Jazda po dziurach: ryzyko uszkodzenia kół i droga do odszkodowania
Zmienne warunki pogodowe, w szczególności deszcze i przymrozki, przyczyniają się do szybkiego niszczenia nawierzchni dróg. Wpadnięcie w głęboką dziurę w asfalcie jest nie tylko nieprzyjemne, ale przede wszystkim jest jedną z najczęstszych przyczyn kosztownych uszkodzeń pojazdu.
Mechanika uszkodzenia koła
Uszkodzenia spowodowane kontaktem z wyrwą są najbardziej dotkliwe dla elementów zawieszenia, ale przede wszystkim dla felg i opon, tworzących bezpośredni kontakt z nawierzchnią.
Jak powstaje usterka?
Gdy wpadamy w dziurę z dużą prędkością i hamowanie następuje już z kołem w wyrwie, siła uderzenia jest skoncentrowana na ostrej krawędzi asfaltu:
Uszkodzenie opony: Ostra krawędź może spowodować przecięcie kordu opony, co jest wstępem do groźnego "wystrzału". Nawet mniejsze, niewidoczne uszkodzenia wewnętrzne (pęknięty kord) mogą prowadzić do wibracji przenoszących się na kierownicę i nadwozie.
Uszkodzenie felgi: Pod wpływem siły uderzenia, felga może odkształcić się, wygiąć, a nawet pęknąć. Dotyczy to zarówno felg stalowych, jak i drogocennych felg aluminiowych.
Uszkodzenia uboczne: Możliwe jest również zniszczenie delikatniejszych elementów zawieszenia (np. amortyzatorów) oraz elementów układu kierowniczego (np. drążków).
Koszty i problemy związane z naprawą
Uszkodzenia po wpadnięciu w dziurę stanowią znaczną część pracy warsztatów samochodowych. Koszty naprawy mogą być bardzo wysokie:
Naprawa felg: Naprawa czterech pokrzywionych felg to wydatek rzędu co najmniej kilkuset złotych. W najgorszym przypadku wszystkie obręcze kwalifikują się tylko do wymiany:
Nowe felgi stalowe to koszt około tysiąca złotych za komplet.
Nowy komplet felg aluminiowych to suma dwu, a nawet trzykrotnie wyższa.
Ryzyko w naprawie: Nawet po prostowaniu, zwłaszcza w przypadku felg stalowych, niedokładności w naprawie mogą ujawniać się w postaci uciekającego powietrza. Jazda na takim kole jest niebezpieczna i uciążliwa, wymagając ciągłego dopompowywania opon.
Diagnoza opon: Uszkodzone opony mogą powodować wibracje. Czasem uszkodzenia są niewidoczne gołym okiem i dopiero sprawdzenie koła na wyważarce pozwala namierzyć pęknięty kord.
Jedyną skuteczną strategią pozostaje zachowanie ostrożności i odpowiednia prędkość podczas pokonywania uszkodzeń w jezdni.
Droga do odszkodowania od zarządcy drogi
Jeśli nie uda nam się uniknąć uszkodzenia samochodu w wyniku złego stanu drogi, możemy starać się o odszkodowanie od zarządcy drogi.
Kroki po zdarzeniu:
Zabezpieczenie miejsca: Jeśli to możliwe, nie ruszaj samochodu z miejsca wypadku. Postaraj się zabezpieczyć miejsce zdarzenia.
Wezwanie służb (rekomendowane): Najlepiej jest wezwać policję lub straż miejską. Służby sporządzą protokół i zrobią dokumentację zdjęciową miejsca zdarzenia, co stanowi silny dowód w sprawie.
Samodzielna dokumentacja: Jeśli nie wzywasz służb, musisz samodzielnie dokonać precyzyjnego opisu:
Dokładne opisanie miejsca zdarzenia (adres, punkt orientacyjny).
Opis rodzaju uszkodzenia nawierzchni (dziura, wyrwa).
Określenie wymiarów uszkodzenia (głębokość, szerokość).
Wykonanie zdjęć uszkodzonego koła i dziury (w miarę możliwości z przedmiotem, który ułatwi ocenę skali, np. linijką).
Zgłoszenie do zarządcy: Ostatnim krokiem jest udanie się do zarządcy danej drogi (gminnej, powiatowej, wojewódzkiej lub krajowej) z kompletem dokumentów i złożenie wniosku o odszkodowanie. Posiadanie protokołu policyjnego znacznie przyspiesza i ułatwia korzystne rozpatrzenie sprawy.