Tuleje dystansowe

Tuleje dystansowe to najprostszy sposób na zwiększenie rozstawu kół. Są nieporównywalnie tańsze niż nowe felgi z innym ET, a w praktyce dają ten sam efekt.

Rozwiązanie to, jak większość akcesoriów tuningowych, przywędrowało w prostej linii ze sportu samochodowego. Jego zaletą jest maksymalna prostota, no i oczywiście korzystny wpływ na prowadzenie się auta.

 

Tuleje dystansowe stosuje się w zasadzie wyłącznie podczas jazdy letniej. Szczególne zalety ujawniają się podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Zwiększony rozstaw kół pozwala wtedy poprawić stabilność auta i zwiększyć prędkości przejazdu po łuku drogi bez obawy o poślizg wywołany nadmiernymi przechyłami nadwozia. Oczywiście cała "moc" pierścieni dystansowych objawia się po odpowiednim utwardzeniu zawieszenia - dopiero takie połączenie daje właściwy efekt.


Grubość pierścieni dystansowych można dobierać tak, aby uzyskać odpowiednie zwiększenie rozstawu kół. Należy pamiętać jednak o tym, by koła nie zaczęły wystawać poza obrys auta (zabraniają tego przepisy) i nie ocierały o nadkola bądź błotniki przy dużym ugięciu nadwozia.


Praktycznie zawsze przy okazji zastosowania tulei dystansowych konieczne okazuje się przejście ze śrub mocujących koła na odpowiednio długie szpilki. To bardzo wygodne rozwiązanie dodatkowo ułatwia szybką zmianę koła, ale należy przy tym pamiętać, że koszt szpilek nie jest wliczony w cenę zestawu tulei dystansowych. Trzeba się więc liczyć z wyższymi wydatkami.


Są przypadki, w których raczej nie zaleca się stosowania pierścieni dystansowych. Są to między innymi warunki jazdy zimowej, kiedy zbyt duży rozstaw kół może spowodować "nerwowość" samochodu. Auto staje się wtedy trudne do opanowania na śliskiej nawierzchni i wyraźnie traci się czas na walkę z pojazdem, zamiast uzyskiwać dobre czasy przejazdów. Przykrą cechą towarzyszącą większemu odsadzeniu kół po zastosowaniu tulei jest pewna nadwrażliwość na nierówności. Na wybojach kierownica wyrywa się z rąk ze znacznie większą siłą, niż ma to miejsce w seryjnym samochodzie. Powód tego to tzw. dodatni promień zataczania koła i wynikający z tego inny rozkład sił w układzie kierowniczym. Koniecznie trzeba to mieć na uwadze.


Decydując się na kupno pierścieni dystansowych, należałoby zapoznać się z ofertami znanych producentów i raczej unikać towarów niewiadomego pochodzenia lub domowej roboty. Koszt kompletu tulei na cztery koła to suma rzędu 500-700 zł. Do tego należy doliczyć orientacyjnie około 160 zł za komplet szpilek oraz około 30 zł za specjalny klej do zabezpieczenia szpilek przed odkręceniem się z piasty (np. Loctite 270 lub podobne).


Daniel Maszkowski
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Auto SUKCES 04/03 na stronie 59