Wszystko o parametrze ET w felgach aluminiowych

Współczynnik odsadzenia felgi, czyli po popularne ET (offset) to jeden z trzech podstawowych, obok rozstawu śrub i średnicy otworu centralnego parametrów montażowych felgi. Określa się nim odległość poziomą pomiędzy płaszczyzną montażu felgi do piasty, a płaszczyzną jej symetrii.

 

ET, ważna rzecz...

 

Odpowiednio dobrane ET gwarantuje, że koło będzie się mieściło w nadkolu, nie będzie obcierało o błotnik lub o elementy zawieszenia, szczególnie przy dużym obciążeniu samochodu.

szkic felgi i różnych wersji et

Zmniejszanie wartości ET powoduje zwiększenie rozstawu kół, felgi wychodzą bardziej na zewnątrz samochodu (mniejsza odległość powierzchni montażowej felgi od piasty licząc środka symetrii). Natomiast zwiększenie ET wywołuje skutek w postaci mniejszego rozstawu kół przez zamontowanie koła bardziej wewnątrz nadkola (większa odległość powierzchni montażowej felgi od piasty licząc od środka symetrii).

 

Co powoduje zmiana wartości ET?

 

Przy zbyt dużym ET może wystąpić ocieranie wewnętrznej części koła o elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Z drugiej strony zbyt mała wartość odsadzenia przyczyni się do obcierania zewnętrznej części koła o wnętrze nadkola. Skrajne przypadki zastosowania zbyt płytkiego odsadzenia felgi mogą spowodować wysunięcie koła na zewnątrz w taki sposób, że przy dużym obciążeniu pojazdu lub przy jeździe po nierównościach, krawędź nadkola uderzy w bieżnik opony, co może skończyć się zniszczeniem opony, a w zależności od siły uderzenia również felgi. W takim przypadku niewykluczona jest też utrata sterowności i spowodowanie kolizji.

 

 opona   < Za małe odsadzenie felgi, opona ociera o nadkole

 

Tak więc, montując felgi należy ZAWSZE stosować się do parametrów zamieszczonych w katalogu aplikacyjnym producenta felg. Tylko trzymając się zawartych tam wytycznych mamy gwarancję bezpiecznego użytkowania kół.

 

Jak zmieniać wartość ET felgi? Jak zmierzyć ET?

 

Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg), czyli jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30. Trzeba jednocześnie pamiętać, że opona nie może wystawać poza obrys samochodu, zatem z mniejszym ET nie można przesadzić! Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Należy też brać pod uwagę indywidualne przypadki, gdzie konstruktorzy pojazdu pozostawili mało miejsca w nadkolach i zmiana wielkości parametru ET lub szerokości felgi może, szczególnie podczas dużego obciążenia samochodu, spowodować obcieranie kół o rant nadkola. W tym miejscu jeszcze raz przypominam o stosowaniu się do katalogów, aplikacji oraz zawartych w nich uwag producentów felg.

 

Przy zmianie felg ze stalowych na aluminiowe, należy zwrócić uwagę, iż zazwyczaj felgi stalowe są węższe od aluminiowych, co powoduje OBOWIĄZEK korekty odsadzenia w przypadku szerszych felg (najczęściej trzeba je zwiększyć).

 

Oczywiście często zdarza się też, że wartość ET dla tego samego auta będzie się różniła pomiędzy różnymi modelami felg różnych producentów i często będzie odbiegała od ET felg montowanych fabrycznie. Dopóki jednak stosujemy się do zaleceń producenta konkretnej felgi mamy pewność, że wszystko będzie w porządku. Różnice wynikają najczęściej z konstrukcji tej konkretnej felgi – kształtu ramion, szerokości rantu. Dlatego ET dla każdej felgi jest dobierane indywidualnie przez jej producenta na podstawie testów konkretnej felgi na konkretnym modelu samochodu.

 

ET felgi jak w sportowym aucie?

 

Znane są przypadki kierowców, szczególnie tych o sportowej żyłce, że podczas przygotowywania samochodów do udziału w imprezach sportowych zwiększają rozstaw kół montując felgi o mniejszym ET, niż jest to zalecane, by poprawić stabilność samochodu na zakrętach. Taki zabieg wpływa jednak na pogorszenie stabilności pojazdu przy jeździe na wprost oraz w koleinach, a co za tym idzie stosowanie takiego rozwiązania nadaje się wyłącznie w sportach motorowych, niż do codziennej jazdy po ulicach. Również Kodeks Drogowy zabrania poruszanie się po drogach publicznych samochodem, w którym koła wystają poza obrys nadwozia.

 

Podsumowując, kupując nowe felgi aluminiowe lub zamieniając je ze stalowych nie musimy w żadnym wypadku trzymać się kurczowo parametrów felg posiadanych do tej pory, ani stosować żadnych obliczeń, w jakim zakresie możemy sobie pozwolić na zmianę rozstawu kół. Wystarczy skorzystać z katalogu aplikacyjnego producenta felg. Jeżeli katalog ten zawiera przy marce i modelu samochodu możliwość zastosowania konkretnych felg aluminiowych, wtedy mamy pewność, że felgi są odpowiednio dobrane, w tym także ich PARAMETR ET.

 

Zachęcamy do korzystania z konfiguratorów producentów dostępnych pod tym linkiem: KONFIGURATORY

Przeczytaj też:

o właściwym doborze felg aluminiowych

do czego są potrzebne pierścienie centrujące

popularne wzory felg aluminiowych

 

Popularne modele felg aluminiowych:

felgi aluminiowe rial arktis

Rial Arktis

felgi aluminiowe borbet re

Borbet RE

felgi aluminiowe ronal r56 trend

Ronal R56 Trend

felgi aluminiowe Advanti d

RC Design 29 ds