Proces produkcji felg aluminiowych z bliska
Aluminiowe obręcze kół (alufelgi) stały się obowiązkowym wyposażeniem każdego auta, które ma prezentować się rasowo i elegancko. Chociaż niemal każdy producent samochodów oferuje je w swojej gamie, rzadko kiedy zajmują się ich produkcją samodzielnie. Ogromny wybór felg na rynku pochodzi od wyspecjalizowanych dostawców, z których wielu ma swoje zakłady w Polsce.
NASZA FIRMA NIE ZAJMUJE SIĘ PRODUKCJĄ FELG. PROSZĘ TRAKTOWAĆ PONIŻSZY ARTYKUŁ JEDYNIE INFORMACYJNIE.
Polska jest ważnym ośrodkiem produkcji felg:
ATT (Częstochowa): Jedyny rodzimy producent felg aluminiowych.
Superior Industries (Stalowa Wola): Odlewa m.in. felgi marki Anzio.
Ronal (Wałbrzych i Jelcz): Gigant zaopatrujący w koła fabryczne wyposażenie m.in. GM, Toyota, Volkswagen i DaimlerChrysler.
Proces produkcji alufelgi jest złożony, wieloetapowy i rygorystycznie kontrolowany, co gwarantuje najwyższą jakość i bezpieczeństwo.
Od surowca do odlewu: początek procesu
Na przykładzie fabryki Ronala, proces produkcji felgi aluminiowej jest precyzyjny i wydajny – teoretycznie jedno koło opuszcza zakład co 3,5 minuty.
1. Kontrola i przygotowanie surowca
Materiały: Do produkcji trafiają dwa główne stopy aluminium: AlSi 7 i AlSi 11 (różniące się zawartością krzemu). Felgi z AlSi 7 przechodzą dodatkową obróbkę cieplną w celu podniesienia twardości.
Rygorystyczna kontrola: Cały transport jest zamykany w przypadku negatywnej opinii laboratorium o próbce.
2. Odlewanie niskociśnieniowe
Formy: Matryce odlewnicze (kokile) powstają na podstawie zamówień klientów i są projektowane na wytrzymałość .
Proces: Stopione i oczyszczone za pomocą argonu aluminium, rozgrzane do ponad , jest wtryskiwane pod ciśnieniem w kokilę.
Szybkość: Cały proces odlewu do momentu wystudzenia koła trwa zaledwie .
3. Kontrola rentgenowska
Gotowe odlewy wjeżdżają do komory rentgena, gdzie natychmiast sprawdzana jest jakość odlewu. Sztuki zakwestionowane z powodu wtrąceń czy ubytków są cofane do powtórnego przetopu.
Obróbka mechaniczna i lakierowanie
Dobre egzemplarze przechodzą do obróbki mechanicznej, która przygotowuje je do finalnego wykończenia.
1. Obróbka mechaniczna
Surowy odlew jest kształtowany przez obrabiarki numeryczne:
Precyzyjne wiercenie: Najpierw wstępnie odwierca się otwór centralny.
Frezowanie: Następnie obrabia się łoże opony, elementy wewnętrzne, frezuje się obrys zacisku hamulca oraz gniazdo dekla.
Wykończenie: Ostatnim etapem jest wykonanie otworów na śruby i zawór w centrum frezarsko-wiertniczym. Po tym ręcznie usuwa się ostre krawędzie i szczotkuje obręcz.
2. Cykl lakierniczy (malowanie proszkowe)
Felgi przechodzą rygorystyczny cykl w lakierni, zapewniający trwałość i estetykę:
Kąpiele oczyszczające: Cykl 12 kąpieli odtłuszczających i usuwających wszelkie osady mineralne i chemiczne.
Elektrostatyczne lakierowanie: Wysuszone felgi są elektrostatycznie pokrywane proszkiem gruntującym i wypalane w temperaturze .
Wykończenie: Następnie natryskuje się lakier bazowy (kolor) oraz lakier bezbarwny, który zabezpiecza powierzchnię. Suszenie odbywa się w temperaturze .
Grubość: Cały proces lakierowania jednej obręczy do osiągnięcia łącznej grubości powłoki trwa około 5 godzin.
Kontrola jakości i trwałości
Koła z wadami wizualnymi są cofane do powtórnego lakierowania lub złomowane. To jednak nie koniec kontroli.
Rygorystyczne testy
Równolegle z produkcją prowadzone są intensywne badania produktów, symulujące najtrudniejsze warunki eksploatacji:
Test wytrzymałości mechanicznej: Na obręcz z oponą zrzucany jest kilkukilogramowy ciężar, imitujący uderzenie w krawężnik z prędkością kilkunastu km/h. Koło nie ma prawa być nieszczelne.
Test odporności lakieru: Ostrzał drobinami śrutu sprawdza odporność powłoki lakierniczej.
Test korozji: 12-dniowy pobyt w komorze solankowej symuluje 10-letni okres eksploatacji. Mierzona jest głębokość i rozległość ognisk korozji.
Finalna weryfikacja
Najważniejszym testem jest pomiar gotowej obręczy. Sprawdzana jest zgodność każdego parametru z rysunkiem technicznym do tysięcznej części milimetra. Nawet po zapakowaniu, wyrywkowa kontrola może spowodować cofnięcie i zezłomowanie całego ładunku.
Złożoność procesów technologicznych i kontrolnych gwarantuje, że felgi aluminiowe, które trafiają do fabrycznego wyposażenia (90% produkcji Ronala), są produktem najwyższej jakości i precyzji. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że Twoje auto jeździ na alufelgach wyprodukowanych w Polsce.
Poniżej przedstawiamy kilka precyzyjnie zaprojektowanych i wyprodukowanych modeli felg aluminiowych