Symetryczne, asymetryczne, czy...

Bieżniki produkowanych obecnie opon dzielą się na trzy kategorie: symetryczne, kierunkowe i asymetryczne.

Bieżniki symetryczne

 

Bieżnik symetryczny odznacza się najmniejszym zaawansowaniem technologicznym i co się z tym wiąże, zaprojektowanie takiego bieżnika też jest stosunkowo proste. Obie połówki opony w przekroju wzdłużnym posiadają ten sam wzór. Pozycja na samochodzie czy kierunek toczenia, nie mają znaczenia. W każdej konfiguracji takie opony cechują się takimi samymi parametrami. Mają one zastosowanie najczęściej na małych i średnich pojazdach osobowych, dostawczych oraz ciężarowych.


porównanie bieżników

Bieżniki kierunkowe



Kierunkowy wzór bieżnika ma zdecydowaną przewagę pod względem efektywności odprowadzania wody spod kół. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia, groźnego dla prawidłowego prowadzenia auta, zjawiska aquaplaningu, czyli poślizgu na warstwie wody pozostającej pomiędzy kołem a nawierzchnią drogi. Ta cecha bieżników kierunkowych sprawia, że znajdują one zastosowanie w oponach zimowych oraz ogólnie
w oponach do aut klasy wyższej. Dobre właściwości trakcyjne oraz skuteczne hamowanie tego typu bieżnika jest wykorzystywane w oponach usportowionych i sportowych oraz „tuningowych” z wyższymi indeksami prędkości. Dzięki skutecznemu odprowadzaniu wody, bieżniki kierunkowe górują w kategorii opon „deszczowych”. W oponach tych ogromne znaczenie ma ich sposób montażu na samochodzie. Z tego względu na boku opony odnajdziemy oznaczenie w formie strzałki wskazujące kierunek toczenia.


Bieżniki asymetryczne



Najbardziej zaawansowana rzeźba bieżnika występuje w oponach typu asymetrycznego. Budowa różni się w zależności od strony, zewnętrznej lub wewnętrznej opony. Klocki bieżnika na stronie zewnętrznej są często większe i bardziej masywne, co zapewnia pojazdowi stabilność na zakrętach
dzięki lepszym własnościom obszaru kontaktu bieżnika z drogą. Wewnętrzna zaś wyróżnia się większą liczbą oraz mniejszą powierzchnią klocków (lub inaczej lamelek), które usprawniają proces odprowadzania wody oraz poprawiają parametry motoryczne (napęd, hamowanie) na mokrej nawierzchni.


Opony asymetryczne montuje się stroną opisaną jako SIDE FACING OUTWARDS lub OUTSIDE
na zewnątrz samochodu. Bok zewnętrzny jest często ładniej wykonany.

 

Przy doborze opon do danego modelu samochodu należy się kierować w pierwszym rzędzie homologacją producenta co do rozmiaru, indeksu prędkości i nośności opony. Nie zaleca się zakładania opon o niższych indeksach niż te wskazane przez producenta. Stosowanie tych wskazówek daje gwarancję, iż parametry opony zostały odpowiednio dobrane do specyfikacji technicznych samochodu. W przypadku opon zimowych można pokusić się o montaż opon z niższym indeksem prędkości. Natomiast indeks nośności nigdy nie powinien ulec zmniejszeniu.


Dobór odpowiedniego modelu opon i co za tym idzie wzoru bieżnika jest uzależniony od wymaganego rozmiaru oraz indeksów prędkości i nośności. Opony do pojazdów małolitrażowych o małych mocach silnika najczęściej są produkowane z bieżnikiem symetrycznym. Do aut klasy wyższej producenci ogumienia wypuszczają na rynek bieżniki asymetryczne oraz kierunkowe. Podobnie jest w przypadku aut sportowych. Na rynku obecnie występuje tendencja montażu na pierwsze wyposażenie opon z bieżnikiem asymetrycznym. Ma to związek z możliwością lepszego dopracowania parametrów dwóch części opony, w zależności od pełnionej funkcji oraz różnorodnych warunków eksploatacji i pozwala cieszyć się pełnym komfortem jazdy danym samochodem.


Rosnąca popularność stosowania opon asymetrycznych w pojazdach klasy wyższej jest związana też z częstym stosowaniem wielo-wahaczowych konstrukcji układu zawieszenia. Parametry pracy takiego bieżnika można lepiej dopasować do specyfiki pracy tego zawieszenia. Kategoria opon deszczowych to najlepszy wybór dla kierowców, dla których liczy się zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni. Wybór tego rodzaju opon wiąże się jednak z koniecznością zaakceptowania zwiększonego poziomu hałaśliwości, której przyczyną jest gęsto ponacinany bieżnik i często zamknięte przestrzenie bruzd. Opony z wyższym indeksem nośności posiadają sztywniejszą konstrukcję i są stabilniejsze podczas jazdy z większymi prędkościami i na zakrętach. Opony o sportowej charakterystyce pozwalają na pełne wykorzystanie mocy samochodu przy znacznych prędkościach.