Czy felgi polerowane nadają się na zimę?

Poszukując nowych felg aluminiowych do swojego samochodu często zwracamy uwagę na obręcze w wersji polerowanej. Nic dziwnego, gdyż w tej odmianie prezentują się zdecydowanie lepiej. Zestawienie dwóch - zazwyczaj kontrastujących - kolorów w postaci powierzchni lakierowanej i polerowanej "uszlachetnia" design i podkreśla kontury ramion. W związku z czym chcemy mieć takie felgi na wyposażeniu swojego auta. Często nurtującym pytaniem przed zakupem tych felg jest czy można je użytkować zimą, a jeśli nie to dlaczego?

Czym jest polerowanie felg?

Felga aluminiowa w wersji podstawowej pokrywana jest kilkoma warstwami lakieru, celem zabezpieczenia aluminium przed korozją objawiającą się w głównej mierze utlenianiem. W zależności od producenta znajduje się na niej lakier podkładowy, powłoka lakiernicza w wybranym kolorze oraz przynajmniej 1 warstwa lakieru. Ta sama felga w wersji z polerowanymi elementami (najczęściej dotyczy to frontu ramion) różni się tym, że po pokryciu całej felgi lakierem, te wybrane powierzchnie są mechanicznie zdzierane do żywego aluminium i dopiero taka obręcz jest pokrywana lakierem bezbarwnym.

Polerowane aluminium daje efekt lustra, dlatego jest często wykorzystywane by uatrakcyjnić wygląd felgi.

Czy felga polerowana jest dobra na zimę?

I tak i nie, a to dlatego że nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie jak chociażby w przypadku felg chromowanych, których żaden znawca tematu nie poleci w okresie zimowym. Jak wspomniałem w powyższym akapicie felgi aluminiowe lakieruje się w konkretnym celu. Poza względami estetycznymi jest to zabezpieczenie materiału przed warunkami zewnętrznymi. Felga w wersji polerowanej ma tą powłokę lakierniczą trochę bardziej ubogą (w miejscu spolerowania jest tylko lakier bezbarwny) i dlatego wielu producentów felg zabezpieczając się przed negatywnymi skutkami takiego stanu rzeczy, na felgi polerowane udziela zdecydowanie krótszego okresu gwarancji i nie zaleca ich użytkowania w okresie zimowym. Z tego możemy wywnioskować, że na takich alufelgach powinniśmy jeździć wyłącznie latem.

Z drugiej strony, ogromna rzesza kierowców nie stosuje się do tej zasady i nie odnotowują żadnego negatywnego skutku w stanie felg niż gdyby jeździli na nich jedynie latem. W przeciwności do felg chromowanych, felgi polerowane jednak powierzchnię lakierniczą posiadają. Czy jest ona wystarczająca do zabezpieczenia felg przed środkami chemicznymi, które pomagają w utrzymywaniu dróg zimą, ale osłabiają lakier? Zależy to od wielu czynników, głównie od jakości użytego lakieru i sposobu eksploatacji felg. Jeśli np. jeździmy po słabej jakości drogach, gdzie drobne kamyczki wystrzeliwując spod kół innych aut uderzają w nasze felgi powodując mikro pęknięcia a do tego nie dbamy o systematyczne czyszczenie kół z zalegającego na nich brudu, błota pośniegowego i soli to możemy mieć pewność że taka powierzchnia lakiernicza okaże się niewystarczająca.

Coraz powszechniejsze staje się garażowanie posiadanych aut i dbanie o ich czystość co przekłada się między innymi na trwałość powłoki lakierniczej felg. Wytwórcy nie wiedząc jak będzie użytkowany każdy komplet produkowanych przez nich felg, na wersje polerowane wolą zapewnić krótszą gwarancję.