w3c

w3c

Proces produkcyjny felg aluminiowych. Jak powstały koła na których jeździsz?

Proces produkcji felg aluminiowych z bliska

Aluminiowe obręcze kół (alufelgi) stały się obowiązkowym wyposażeniem każdego auta, które ma prezentować się rasowo i elegancko. Chociaż niemal każdy producent samochodów oferuje je w swojej gamie, rzadko kiedy zajmują się ich produkcją samodzielnie. Ogromny wybór felg na rynku pochodzi od wyspecjalizowanych dostawców, z których wielu ma swoje zakłady w Polsce.

NASZA FIRMA NIE ZAJMUJE SIĘ PRODUKCJĄ FELG. PROSZĘ TRAKTOWAĆ PONIŻSZY ARTYKUŁ JEDYNIE INFORMACYJNIE.

Polska jest ważnym ośrodkiem produkcji felg:

  • ATT (Częstochowa): Jedyny rodzimy producent felg aluminiowych.

  • Superior Industries (Stalowa Wola): Odlewa m.in. felgi marki Anzio.

  • Ronal (Wałbrzych i Jelcz): Gigant zaopatrujący w koła fabryczne wyposażenie m.in. GM, Toyota, Volkswagen i DaimlerChrysler.

Proces produkcji alufelgi jest złożony, wieloetapowy i rygorystycznie kontrolowany, co gwarantuje najwyższą jakość i bezpieczeństwo.


Od surowca do odlewu: początek procesu

Na przykładzie fabryki Ronala, proces produkcji felgi aluminiowej jest precyzyjny i wydajny – teoretycznie jedno koło opuszcza zakład co 3,5 minuty.

1. Kontrola i przygotowanie surowca

  • Materiały: Do produkcji trafiają dwa główne stopy aluminium: AlSi 7 i AlSi 11 (różniące się zawartością krzemu). Felgi z AlSi 7 przechodzą dodatkową obróbkę cieplną w celu podniesienia twardości.

  • Rygorystyczna kontrola: Cały transport jest zamykany w przypadku negatywnej opinii laboratorium o próbce.

2. Odlewanie niskociśnieniowe

  • Formy: Matryce odlewnicze (kokile) powstają na podstawie zamówień klientów i są projektowane na wytrzymałość .

  • Proces: Stopione i oczyszczone za pomocą argonu aluminium, rozgrzane do ponad , jest wtryskiwane pod ciśnieniem w kokilę.

  • Szybkość: Cały proces odlewu do momentu wystudzenia koła trwa zaledwie .

3. Kontrola rentgenowska

Gotowe odlewy wjeżdżają do komory rentgena, gdzie natychmiast sprawdzana jest jakość odlewu. Sztuki zakwestionowane z powodu wtrąceń czy ubytków są cofane do powtórnego przetopu.


Obróbka mechaniczna i lakierowanie

Dobre egzemplarze przechodzą do obróbki mechanicznej, która przygotowuje je do finalnego wykończenia.

1. Obróbka mechaniczna

Surowy odlew jest kształtowany przez obrabiarki numeryczne:

  • Precyzyjne wiercenie: Najpierw wstępnie odwierca się otwór centralny.

  • Frezowanie: Następnie obrabia się łoże opony, elementy wewnętrzne, frezuje się obrys zacisku hamulca oraz gniazdo dekla.

  • Wykończenie: Ostatnim etapem jest wykonanie otworów na śruby i zawór w centrum frezarsko-wiertniczym. Po tym ręcznie usuwa się ostre krawędzie i szczotkuje obręcz.

2. Cykl lakierniczy (malowanie proszkowe)

Felgi przechodzą rygorystyczny cykl w lakierni, zapewniający trwałość i estetykę:

  • Kąpiele oczyszczające: Cykl 12 kąpieli odtłuszczających i usuwających wszelkie osady mineralne i chemiczne.

  • Elektrostatyczne lakierowanie: Wysuszone felgi są elektrostatycznie pokrywane proszkiem gruntującym i wypalane w temperaturze .

  • Wykończenie: Następnie natryskuje się lakier bazowy (kolor) oraz lakier bezbarwny, który zabezpiecza powierzchnię. Suszenie odbywa się w temperaturze .

  • Grubość: Cały proces lakierowania jednej obręczy do osiągnięcia łącznej grubości powłoki trwa około 5 godzin.


Kontrola jakości i trwałości

Koła z wadami wizualnymi są cofane do powtórnego lakierowania lub złomowane. To jednak nie koniec kontroli.

Rygorystyczne testy

Równolegle z produkcją prowadzone są intensywne badania produktów, symulujące najtrudniejsze warunki eksploatacji:

  • Test wytrzymałości mechanicznej: Na obręcz z oponą zrzucany jest kilkukilogramowy ciężar, imitujący uderzenie w krawężnik z prędkością kilkunastu km/h. Koło nie ma prawa być nieszczelne.

  • Test odporności lakieru: Ostrzał drobinami śrutu sprawdza odporność powłoki lakierniczej.

  • Test korozji: 12-dniowy pobyt w komorze solankowej symuluje 10-letni okres eksploatacji. Mierzona jest głębokość i rozległość ognisk korozji.

Finalna weryfikacja

Najważniejszym testem jest pomiar gotowej obręczy. Sprawdzana jest zgodność każdego parametru z rysunkiem technicznym do tysięcznej części milimetra. Nawet po zapakowaniu, wyrywkowa kontrola może spowodować cofnięcie i zezłomowanie całego ładunku.

Złożoność procesów technologicznych i kontrolnych gwarantuje, że felgi aluminiowe, które trafiają do fabrycznego wyposażenia (90% produkcji Ronala), są produktem najwyższej jakości i precyzji. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że Twoje auto jeździ na alufelgach wyprodukowanych w Polsce.

 

Poniżej przedstawiamy kilka precyzyjnie zaprojektowanych i wyprodukowanych modeli felg aluminiowych

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: