Tuning wizualny. Spoilery

Moda na niepowtarzalne samochody trwa od lat. Jedni montują atrakcyjne felgi, inni uważają, że nic tak nie dodaje autu urody jak komplet ładnych spoilerów. Jednak, choć to właśnie kształt spoilerów decyduje o ich atrakcyjności, nie tylko to powinno decydować o ich wyborze.


Niestety, w tej dziedzinie jakość zwykle przekłada się na cenę. Związane jest to z materiałami i technologiami wykorzystywanymi do budowy spoilerów, a także - nie ma się co oszukiwać - z utrzymaniem całego zaplecza stylistycznego, które przecież kosztuje. Dlatego też rynek producentów spoilerów podzielił się na dwie grupy: porządne firmy robiące spoilery dobrej jakości oraz wszelkiego rodzaju garażowych wytwórców, produkujących w dużej mierze średnio udane podróbki renomowanych marek.


Skoro jednak można mieć coś taniej, to dlaczego przepłacać, kupując spoilery, których cena może sięgnąć kilku tysięcy złotych?


Decydując się na markowe produkty, przede wszystkim ma się gwarancję ich wysokiej jakości. Zapominalskim nieraz może się zdarzyć wjazd na zbyt wysoki krawężnik. Kiepski spoiler raczej tego nie wytrzyma i pęknie. Porządny natomiast ma na tyle duży współczynnik elastyczności, że zazwyczaj ugnie się i najwyżej nieco porysuje. Dobrym sprawdzianem przed kupnem upatrzonego spoilera jest przyłożenie go "na sucho" do auta. Jeżeli przylega on na całej długości (czasami służą do tego specjalne magnesiki) i niepotrzebne jest żadne przycinanie, to dobrze o nim świadczy. Warto też spróbować z wyczuciem nagiąć spoiler i sprawdzić, czy ma on wystarczającą elastyczność, by nie pęknąć przy uderzeniu (szczególnie ważne w przypadku nakładek na zderzak przedni). Uginany spoiler nie powinien też trzeszczeć, co by świadczyło o mikropęknięciach w jego strukturze. Patrząc pod światło, nie powinniśmy w nim dostrzec przebarwień i prześwitów. Takie defekty świadczą bowiem o słabych miejscach w jego strukturze. Klasa spoilerów zależy głównie od technologii oraz jakości użytych materiałów, a dopiero w dalszej kolejności od rodzaju materiału. Wielu czołowych producentów wykonuje spoilery z tworzywa ABS, popularnie zwanego gumoplastikiem, inni wybierają żywice poliestrowe. I jedne, i drugie mają swoje zalety i wady. ABS ma nieco większą elastyczność, natomiast dobrze wykonany spoiler poliestrowy nieco większą wytrzymałość termiczną (ważne szczególnie w przypadku brewek oraz ciemnych spoilerów na tylnej klapie).

 

Jak mówią specjaliści zajmujący się procesem produkcyjnym, o jakości spoilerów w dużej mierze decyduje jakość żywicy i maty szklanej oraz odpowiednia liczba warstw tworzywa. Zapewnienie dużej wytrzymałości i elastyczności nie jest bowiem możliwe, jeżeli cały spoiler nie ma odpowiedniej grubości. Dlatego też delikatny i prześwitujący pod światło spoiler pochodzący z firmy o nieustalonej renomie nigdy nie zapewni takiej precyzji kształtu i nie będzie miał takiej wytrzymałości jak produkt markowy. Koszt ospoilerowania auta zależy przede wszystkim od stopnia ingerencji w jego wygląd. Ci, którym wystarczy subtelna listwa na tylnej klapie, zapłacą kilkaset złotych, bardziej zdesperowani będą musieli wydać nawet kilka tysięcy.

 

Alufelgi


Felgi to jeden z najczęściej modyfikowanych elementów auta. Eleganckie są co prawda dość drogie, ale łatwość montażu i osiągnięty efekt zachęcają do takiego tuningu. Najczęściej zakłada się felgi aluminiowe w miejsce stalowych, ale jak się okazuje i w tej dziedzinie spodziewać się można stałego postępu.


Potentatem na rynku niemieckim jest firma Schmidt Revolution. Jedną z najnowszych propozycji są felgi "Space" (imitujące felgi skręcane, wieloczęściowe). Śruby na obwodzie są tu ułożone pomiędzy ramionami. Standard przewiduje błyszczące srebrne wykończenie, ale zamówić też można lustrzane, chromowane. Przewidziano średnice osadzenia opony 16, 17 lub 18 cali, w wielu wariantach rozstawu śrub mocujących i odsadzenia (ET). Ceny - od 198 euro za sztukę. Bardzo ekscytujące są felgi zaprojektowane w pierwszej kolejności do BMW Z4. Ich zewnętrzna część wykonana jest z Radinoxu - specjalnej, wysokoudarowej stali. Dzięki temu część zewnętrzna może być mniejsza niż w alufelgach. Producent zapewnia, że koła te są bardziej odporne na uderzenia niż w klasycznych rozwiązaniach.