Układ kontroli ciśnienia w oponie

Nowe samochody wyposażane są w coraz to nowsze gadżety i czasem trudno się już w tym wszystkim odnaleźć. Bez niektórych z nich możemy się zupełnie obejść, inne okazują się całkiem przydatne i ułatwiające codzienne podróżowanie. W tym miejscu przyjrzymy się jednemu z takich rozwiązań.

Kontrola ciśnienia w kole

 

Układ kontroli ciśnienia w oponach ma za zadanie monitorowanie i ostrzeganie przez niebezpiecznymi zmianami ciśnienia oraz o odchyłkach od jego właściwego poziomu. Ciśnienie w oponie ma wpływ na bezpieczeństwo podróży, komfort jazdy, żywotność opony oraz na zużycie paliwa. Do kontroli ciśnienia mogą być wykorzystywane różne układy.

 

Zagadnienie ciśnienia w oponach poruszaliśmy już w artykułach:

 

Jak ważne jest właściwe ciśnienie w oponie i Azot w oponie, dobre rozwiązanie!

 

Tutaj zajmiemy się układami kontroli ciśnienia coraz częściej występującymi w naszych samochodach.

 

                       kontorla ciśnienia w oponach

 

Jak to działa?

 

Obecnie wskaźnik ciśnienia w oponie jest modułem oprogramowania w sterowniku systemu ABS. Jego zadaniem jest ocenianie danych systemu ABS i rozpoznawanie awarii opon na każdym kole. W przypadku kontroli kół z rozpoznawaniem ich położenia, system składa się z elektrycznego układu kół, anteny do przenoszenia danych z czujników oraz sterownika.

 

Gdy otrzymamy wyraźne ostrzeżenie z układu kontroli ciśnienia powinniśmy jak najszybciej zatrzymać samochód pamiętając jednak, by unikać wykonywania gwałtownych manewrów, np. skręcania czy hamowania.

 

Z omawianymi układami mamy zawsze do czynienia w przypadku seryjnego wyposażenia pojazdu w opony typu RunOnFlat. Przy tej technologii utrata ciśnienia w oponie może być przez nas nie zauważalna i stąd wymóg stosowania czujników.

 

                       układ kontroli opon

 

Skąd system wie jakie jest właściwe ciśnienie?

 

Po każdej zmianie ciśnienia w oponach, po pracach warsztatowych przy podwoziu i po każdej wymianie kół musimy dokonać kalibracji za pomocą specjalnego przycisku. Układ zapamiętuje wszystkie wartości związane z kołami w naszym samochodzie i stanowi to dla niego punkt odniesienia.

 

Błędne komunikaty

 

Może się zdarzyć, że podczas wystąpienia niekorzystnej sytuacji na drodze układ będzie wysyłał nieprawidłowe ostrzeżenia. Dzieje się tak zazwyczaj podczas niejednolitej nawierzchni drogi, gdy np. jedziemy jedną stroną pojazdu po jezdni, a drugą poboczem, gdy samochód jest nierównomiernie obciążony lub posiadamy niejednolite ogumienie na jednej osi pojazdu (jedna opona zużyta, a druga nowa).