Wszystko o śrubach zabezpieczających do felg aluminiowych
Felgi aluminiowe to kosztowna inwestycja, a śruby zabezpieczające (antykrageżowe) to najprostszy i najskuteczniejszy sposób na uchronienie się przed ich utratą. Stanowią one dodatkową barierę, która ma zapewnić właścicielowi spokojny sen.
Charakterystyka zestawu zabezpieczającego
Typowy zestaw zabezpieczający koła składa się z następujących elementów:
Cztery śruby/nakrętki zabezpieczające: Po jednej na każde koło.
Dedykowana nasadka (klucz): Pasująca tylko i wyłącznie do danego kompletu zabezpieczeń.
Sposób działania: Śruby lub nakrętki posiadają nietypowe kształty główek, najczęściej z wewnętrznymi wyżłobieniami (lub zewnętrznymi nacięciami). Wzór wyżłobienia jest unikalny i, w zależności od producenta, ma niską powtarzalność (minimum 200 kompletów), co uniemożliwia złodziejom szybkie i ciche odkręcenie koła bez posiadania dedykowanego klucza.
Dodatkowy wydatek: Cena zestawu zabezpieczającego jest dość wysoka, co wynika z użycia wysokiej jakości materiałów oraz konieczności precyzyjnego wykonania nietypowego kształtu łba i dedykowanej, trwałej nasadki.
Zasady montażu i bezpieczeństwo
Prawidłowy montaż śrub zabezpieczających jest kluczowy dla ich długiej żywotności i skuteczności.
Sposób przykręcania
Zabezpieczeń takich nie wolno przykręcać (ani odkręcać) za pomocą klucza pneumatycznego (udarem).
Ryzyko uszkodzenia: Uderzeniowy charakter pracy klucza pneumatycznego przyczyni się do szybkiego zniszczenia (wytarcia) nietypowego łba śruby/nakrętki lub pęknięcia dedykowanej nasadki.
Siła dokręcania: Zaleca się dokręcanie śrub zwykłym kluczem dynamometrycznym, ponieważ klucze pneumatyczne często aplikują zbyt dużą siłę, niewskazaną w przypadku delikatniejszych mechanizmów zestawów zabezpieczających.
Klucz zabezpieczający: gdzie trzymać i co robić w razie zagubienia?
Nasadka dedykowana do śrub zabezpieczających jest elementem niezwykle cennym, a jej zgubienie może wiązać się z dużymi problemami.
Przechowywanie
Nasadkę należy zawsze wozić w samochodzie, aby móc odkręcić koło w razie awarii lub wymiany opon. Najlepiej ukryć ją w bezpiecznym i niewidocznym dla potencjalnych złodziei miejscu, ale tak, by była łatwo dostępna dla właściciela.
Uwaga: Nakładki te często potrafią się zawieruszyć podczas naprawy auta w serwisie, dlatego zawsze należy uprzedzić mechanika o ich obecności i zadbać o to, by po serwisie trafiły na swoje miejsce.
Co w przypadku zagubienia?
Dorobienie klucza we własnym zakresie lub dopasowanie go z innego kompletu jest niemożliwe. Zguba nasadki stawia przed kierowcą dwa wyjścia:
Zakup nowej nasadki: Jest to jedyne wyjście poza zniszczeniem obecnych śrub. Nową nasadkę można nabyć bezpośrednio od producenta po podaniu kodu produktu. Kod ten dostaje się w formie naklejki wraz z zestawem zabezpieczającym – dlatego kod ten jest tak ważny i powinien być przechowywany poza autem!
Usunięcie zniszczeniem: W ostateczności konieczne jest kosztowne i czasochłonne usunięcie dotychczasowych śrub w serwisie, często wiążące się z ich zniszczeniem (np. przez rozwiercanie lub przyspawanie śruby).