Peryferia: śruby montażowe do felg

Kupując nowe felgi aluminiowe otrzymujemy zazwyczaj w komplecie zestaw montażowy zawierający śruby/nakrętki i pierścienie centrujące. A co, jeśli nabędziemy felgi z 'drugiej ręki' i o elementy montażowe musimy zadbać sami?

Osadzenie śruby w feldze

 

Przy zakupie samych felg, bez osprzętu montażowego trzeba mieć na uwadze, że otwory na element mocujący może różnić się od tego, co mieliśmy w przypadku felg założonych do tej pory, np. fabrycznie. Nie zawsze można przyjąć założenie, że dotychczas posiadane śruby będą pasowały do nowych felg, szczególnie jeśli zmieniamy felgi stalowe na aluminiowe.

 

Dobierając śruby czy nakrętki we własnym zakresie trzeba je dobrać do rodzaju gniazda w nowo montowanych felgach oraz posiadać wiedzę o długości i skoku gwintu w piaście. Gniazda spotyka się w dwóch odmianach, stożkowe i kuliste. I od tego właśnie zależy kształt łba elementu montażowego, który będziemy mogli zastosować. Jeśli pokusimy się zamocować nasze felgi śrubami czy nakrętkami o niedopasowanym kształcie, felga będzie trzymana przez łącznik tylko punktowo na dużo mniejszej powierzchni przylegania i może dojść do zniszczenia gniazda. Żeby sprawdzić, z jakim osadzeniem mamy do czynienia, można włożyć w gniazdo felgi posiadaną śrubę malując uprzednio jej powierzchnię styku z obręczą np. czarnym flamastrem. Po obróceniu kilku krotnie śruby w otworze montażowym możemy ją wyjąć i sprawdzić na jakiej powierzchni flamaster się wytarł. Jeśli wytarcie jest tylko punktowe, bez wątpienia gniazdo felgi ma inne osadzenie niż posiadane przez nas śruby/nakrętki.

 

Odpowiednia długość śruby

 

Rozpatrując dalej parametry, trzeba mieć na względzie długość potrzebnych śrub. Problem w mniejszym stopniu dotyczy nakrętek, przy założeniu że nakrętki, którymi dysponujemy są przelotowe. Przymocowanie felg do piasty za pomocą za krótkich śrub może skończyć się wyrwaniem gwintu z piasty. Z drugiej zaś strony, jeśli ten element będzie za długi, uniemożliwi to prawidłowe przykręcenie obręczy, a pozostawienie luzu pomiędzy takimi elementami jak felga i piasta, przy dużych prędkościach obrotowych może zakończyć się tylko źle. Odpowiednia długość śruby jest więc cenną wiedzą. Warto poszukać tej informacji w pierwszym rzędzie w katalogu producenta felg. Każdy szanujący się wytwórca kół samochodowych posiada własny katalog techniczny z pełnymi informacjami pod każdy model samochodu.

 

Rozszerzalność cieplna, a sposób montażu felgi

 

Przed przykręceniem felgi do piasty, nie zaszkodzi posmarować elementu je łączącego jakimś mazidłem warsztatowym (np. smar ŁT43). Ułatwi to odkręcenie śrub czy nakrętek, jeśli zajdzie taka potrzeba. Najmniej pod tym względem jest wskazane mocowanie do siebie wszelkich elementów, jeśli jeden z nich jest rozgrzany (np. tarcza hamulcowa po długiej podróży), a drugi zimny. Jest to związane ze zjawiskiem rozszerzalności cieplnej metali. Łatwo w tedy o zapieczenie się śrub w gnieździe felgi i późniejsze problemy z odkręceniem.

 

Śruby antykradzieżowe

 

Warto też w tym miejscu wspomnieć o śrubach (nakrętkach) specjalnego przeznaczenia. Mianowicie o zestawach antykradzieżowych. Przy zakupie felg aluminiowych w wyższej półki warto zadbać o ich bezpieczeństwo właśnie za pomocą takiego zestawu. Polega to na zastosowaniu po jednej takiej śrubie na koło. Takie elementy montażowe charakteryzują się specjalnym osadzeniem łba śruby na klucz, który ze względu na wzór łba pasuje tylko do danego kompletu. Nie ma sposobu na odkręcenie takich śrub czy nakrętek za pomocą zwykłego klucza. Jedynym rozwiązaniem stosowanym głównie w przypadku zniszczenia lub zgubienia oryginalnego klucza do kompletu antykradzieżowego, jest przyspawanie do elementu antykradzieżowego zwykłej śruby i w ten sposób można złapać łącznik tradycyjnym kluczem i odkręcić. Oczywiście trudno wyobrazić sobie złodzieja stosującego takie zabiegi. Chyba, że auto zostanie skradzione w całości i rozbierane na części w tzw. dziupli.

 

Przeczytaj również o problemie z odkręcaniem śrub montażowych