Wyścigi dragsterów

400 metrów - zaledwie na takim dystansie ścigają się dragstery, czyli najsilniejsze pojazdy wyścigowe. Te z prestiżowej klasy Top Fuel osiągają gigantyczną wprost moc 6000 KM.

dragster na oponach goodyearZasady tego sportu są bardzo proste. Dwóch zawodników ściga się na krótkiej, ćwierć- milowej trasie. Wygrywa ten, który szybciej pokona odcinek 400 metrów. Początki tego sportu w latach trzydziestych przypominały wyścigi spod świateł drogowych. Z biegiem czasu uczestnicy tych zawodów modernizowali pojazdy i przerabiali silniki swych Fordów czy Chevroletów. Ta dyscyplina, jak i kilka innych, pochodzi bowiem z USA.


Największą organizacją kierującą wyścigami dragsterów jest obecnie National Hot Rod Association (NHRA). Pod jej patronatem w Stanach Zjednoczonych corocznie organizowanych jest kilka tysięcy imprez dla amatorów i zawodowców. W najbardziej prestiżowych mistrzostwach NHRA Powerade Drag Racing Series startują najlepsi, czytaj najszybsi.


Kategoria Top Fuel to taka Formuła 1 wśród dragsterów. Te długie, ok. siedmiometrowe pojazdy napędzają potężne ośmiocylindrowe widlaste silniki o pojemności do 500 cali sześciennych (8,2 l). Dzięki zastosowaniu doładowania osiągają one ogromną moc 6000 KM. Dragster Top Fuel startuje z taką samą siłą, z jaką promy kosmiczne opuszczają wyrzutnię na Cape Canaveral. Ćwierć mili pokonują w czasie poniżej 5 sekund. Rekord wynosi 4,477 sekundy, a maksymalna uzyskana prędkość to 332,18 mili na godzinę (534,48 km/h).


Kolejna z profesjonalnych kategorii to Funny Cars. Są to w zasadzie pojazdy Top Fuel z mniejszym rozstawem osi przykryte plastikowym nadwoziem imitującym któreś z ostatnio produkowanych seryjnie aut. Są także nieco cięższe, ważą 2325 funtów (1054,62 kg) przy 2150 (975,24 kg) dla kategorii Top Fuel. Nic więc dziwnego, że ich osiągi są nieco słabsze. Tu rekord trasy wynosi 4,731 sekundy, a maksymalna prędkość 326,87 mili/godzinę (525,93 km/h).

samochód dragster

Trzecią z profesjonalnych kategorii jest Pro Stock. To prawie seryjne samochody z silnikami o pojemności 500 cali sześciennych. Używają one zwykłej benzyny w odróżnieniu od dwóch poprzednich klas, które napędza mieszanka nitrometanu z metanolem. Rekordy tu wynoszą 6,750 sekundy oraz 204,35 mili/godzinę (328,80 km/h). W mistrzostwach ścigają się jeszcze kategorie Pro Stock Motorcycle i Pro Stock Truck.


Tekst: Andrzej Jakubaszek Artykuł ukazał się w czasopiśmie Auto SUKCES 04/02 na stronie 80