Plastikowe kołpaki na felgi

Kołpak zakłada się na felgę stalową, by chronić ją przed nadmiernym zabrudzeniem oraz dla osłony piasty koła. Najczęstszym impulsem do zastosowania tego elementu jest jednak chęć poprawy wyglądu wizualnego koła. Czy jest to poprawa skuteczna czy wątpliwa?

kołpak zamocowany opaską samozaciskowąTakie kołpaki wykonuje się z różnego rodzaju tworzyw sztucznych. Mocuje się je za pomocą naczepów i pierścienia na wcisk, rzadziej za pomocą śrub. Przytwierdzanie kołpaka do felgi jest jedną ze słabości tego elementu. Nigdy nie mamy pewności, że go nie zgubimy gdzieś na trasie, lub że ktoś nie postanowi zdemontować nam ich z samochodu. Część kierowców radzi sobie z takimi przypadkami, stosując plastikowe opaski samozaciskowe spinające kołpak z felgą, co jednak nie poprawia i tak wątpliwej estetyki takiego koła. Można zaobserwować też zjawisko zastępowania przez kierowcę zgubionej sztuki kołpaka egzemplarzem o innym wzorze.

 

Względy jakościowe

 

nagminne odpadanie kołpakówKołpaki zamontowane oryginalnie na pojeździe różnią się od tych uniwersalnych, dostępnych w każdym markecie i stacji benzynowej, jakością tworzywa, z jakiego je wykonano. Fabryczne są zrobione z tworzywa  ABS, które jest twarde i odporne na zarysowania. Natomiast te uniwersalne, ze względu na koszty, produkuje sie z innych tworzyw. Ich niska cena równa się mniejszej trwałości i konieczności dokonania ponownego zakupu w niedługim przedziale czasu. Są bardziej podatne na pęknięcia nawet przy lekkim przyciśnięciu do krawężnika. Możemy też nie zdążyć z ich uszkodzeniem ze względu na zaczepy, które nie wykazują się dużą trwałością i przy nieumiejętnym montażu z łatwością można je uszkodzić. Kołpaki uniwersalne warto nabywać w sklepach motoryzacyjnych. Te posłużą zdecydowanie dłużej.

 

Sposób montażu

 

sposób montażu kołpakówZanim przystąpimy do montażu warto oczyścić felgę, jeśli posiada zabrudzenia. Zakładamy pierścień rozprężający na kołpak w taki sposób, by spasować wyprofilowanie przewidziane na zawór powietrza w obu elementach. Montaż na felgę rozpoczyna się od „wpasowania” zaworu, następnie przykładamy pozostałą część kołpaka do koła i dociskamy lub dobijamy go dłonią, w zależności od konieczności użycia siły przy montażu. Następnie trzeba sprawdzić, czy kołpak jest dobrze przytwierdzony. Nadmierny luz warto od razu skorygować przez zdjęcie kołpaka i dogięcie odpowiednio pierścienia mocującego przed ponownym montażem. Wracając do wycięcia na wentyl, część kołpaków spotykanych na rynku ma bardzo skąpe wyprofilowanie w tym miejscu, co może okazać się bardzo uciążliwe przy próbie uzupełnienia ciśnienia w oponie uniemożliwiając swobodne odkręcenie nakrętki palcami.

 

Szeroka paleta wzorów

 

W bogatej ofercie kołpaków znajdują się także imitujące wyglądem felgi aluminiowe. Efekt zastosowania takiego produktu nigdy nie będzie taki sam, a może wręcz wyglądać śmiesznie. Sami musimy podjąć decyzję czy warto eksperymentować wybierając np. tak zwane spinnery, czyli obrotowe kołpaki.

 

Stosować, czy nie stosować?

 

plastikowy kołpak na feldze stalowejCzy warto bawić się w takie plastikowe gadżety, każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Nie każdego kierowcę stać na felgi aluminiowe i nie do każdego samochodu warto także inwestować w takie koła. Pozostaje tylko jeszcze kwestia, czy zastosowanie plastikowych kołpaków będzie w jakiś sposób korzystne (poprawi wygląd), czy tylko uciążliwe podczas użytkowania samochodu (odpadanie, zasłonięty wentyl) i lepiej pozostać przy "gołych" felgach, ale zadbanych (bez rdzy i łuszczącej się farby). To ostatnie rozwiązanie może okazać się bardziej estetyczne od marketowych kołpaków przytwierdzonych opaskami samozaciskowymi.