w3c

w3c

Uszkodzenia opon i felg na drogach. Droga po odszkodowanie

wyrwa w jezdni

Jazda po dziurach: ryzyko uszkodzenia kół i droga do odszkodowania

Zmienne warunki pogodowe, w szczególności deszcze i przymrozki, przyczyniają się do szybkiego niszczenia nawierzchni dróg. Wpadnięcie w głęboką dziurę w asfalcie jest nie tylko nieprzyjemne, ale przede wszystkim jest jedną z najczęstszych przyczyn kosztownych uszkodzeń pojazdu.


Mechanika uszkodzenia koła

Uszkodzenia spowodowane kontaktem z wyrwą są najbardziej dotkliwe dla elementów zawieszenia, ale przede wszystkim dla felg i opon, tworzących bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

Jak powstaje usterka?

Gdy wpadamy w dziurę z dużą prędkością i hamowanie następuje już z kołem w wyrwie, siła uderzenia jest skoncentrowana na ostrej krawędzi asfaltu:

  • Uszkodzenie opony: Ostra krawędź może spowodować przecięcie kordu opony, co jest wstępem do groźnego "wystrzału". Nawet mniejsze, niewidoczne uszkodzenia wewnętrzne (pęknięty kord) mogą prowadzić do wibracji przenoszących się na kierownicę i nadwozie.

  • Uszkodzenie felgi: Pod wpływem siły uderzenia, felga może odkształcić się, wygiąć, a nawet pęknąć. Dotyczy to zarówno felg stalowych, jak i drogocennych felg aluminiowych.

  • Uszkodzenia uboczne: Możliwe jest również zniszczenie delikatniejszych elementów zawieszenia (np. amortyzatorów) oraz elementów układu kierowniczego (np. drążków).


pogięta felga aluminiowa

Koszty i problemy związane z naprawą

Uszkodzenia po wpadnięciu w dziurę stanowią znaczną część pracy warsztatów samochodowych. Koszty naprawy mogą być bardzo wysokie:

  • Naprawa felg: Naprawa czterech pokrzywionych felg to wydatek rzędu co najmniej kilkuset złotych. W najgorszym przypadku wszystkie obręcze kwalifikują się tylko do wymiany:

    • Nowe felgi stalowe to koszt około tysiąca złotych za komplet.

    • Nowy komplet felg aluminiowych to suma dwu, a nawet trzykrotnie wyższa.

  • Ryzyko w naprawie: Nawet po prostowaniu, zwłaszcza w przypadku felg stalowych, niedokładności w naprawie mogą ujawniać się w postaci uciekającego powietrza. Jazda na takim kole jest niebezpieczna i uciążliwa, wymagając ciągłego dopompowywania opon.

  • Diagnoza opon: Uszkodzone opony mogą powodować wibracje. Czasem uszkodzenia są niewidoczne gołym okiem i dopiero sprawdzenie koła na wyważarce pozwala namierzyć pęknięty kord.

Jedyną skuteczną strategią pozostaje zachowanie ostrożności i odpowiednia prędkość podczas pokonywania uszkodzeń w jezdni.


Droga do odszkodowania od zarządcy drogi

Jeśli nie uda nam się uniknąć uszkodzenia samochodu w wyniku złego stanu drogi, możemy starać się o odszkodowanie od zarządcy drogi.

Kroki po zdarzeniu:

  1. Zabezpieczenie miejsca: Jeśli to możliwe, nie ruszaj samochodu z miejsca wypadku. Postaraj się zabezpieczyć miejsce zdarzenia.

  2. Wezwanie służb (rekomendowane): Najlepiej jest wezwać policję lub straż miejską. Służby sporządzą protokół i zrobią dokumentację zdjęciową miejsca zdarzenia, co stanowi silny dowód w sprawie.

  3. Samodzielna dokumentacja: Jeśli nie wzywasz służb, musisz samodzielnie dokonać precyzyjnego opisu:

    • Dokładne opisanie miejsca zdarzenia (adres, punkt orientacyjny).

    • Opis rodzaju uszkodzenia nawierzchni (dziura, wyrwa).

    • Określenie wymiarów uszkodzenia (głębokość, szerokość).

    • Wykonanie zdjęć uszkodzonego koła i dziury (w miarę możliwości z przedmiotem, który ułatwi ocenę skali, np. linijką).

  4. Zgłoszenie do zarządcy: Ostatnim krokiem jest udanie się do zarządcy danej drogi (gminnej, powiatowej, wojewódzkiej lub krajowej) z kompletem dokumentów i złożenie wniosku o odszkodowanie. Posiadanie protokołu policyjnego znacznie przyspiesza i ułatwia korzystne rozpatrzenie sprawy.

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: