Serwis wymiany opon

Nadchodzący wielkimi krokami sezon zimowy to dla kierowców zawsze konieczność wymiany opon, by dopasować rodzaj ogumienia do zmieniających się warunków na drodze. Wiąże się to z koniecznością stania nierzadko w długich kolejkach do warsztatu wulkanizacyjnego. Pytanie, które powinien zadać sobie każdy kierowca to, czy odwiedzić pierwszy z brzegu serwis, czy przyjrzeć się wcześniej jakości usług w tych zakładach?

Wymiana opon nie należy do trudnych czynności, niemniej jednak powinna zostać przeprowadzona z zachowaniem pewnych standardów. Zakłady wulkanizacyjne prezentują bardzo różny poziom usług, a sprawa dotyczy nie tylko ponoszonych przez nas kosztów finansowych, ale również albo przede wszystkim bezpieczeństwa. Warto więc poznać podstawy wiedzy, co i jak robi, a co powinien robić serwis ogumienia, w którym wymieniamy swoje opony.

 

wymiana opon

Koła, po tym jak zostaną zdjęte z auta powinny zostać poddane myciu. Brud zalegający na felgach i oponach może wpłynąć negatywnie na proces wyważania kół. Niektóre zanieczyszczenia i chemikalia mogą dodatkowo mieć negatywny wpływ na stan ogumienia oraz felgi.

 

Do podstawowych czynności powinno także należeć zdjęcie starych ciężarków i użycie do wyważania zupełnie nowych. Przy felgach aluminiowych demontaż ciężarków powinien odbywać się przy pomocy plastikowej szpatułki, w celu zapobiegnięcia porysowaniu powierzchni felg.

 

Zmianie opon powinna także towarzyszyć wymiana wentyli, ponieważ są one podatne na uszkodzenia mechaniczne obniżające ich szczelność.

 

Przeważająca większość zakładów wulkanizacyjnych przeprowadza wyłącznie wyważanie kół samochodowych. Natomiast podchodząc do tematu w fachowy sposób powinno się również dokonywać optymalizowanie, na które składa się wzajemne dopasowanie niedoskonałości opony i felgi. Przeprowadzanie optymalizowania kół jest możliwe tylko w dobrze wyposażonych serwisach.

 

U dobrego wulkanizatora zostanie nam również starannie oczyszczona piasta, szczególnie przy montażu felg aluminiowych. W tym przypadku na piastę zawsze powinno się nanieść preparat miedzi w sprayu. Zapobiega to ewentualnemu zapieczeniu felgi i przy kolejnej wymianie nie będzie problemu ze zdjęciem koła.

 

Wygodnym rozwiązaniem stosowanym w każdym zakładzie ogumienia jest wykorzystywanie klucza pneumatycznego do przykręcania śrub/nakrętek. Czynność ta nie ma jednak pozytywnego wpływu na stan śrub i gwintów. W serwisie wykonującym swoją pracę w fachowy sposób do ostatecznego dokręcania śrub używa się klucza dynamometrycznego.

 

Pracownik serwisu powinien także dobrać odpowiednie ciśnienie w oponie z uwzględnieniem jej wielkości i obciążenia pojazdu. Przeprowadzenie wszystkich czynności w opisany wyżej sposób daje nam pewność, że cały proces wymiany kół został przeprowadzony w odpowiedni sposób.