uszkodzenia opon i felg na drogach

Deszcze i przygruntowe przymrozki skutecznie wpływają na niszczenie nawierzchni dróg. Jazda po dziurach jest nie tylko niekomfortowa, ale jej skutkiem może być zniszczenie samochodu. Najbardziej narażone na uszkodzenia są elementy zawieszenia.

                     wyrwa w jezdni

 

Jak powstają uszkodzenia?

 

Uszkodzenia spowodowane kontaktem naszego auta z wyrwą najczęściej dotyczą felg i opon. Nie do rzadkości należą przypadki, gdy dziurę w jezdni zauważamy zbyt późno. W efekcie tego wpadamy w nią ze znaczną prędkością, a hamowanie następuje już z kołem w wyrwie. Podczas takiego zdarzenia koło natrafia na krawędź asfaltu, która może spowodować przecięcie opony. Często dochodzi także do uszkodzenia felgi. Odkształca się, a nawet pęka pod wpływem siły uderzenia. Możliwe w tym przypadku jest zniszczenie również zawieszenia i elementów układu kierowniczego.

 

Kosztowna kraksa

 

Warsztaty samochodowe nie mogą narzekać na bezruch niemal każdego dnia naprawiając pokrzywione felgi i wymieniając części zawieszenia samochodu. Z naprawą czterech felg wiąże się wydatek rzędu kilkuset złotych. Często jednak bywa i tak, że wszystkie obręcze kwalifikują się tylko do wymiany. Komplet nowych felg stalowych pociąga za sobą koszt około tysiąca złotych.  W przypadku felg aluminiowych suma ta może być jeszcze dwu, trzy krotnie wyższa.

 

                 pogięta felga aluminiowa

 

Felga, zwłaszcza stalowa, jeśli nawet zostanie poddana prostowaniu to jakiekolwiek niedokładności w naprawie ujawniają się w postaci uciekającego powietrza. Jazda na takim kole jest więc przyczyną kłopotów. Z jednej strony nie jest zupełnie bezpieczna, oraz co jakiś czas musimy dopompować opony co bywa bardzo uciążliwe.

 

Uszkodzone opony powodują wibracje, które przenoszą się na nadwozie, w tym także na kierownicę. W takim przypadku należy ocenić stan opon, czy nadają się jeszcze do eksploatacji. Czasami uszkodzenia nie jesteśmy w stanie sprawdzić pobieżnie i dopiero sprawdzenie koła na wyważarce może pomóc w namierzeniu przyczyny usterki. Pęknięty kord to wstęp do czasem groźnego w skutkach „wystrzału” opony.

 

Na szybką poprawę stanu naszych dróg nie mamy co liczyć. Jedyne, co nam pozostaje to zachowanie ostrożności i liczenie się z możliwością pojawienia się przed nami przeszkody w postaci dziury. Podczas pokonywania uszkodzeń w jezdni najważniejszym czynnikiem jest odpowiednia prędkość. Jeśli jednak nie uda nam się uniknąć spotkania z wyrwą i uszkodzenia samochodu możemy starać się o odszkodowanie od zarządcy drogi.

 

Droga po odszkodowanie

 

By starać się o odszkodowanie najlepiej po zdarzeniu wezwać policję i o ile to możliwe, nie ruszać samochodu z miejsca wypadku. Policja po przybyciu sporządzi protokół i zrobi zdjęcia miejsca zdarzenia. Jeśli nie chcemy wzywać policji czy straży miejskiej możemy sami dokonać opisania miejsca zdarzenia z mozliwie dużą dokładnością, rodzaj uszkodzenia nawierzchni oraz określić jego wymiary. Następnie, pozostaje nam tylko udać się do zarządcy danej drogi i liczyć, że sprawa zostanie załatwiona szybko i z korzystnym dla nas rozwiązaniem, w szczególności, gdy w grę wchodzi uszkodzenie naszych drogocennych felg aluminiowych.