Podrabianie produktów wciąż jest popularnym procederem. Przynosi to bardzo duże zyski ich producentom i sprzedawcom, ale tracą klienci skuszeni niższą ceną, gdyż otrzymują produkt o dużo niższej jakości, mogący powodować problemy podczas użytkowania. Tracą również producenci markowego towaru, pod który podszywają się oferowane podróbki.
Alcar, europejski lider w produkcji wysokiej jakości felg stalowych produkowanych na rynek wtórny oraz na seryjne wyposażenie aut, przebadał kilkanaście modeli kół pochodzenia chińskiego. Felgi te poddano bardzo szczegółowym badaniom w fabryce w Szwajcarii. Celem tych zabiegów było porównanie jakości markowych produktów firmy Alcar z odpowiednikami z Azji. Wyniki tych badań prezentują się następująco:
1. Nabyte felgi w większości nosiły 4-cyfrowe oznaczenia referencyjne KFZ stosowane standardowo przez Alcar'a. Może to sugerować, że albo mamy do czynienia z faktycznymi produktami tego koncernu albo z jego ścisłymi odpowiednikami.
2. Podróbki felg stalowych bardzo słabo wypadły w teście obciążeniowym. Chińskie felgi osiągały jedynie 62-70 % wartości w porównaniu do obręczy firmowych.
3. Kluczowe elementy montażowe felg, takie jak otwór środkowy, otwór pod montaż wentyla czy otwory pod śruby nie spełniały standardów, co może przekładać się trudności w odpowiednim montażu felg na piaście i na drgania felg podczas jazdy.
4. Sposób wyprofilowania wygarbienia w wielu testowanych felgach nie gwarantuje stabilnego osadzenia stopki opony, co w przypadku nagłej utraty ciśnienia najczęściej prowadzi do zsunięcia się opony do wewnątrz felgi, a to przekłada się na natychmiastową utratę sterowności.
5. Odpowiednik popularnej felgi 9165 (przeznaczony do aut grupy VW) nie posiadał odpowiedniego dystansu pomiędzy wewnętrznym rantem felgi, a zaciskami hamulcowymi wykluczając tym montaż w niektórych modelach aut, do których jest dedykowany spowodowane ocieraniem zacisków tych aut o obręcz.
6. W odpowiednikach felg 8077, 7965 oraz 8795 stwierdzono bardzo niechlujne wykonanie otworu pod zawór (ubytki, nierównomierne krawędzie), co nie gwarantuje utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w oponie.
7. Testowane egzemplarze w wielu przypadkach posiadały zbyt duże tolerancje 'bicia' zarówno poziomego jak i pionowego. Wyważenie takich kół jest znacznie trudniejsze i nie gwarantuje zachowania odpowiedniego wyważenia.
8. Wszystkie podróbki oblały test polimeryzacji. Zastosowany na nich lakier nie został poddany odpowiedniemu utwardzeniu. Wykryto również początki korozji.
9. Każda z badanych felg okazała się cięższa od swoich markowych odpowiedników. Jako przykład można wskazać felgi Alcar 7965, która waży 7,4 kg (+/- 5%). Natomiast wersja z Chin ważyła 9,81 kg.
Po przeprowadzonych testach wnioski nasuwają się same. Zaoszczędzając kilkadziesiąt złotych na chińskich obręczach narażamy się na dużo kosztowniejsze konsekwencje użytkowania dużo bardziej niedoskonałych produktów. Świadomość nabywców w tym względzie jest bardzo mała, a jak wiadomo cena czyni cuda...
W sklepie felgido.pl oferujemy wyłącznie markowe felgi zarówno stalowe jak i aluminiowe. Staramy się również, by każdy produkt był rzetelnie opisany w zakresie kraju i metody produkcji.