcu lakierem bezbarwnym, który bezpośrednio wpływa na trwałość, ponieważ ma bezpośredni kontakt ze środowiskiem zewnętrznym. Technologia pokrywania felg aluminiowych sprawia, że ich powłoka lakiernicza wytrzymuje praktycznie kilkanaście razy dłużej niż ta spotykana na felgach stalowych, które przeważnie po jednej zimie są już zardzewiałe.

 

Warto też pamiętać, że o felgi aluminiowe dbamy zdecydowanie bardziej. Nikomu raczej się nie zdarza myć felg stalowych, chyba że przy użyciu karchera na myjni, by spłukać je z zalegającego brudu. Ale przy tej czynności nie zdejmujemy plastikowego kołpaka, pod którym tego brudu zbiera się najwięcej! Natomiast mycie felg aluminiowych jest zalecane nie tylko, by pozbywać się z nich wrogich substancji, co przyczynia się bezpośrednio do wydłużenia czasu ich świetności. Samochód z czystymi felgi aluminiowymi prezentuje się po prostu zdecydowanie lepiej!

 

Uszkodzenia mechaniczne felg

 

alufelga z uszkodzonym rantemKolejnym argumentem na „nie” felgom aluminiowym zimą jest dużo większe niż latem ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Pewnie nie jeden z kierowców przekonał się jak czasami łatwo na śliskiej nawierzchni zboczyć z drogi i znaleźć się na wysokim krawężniku. W takim przypadku naprawa felgi aluminiowej jest dużo droższa niż stalowej (przy tych drugich wystarczy nieraz kilka uderzeń młotkiem), a często uszkodzenie felgi podczas takiego zdarzenia kwalifikuje ją tylko do wymiany na nową. Trudno nie zgodzić się z tymi argumentami, aczkolwiek w trudnych warunkach, jakie panują zimą jeździmy ostrożniej, ponieważ samo stosowanie opon zimowych nie chroni nas w zupełności od ryzyka poślizgu. Przy ostrożniejszej jeździe zmniejsza się nam ryzyko wpadnięcia w poślizg, co zwiększa szansę, że nie uszkodzimy felg. Jeżdżąc latem również możemy wpaść w poślizg i felga będzie tak czy inaczej uszkodzona. Warto także zaopatrzyć się w opony posiadające tzw. rant ochronny felgi. Taki gumowy rant skutecznie zniweluje skutki ewentualnego uderzenia o przeszkodę.

 

Aluminiowe, ale nie każde

 

Na koniec trzeba zaznaczyć, że nie wszystkie felgi aluminiowe nadają się na warunki zimowe. Zdecydowanie nie polecamy na ten okres felg chromowanych i wysoko polerowanych z racji tego, iż są one pokryte bardzo skromną warstwą ochronną i w przypadku pojawiania się mikropęknięć czy uszkodzenia mechanicznego może dojść do utleniania się stopu aluminium, czyli zrobi się czarny.

 

Alu felgi zimowe?

 

Często możemy się spotkać z pojęciem „felg zimowych”. Co ono oznacza? Zacznijmy od tego, że nie ma felg dedykowanych na zimę. Gdyby takie istniały, musiały być wyposażone w dodatkową warstwę ochronną lakieru. Taki zabieg podniósłby ich koszt wyprodukowania zmniejszając jednocześnie atrakcyjność tych modeli na rynku. Sformułowanie „felgi zimowe” odnosi się do felg aluminiowych o prostych wzorach, co ułatwia ich mycie i konserwację. Felgi o oryginalnych kształtach są bardziej zalecane na sezon letni, te o prostych wzorach na zimę. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wzornictwa naszych kół, nie możemy zapominać o odpowiedniej pielęgnacji obręczy ze stopów lekkich.

 

Wybrane modele felg aluminiowych, które polecamy na zimę:

 

felgi aluminiowe alutec grip

Alutec Grip

felgi aluminiowe borbet f

Borbet F

felgi aluminiowe msw 19

MSW 19

felgi aluminiowe Advanti d

Ronal R56