Polerowane felgi aluminiowe zimą: Czy są odporne na sól?
Polerowane felgi aluminiowe to niezwykle atrakcyjny wybór – połączenie lakierowanej powierzchni z lustrzanym efektem polerowanego aluminium "uszlachetnia" design i podkreśla kontury ramion. Jednak przed zakupem często pojawia się pytanie: czy ten typ felg nadaje się do użytkowania w okresie zimowym?
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy od technologii wykonania, jakości lakieru oraz sposobu eksploatacji.
Czym różni się felga polerowana od lakierowanej?
Standardowa felga aluminiowa jest pokryta kilkoma warstwami lakieru (podkład, kolor, bezbarwny) w celu zabezpieczenia aluminium przed utlenianiem i korozją.
W przypadku felgi z polerowanymi elementami (najczęściej front ramion):
Cała felga jest wstępnie lakierowana (np. na czarno).
Wybrane powierzchnie są mechanicznie zdzierane (polerowane) aż do „żywego” aluminium, tworząc lustrzany efekt.
Tak przygotowana obręcz jest pokrywana tylko lakierem bezbarwnym.
To właśnie brak pełnej powłoki kolorowego lakieru i bezpośrednie pokrycie aluminium tylko lakierem bezbarwnym w miejscu polerowania sprawia, że felga ta jest bardziej wrażliwa na uszkodzenia chemiczne i mechaniczne.
Felgi polerowane a okres zimowy
Eksperci i producenci różnią się w podejściu do użytkowania felg polerowanych zimą:
Argumenty przeciw (ostrzeżenia producentów)
Wielu producentów felg, działając asekuracyjnie i zabezpieczając się przed negatywnymi skutkami, udziela krótszego okresu gwarancji na felgi polerowane i nie zaleca ich użytkowania w okresie zimowym.
Główna przyczyna: Sól drogowa, chemiczne środki do utrzymania dróg oraz zalegający brud i błoto pośniegowe są bardzo agresywne chemicznie. Jeśli zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego zostanie naruszona (np. przez uderzenie kamyczka, co powoduje mikropęknięcie) agresywne środki chemiczne dostają się pod lakier bezbarwny. W kontakcie z żywym aluminium prowadzi to do utleniania (korozji), która objawia się powstawaniem plam i „mlecznych” wżerów pod lakierem.
Argumenty za (doświadczenia kierowców)
W przeciwieństwie do felg chromowanych (których absolutnie nie poleca się zimą), felgi polerowane posiadają zabezpieczenie lakiernicze (lakier bezbarwny).
Ogromna rzesza kierowców używa felg polerowanych cały rok i nie odnotowuje negatywnych skutków, pod warunkiem wysokiej jakości lakieru i odpowiedniej eksploatacji.
Kluczowe czynniki ryzyka
Trwałość felgi polerowanej zależy od kombinacji tych czynników:
Czynnik | Ryzyko dla Felgi |
Uszkodzenia mechaniczne | Drobne kamyczki, uderzając w felgę, tworzą mikropęknięcia w lakierze bezbarwnym. Przez nie wnika sól i woda. |
Brak pielęgnacji | Zalegający brud, błoto pośniegowe i sól pozostawione na feldze przez dłuższy czas wżerają się w powłokę, osłabiając jej ochronę. |
Jakość lakieru | Słaba jakość użytego lakieru bezbarwnego i niewłaściwa technologia polerowania mogą spowodować, że powłoka okaże się niewystarczająca. |
Podsumowanie
Jeśli zależy Ci na maksymalnej trwałości i utrzymaniu gwarancji, felgi polerowane powinny być używane wyłącznie latem.
Jeżeli jednak zdecydujesz się na ich użycie zimą, powinieneś przestrzegać poniższych zasad:
Sprawdź zalecenia producenta: kup model alufelgi, którego producent wyraźnie zaznaczył, że można go użytkować w tym okresie.
Systematyczne czyszczenie: regularne i dokładne mycie felg, aby jak najszybciej usuwać z nich sól i chemikalia drogowe.
Kontrola stanu: Regularnie sprawdzaj, czy lakier nie został uszkodzony mechanicznie (np. odpryskami od kamieni).
Coraz większa dbałość o czystość aut (garażowanie i częste mycie) ułatwia ochronę felg, jednak producenci asekuracyjnie zabezpieczają się, oferując krótszą gwarancję.
Poniżej prezentujemy kilka modeli felg aluminiowych, które są polecane przez producentów do użytkowania zimą. Informację, czy dany model alufelgi jest polecany przez producenta na ten okres, zamieszczamy w zakładce "szczegóły produktu".