w3c

w3c

Drugie życie alu felgi, czyli o zaawansowanej regeneracji felg w praktyce

Jak naprawić felgi aluminiowe?

Obręcze wykonane z lekkich stopów wpływają na estetykę auta, ale w porównaniu z tradycyjnymi felgami stalowymi, również trudy eksploatacji na naszych drogach są na nich dużo bardziej widoczne. Po za uszkodzeniami mechanicznymi, pokrywają się mało estetycznym nalotem ze zużywających się klocków hamulcowych.

Nie zajmujemy się naprawą felg, proszę traktować ten artykuł jedynie informacyjnie.

Uszkodzone lub poczerniałe felgi aluminiowe mogą zostać jednak odratowane. Nie powinno nam sprawić problemu znalezienie warsztatu wyspecjalizowanego w kompleksowej naprawie i regeneracji felg.

Wyprostować i zespawać

Uszkodzenia felgi aluminiowej możemy najczęściej nabawić się po najechaniu na wysoki krawężnik, czy trafiając w głęboką dziurę w jezdni. Po takiej podróży mogą pozostać pozaginane ranty, a nawet dojść do skrzywienia ramion i zwichrowania całej obręczy.

Najprostsza regeneracja felgi aluminiowej polega na przywróceniu jej kształtu na specjalnej maszynie. Operację taką wykonuje się na zimno, gdyż rozgrzanie metalu mogło by spowodować powstawanie pęknięć podczas późniejszej eksploatacji. Podgrzanie aluminium stosuje się tylko w szczególnych wypadkach.

W razie potrzeby specjalistyczny warsztat może naprawić pęknięcia obręczy spawając ją za pomocą specjalnej elektrody. W ten sposób można również uzupełnić ubytki w powierzchni metalu. Po każdej takiej naprawie felgi aluminiowe są wyważane.

Jednak nie każde uszkodzenie można poddać naprawie. Duże pęknięcia szprych lub ich odkształcenia, ze względu na bezpieczeństwo jazdy, nie nadają się do spawania i prostowania, gdyż operacja taka może obniżyć wytrzymałość szprych, które poddawane są znacznym obciążeniom podczas eksploatacji.

Szkiełkowanie

Nawet w przypadku szczęśliwego użytkowania obręczy ze stopów lekkich nie uchronimy się przed innymi zagrożeniami dla zachowania blasku naszym alufelgom. Mowa tu o nieestetycznym, ciemnym nalocie pochodzącym ze ścierających się zacisków hamulcowych. W każdym przypadku można temu zaradzić przez poddanie felg odpowiednim zabiegom regeneracyjnym. Zapieczony nalot usuwa się za pomocą środków chemicznych z warstwy lakieru.

W trudnych przypadkach, gdy z powodu wżerów z utleniającego się aluminium pozostaje nierówna powierzchnia wykonuje się zabieg tzw. szkiełkowania. Polega on na rozpylaniu pod odpowiednio małym ciśnieniem drobnego miału szklanego na powierzchni ubytku. Zabieg ten można porównać do piaskowania, wykonywanego w przypadku felg stalowych. Po etapie wyrównania i oczyszczenia, felgi pozostaje polakierować. By nie doszło do wystąpienia mikroodkształceń, malowanie proszkowe zastępuje się lakierowaniem takim, jak w przypadku karoserii samochodu.

Przeczytaj też artykuł:

o pielęgnacji felg aluminiowych

Nie zregenerujemy posiadanych przez Ciebie felg, ale jeśli będziesz potrzebował/-a nowych, mamy bogatą ofertę felg aluminiowych do każdego samochodu i na każdą kieszeń. Poniżej kilka wybranych propozycji:

Related Products

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: