w3c

w3c

Felgi aluminiowe a okres zimowy. Wszystkie argumenty za i przeciw. Porównanie z felgami stalowymi

użytkowanie auta w zimie

Czy warto jeździć na felgach aluminiowych zimą? Analiza mitów i faktów

Posiadanie dwóch kompletów kół (na lato i zimę) staje się w Polsce standardem, głównie ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Co jesień kierowcy stają jednak przed dylematem: jakie felgi wybrać na zimę – stalowe czy aluminiowe? Wbrew obiegowym opiniom, felgi aluminiowe mogą być równie dobrym, a często nawet lepszym wyborem niż felgi stalowe, jeśli tylko wybierze się odpowiednie modele i zadba się o nie.


Mit 1: Alufelgi szybciej korodują zimą

Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów przeciwko alufelgom jest ich rzekoma podatność na korozję w kontakcie z solą i środkami chemicznymi. To jest nieprawda.

Felgi staloweFelgi aluminiowe (markowe)
Brak zabezpieczenia: Zazwyczaj nie są dodatkowo zabezpieczane przed korozją.Zaawansowane powłoki: Pokrywane są kilkoma warstwami lakieru (baza, kolor, bezbarwny), co tworzy solidną barierę.
Ryzyko uszkodzenia: Rysy powstają łatwo, zwłaszcza przy montażu kołpaków, pod którymi zbiera się brud, błoto i sól, przyspieszając rdzewienie. Wysoka trwałość powłoki: Technologia malowania sprawia, że ich powłoka ochronna jest znacznie trwalsza niż ta na felgach stalowych, które często rdzewieją już po jednej zimie.
Brak pielęgnacji: Zwykle nikt nie myje ich pod kołpakiem, co sprzyja korozji.Lepsza pielęgnacja: Właściciele częściej je myją, co wydłuża ich żywotność i usuwa agresywne substancje.

Fakt: Felgi stalowe są bardziej podatne na korozję niż nowoczesne, markowe felgi aluminiowe, które są pokryte wielowarstwowym systemem lakierniczym.


alufelga z uszkodzonym rantem

Wyzwanie: ryzyko uszkodzeń mechanicznych

Argumentem na "nie" dla alufelg zimą jest większe ryzyko uszkodzeń mechanicznych, szczególnie przy niespodziewanym wjechaniu na krawężnik w trudnych warunkach (poślizg, oblodzenie).

  • Koszt naprawy/wymiany: Naprawa uszkodzonej felgi aluminiowej jest znacznie droższa niż w przypadku stalowej (gdzie często wystarczy wyklepanie), a poważne uszkodzenie kwalifikuje ją do wymiany.

  • Odpowiedzialna jazda: Chociaż ryzyko jest większe, zimą i tak należy jeździć ostrożniej. Ostrożniejsza jazda zmniejsza prawdopodobieństwo poślizgu i uderzenia, chroniąc zarówno felgi, jak i inne elementy zawieszenia.

Wskazówka: Warto zaopatrzyć się w opony z tzw. rantem ochronnym, który jest dodatkową gumową warstwą ograniczającą skutki ewentualnego uderzenia w przeszkodę (np. krawężnik).


Mit 2: Wszystkie alufelgi nadają się na zimę

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie felgi aluminiowe są polecane do eksploatacji zimowej:

  • Felgi chromowane i wysoko polerowane: Zdecydowanie ich nie polecamy na zimę. Są pokryte bardzo skromną warstwą ochronną. Mikropęknięcia lub uszkodzenia mechaniczne szybko prowadzą do utleniania się stopu aluminium (powierzchnia robi się czarna i matowa), ponieważ sól i wilgoć mają bezpośredni dostęp do metalu.

  • "Felgi zimowe" (pojęcie marketingowe): To określenie jest głównie zabiegiem marketingowym. Oznacza felgi, które są polecane ze względu na proste kształty, które nie sprzyjają gromadzeniu się brudu, śniegu i lodu, co ułatwia ich mycie i konserwację. Felgi o skomplikowanych kształtach i wielu zakamarkach lepiej zostawić na sezon letni.


felga stalowa z rdzą

Względy ekonomiczne (jedyny rzeczowy argument)

Jedynym rzeczowym argumentem przemawiającym za felgami stalowymi jest cena. Markowe felgi aluminiowe są droższe, a więc ich uszkodzenie wiąże się z większą stratą finansową.

Podsumowanie:

Jeśli wybierzesz markowe alufelgi o prostych wzorach, są one tak samo bezpiecznym, a pod względem trwałości powłoki lakierniczej nawet lepszym wyborem na zimę niż stalówki. Klucz do sukcesu to:

  1. Wybór felg bez chromowania i polerowania.

  2. Regularne mycie obręczy (szczególnie po jeździe po solonych drogach).

  3. Ostrożna jazda w trudnych warunkach.

Wybrane modele felg aluminiowych, które polecamy na zimę:

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: