Ciężarki do felg, ciężki temat

Na pierwszy rzut oka temat ciężarków do wyważania felg jest banalnie prosty. Są niezbędnym elementem każdego koła samochodowego, gdyż to przy ich pomocy uzyskujemy wyważenie. W praktyce sprawiają trochę problemów ze względu na materiał z jakiego są wykonane, na to że mogą odpadać i w końcu na to, że szpecą felgi aluminiowe.

NASZA FIRMA NIE ZAJMUJE SIĘ SPRZEDAŻĄ CIĘŻARKÓW DO FELG. PROSZĘ TRAKTOWAĆ PONIŻSZY ARTYKUŁ JEDYNIE INFORMACYJNIE.

ciężarki do wyważania na białej feldze

 

Najlepszym materiałem do produkcji ciężarków od samego początku ich stosowania do wyważania jest ołów. Jest to związane z tym, że materiał ten ma dużą gęstość i jest stosunkowo plastyczny. Niestety urzędnicy UE mają inny pogląd, w efekcie zakazując ich stosowania. Główną przesłanką takiego zabiegu jest dbanie o środowisko naturalne. Mniej elementów zawierających ołów, czy kadm w konstrukcji pojazdów to mniej szkodliwych odpadów do utylizacji. Wszystko byłoby super, gdyby nie fakt, że trudno jest znaleźć alternatywę dla ołowianych ciężarków. Na rynku pojawiły się oczywiście zamiennie ciężarki cynkowe i stalowe, ale te materiały nie sprawdzają się już tak dobrze. Przegrywają pod względem mniejszego ciężaru właściwego, co skutkuje tym, że ciężarki wykonane z tych metali muszą mieć większe rozmiary, by zapewnić taką samą gramaturę. Do tego trzeba je dodatkowo pokrywać ochronnie, gdyż mają tendencję do rdzewienia. Taki problem nie występuje natomiast w przypadku ołowiu. Stalowe i cynkowe są również droższe w produkcji przez wyższą cenę surowca, inną technologię produkcji oraz sprawiają więcej problemów przy montażu do felg.

 

Problem z wycofywaniem z użytku ciężarków ołowianych dotyka nie tylko ich producentów i wulkanizatorów. Dla nas użytkowników oznacza to, że zakładane nam większe ciężarki stalowe czy cynkowe są bardziej widoczne na kole i mogą blokować się między felgą, a zaciskiem hamulcowym. Natomiast przez ich twardość trudniej dopasowują się do kształtu obręczy, co zwiększa ryzyko odpadnięcia i utraty wyważenia.

 

Okazuje się więc, że tak mały i nieistotny z pozoru element może urosnąć do rangi globalnego problemu. Unia Europejska zafundowała nam przepisy, które mają potencjalnie wpłynąć pozytywnie na ekologię, ale finalnie za te pomysły zapłacimy my kierowcy. Odpadnięcie ciężarka z felgi wiąże się z koniecznością ponownej wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym i oczywiście z kosztem ponownego wyważenia koła. Podróżowanie ze źle wyważonymi kołami niesie natomiast ze sobą szybsze zużywanie się opon i elementów zawieszenia pojazdów, nie wspominając już o komforcie i bezpieczeństwie jazdy. Wydaje się, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od wprowadzania embarga na ciężarki z ołowiu jest zatroszczenie się o lepszą gospodarkę odpadami.

 

Jak już wspomnieliśmy, ciężarki stalowe i cynkowe mają większe gabaryty przy tej samej gramaturze co ciężarki ołowiane, przez co są bardziej widoczne. Negatywny wpływ na wygląd felg aluminiowych można starać się wyeliminować stosując ciężarki w kolorze posiadanych przez nas obręczy. Jako, że cynkowe i stalowe muszą być pokrywane antykorozyjnie, z zastosowaniem kolorowych powłok nie powinno być problemu. Powstaje tylko pytanie, czy serwisy zajmujące się wymianą opon będą chciały zaopatrywać się w kolorowe wersje. Z jednej strony jest to dla mnich większy koszt i konieczność posiadania na wyposażeniu większej ilości odmian ciężarków. Pozytywnym jednak aspektem jest wyróżnienie swojej oferty. Kierowcy zainteresowani ładniejszym wyglądem felg w swoim aucie będą chętniej jeździli na wymianę koł do zakładów, w kórych zostaną im zamontowane ciężarki dopasowane kolorystycznie do felg.

srebne ciężarki na czerwonej feldze

Przeczytaj też:

Prawidłowe wyważanie kół

Wyważanie kół w serwisie wulkanizacyjnym