w3c

w3c

Doważanie kół samochodowych

Czasami zdarza się, że po zamontowaniu nowych kół w samochodzie, przy większych prędkościach są odczuwalne drgania na kierownicy. Wiemy, że felgi są proste, układ kierowniczy sprawny. Co zrobić w takim przypadku?

Po co stosować doważanie?

 

Najczęściej rozwiązaniem powyższego problemu okazuje się doważenie kół zamontowanych już na samochodzie. Jest to zabieg szczególnie polecany w przypadku pojazdów rozwijających duże prędkości. Dzięki temu zabiegowi doprowadza się do wyeliminowania wibracji wynikających z pionowego niewyważenia koła. Powód przydatności takiego zabiegu jest oczywisty. Koło zamontowane na samochodzie wiruje wokół innej osi niż na warsztatowej wyważarce. Często też zdarza się, że niewielkie niedoważenia poszczególnych podzespołów, takich jak felgi, opony, tarcze hamulcowe czy piasty nakładają się na siebie, prze co występują one ze wzmożoną siłą. W przypadku jednego kompletu kół możemy mieć do czynienia z odczuwalnymi wibracjami, a w przypadku innego, w którym masy rozkładają się inaczej, ten problem nie wystąpi.

 

              wyważanie kól na samochodzie

 

A robi się to tak...

 

Wykonanie pomiaru odbywa się przy uniesionym kole, rozpędzonym do prędkości od 50 do 150 km/h. Wibracje wychwytywane są przez czujnik na podstawce obok koła.

 

Stosowanie doważania nie zastępuje wyważania w sposób tradycyjny, lecz stanowi jego uzupełnienie. Koła z kołpakami powinny być zawsze doważane wraz z nimi, gdyż mogą one powodować niewyważenie sięgające nawet 20 gramów. Zarówno felga jak i opona muszą być idealnie czyste, by wyeliminować wszystkie czynniki mogące mieć wpływ na błędy pomiaru.

 

Doważanie stosuje się zazwyczaj tylko w przypadku przednich kół a usługa taka zaczyna się od 30 zł w górę za oś.

 

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: