Felgi aluminiowe z certyfikatami TUV ABE ECE
Nowe alufelgi to świetna sprawa – w końcu mogą nadać samochodowi zupełnie nowy, świeży wygląd, a nawet poprawić jego prowadzenie. Oczywiście koła muszą nie tylko pasować do pojazdu wizualnie, ale także technicznie. Aby zagwarantować kierowcom bezpieczeństwo na drodze po zmianie kół z fabrycznych na zamienniki z rynku wtórnego, felgi są poddawane procedurom homologacji.
Czym są certyfikaty w przypadku felg?
Unia Europejska określa, jakie badania musi przejść felga aluminiowa. I teoretycznie każda felga sprzedawana w Polsce posiada jakiś certyfikat.
Certyfikat potwierdza, że proces produkcji danej felgi jest zgodny z unijnymi normami. Tymczasem wielu producentów z Azji otrzymuje certyfikat przy starcie produkcji – czyli pierwsza partia jest OK. Ale już potem bywa różnie – zmienia się surowiec, ogranicza wewnętrzną kontrolę jakości…
Oczywiście nie ma możliwości, żeby każda felga przechodziła certyfikację – certyfikuje się albo fabrykę (i jej metody produkcyjne), albo dany model felgi. Natomiast fabryki europejskie mają bardzo wysoko rozwiniętą wewnętrzną kontrolę – o wiele bardziej restrykcyjną niż wymagają tego wszelkie normy i certyfikaty EU.
Produkcja felg markowych standardowo wygląda tak, że po odlaniu każde koło przechodzi w pełni automatyczny test rentgenowski. Obrazy są oceniane przez specjalnie zaprojektowany program, który wykrywa defekty, takie jak pęcherzyki i wtrącenia, i usuwa uszkodzone koło z procesu i wtedy taka felga wraca do pieca – jest stapiana. Plus jeszcze kontrola wizualna po lakierowaniu – jak coś jest nie tak, to albo do poprawki, albo do pieca.
Przed wyprodukowaniem pierwszej serii niezależny instytut, np. TÜV, testuje felgi aluminiowe zgodnie ze specyfikacjami StVZO. Po pomyślnym przyjęciu i złożeniu wszystkich wymaganych dokumentów Federalny Urząd Transportu Samochodowego wydaje ogólne zezwolenie na eksploatację (ABE) i/lub certyfikat ECE.
Certyfikat TUV
Warto patrzeć na certyfikat TUV, ponieważ w Niemczech normy dla felg są naprawdę wyśrubowane. Przepisy niemieckie nie pozwalają na montaż części zamiennej jeśli nie posiada ona certyfikatu zgodności z danym modelem i wersją silnikową samochodu. Wszystkie alufelgi produkowane w Niemczech takie certyfikaty posiadają.
Kod KBA
Kod KBA możemy zaobserwować od strony frontowej felgi, zazwyczaj w okolicy otworu na zaworek (wentyl). Przydzielany jest każemy modelowi i średnicy felgi i oznacza "ogólne zezwolenie na eksploatację".
Ogólne pozwolenie na eksploatację (ABE)
ABE to numer pod którym felga jest zarejestrowana w Federalnym Urzędzie Transportu Samochodowego. Obejmuje rozmiar koła, odsadzenie, rozstawie śrub i innych istotnych parametrach. Z reguły ABE jest traktowany na równi z homologacją ECE, którą pisujemy w kolejnym podpunkcie.
Mogą istnieć wyjątki, jeśli występują duże różnice rozmiarowe w porównaniu do rozmiaru montowanego seryjnie w danym samochodzie. Wszędzie tam, gdzie w raporcie dotyczącym warunków widnieje A01, w niektórych krajach (najczęściej w Niemczech) wymagana jest dodatkowa akceptacja przez oficjalnie uznanego eksperta. Przepisy dotyczące poruszania się po niemieckich drogach wymagają posiadania przy sobie kopii certyfikatu podczas każdej podróży, w przeciwnym razie istnieje ryzyko grzywny w przypadku kontroli!
Certyfikat ECE
Ostatnio coraz częściej możemy się spotkać z certyfikatem ECE. W przypadku felg aluminiowych potwierdza on, że dana felga na dokładnie takie same parametry jak felga fabryczna od danego modelu samochodu. Jeśli felga ma taki certyfikat to oznacza ze wszystkie jej parametry jak rozmiar, odsadzenie, otwór centrujący... jak również nośność są takie same jak tej, która została zamontowana w fabryce na pierwszym montażu. Znak certyfikacji ECE Europejskiej Komisji Gospodarczej składa się z dużego E w kółku i numeru kontrolnego i potwierdza, że badany egzemplarz przeszedł pomyślnie wszystkie niezbędne testy i procedury homologacyjne.
Certyfikat Części (TGA)
Jeśli koło nie posiada certyfikatu ECE ani ABE, producenci oferują certyfikat części (TGA). Taki certyfikat, oparty na Sekcji 19 (3) niemieckiej ustawy o ruchu drogowym (StVZO), zawiera wszystkie niezbędne dane techniczne oraz instrukcje, które zapewniają prawidłową instalację felgi, a także potwierdzają, że zamontowanie jej w pojeździe nie narusza przepisów drogowych. W odróżnieniu od certyfikatów ECE czy ABE, certyfikat części wymaga zatwierdzenia przez eksperta.
Certyfikat części (TGA) pełni kluczową rolę w zapewnieniu, że wszystkie modyfikacje samochodu związane z montażem felg, które odbiegają od oryginalnych specyfikacji, są bezpieczne i zgodne z przepisami drogowymi.
Felgi aluminiowe z certyfikatami JWL i VIA
Certyfikaty JWL (Japan Light Alloy Wheel) i VIA (Vehicle Inspection Association) są prestiżowymi oznaczeniami w branży felg aluminiowych, stosowanymi głównie w Japonii, i świadczą o wysokiej jakości oraz spełnianiu norm bezpieczeństwa przez dane produkty. Normy te są bardziej rygorystyczne niż większość standardów europejskich, co sprawia, że felgi z certyfikatami JWL i VIA są szczególnie cenione przez producentów i klientów.
Certyfikat JWL
Certyfikat JWL to oznaczenie, które musi być uzyskane przez wszystkie felgi sprzedawane na rynku japońskim. Jest on potwierdzeniem, że felgi spełniają rygorystyczne wymagania dotyczące wytrzymałości, które są szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Co ważne, producenci przeprowadzają testy zgodności z normami JWL we własnym zakresie, bez nadzoru zewnętrznego. Z tego powodu istnieje ryzyko, że niektóre firmy będą deklarować zgodność z JWL, choć w rzeczywistości ich produkty mogą nie spełniać wymaganych norm.
Certyfikat VIA
Aby uniknąć nadużyć związanych z samodzielnymi deklaracjami producentów, powstał certyfikat VIA nadzorowany przez niezależną organizację – Japanese Vehicle Inspection Association. VIA przeprowadza dodatkowe, niezależne testy, które obejmują testy zginania, uderzeniowe i naprężeń promieniowych.
Felgi, które pozytywnie przejdą te testy, są wprowadzane do oficjalnej bazy danych VIA, a producent może oznaczyć je logo VIA, które jest wybijane lub wyfrezowane na felgach. Co ważne, rejestracja produktów w VIA jest dobrowolna, ale kosztowna, co skutkuje niekiedy próbami fałszowania oznaczenia przez nieuczciwe firmy. Aby uniknąć oszustw, VIA umożliwia sprawdzenie certyfikowanych felg przez dostęp do bazy danych – niestety dostępnej tylko dla upoważnionych klientów. Znaczenie certyfikatów JWL i VIA
Certyfikaty JWL i VIA mają na celu ochronę użytkowników felg aluminiowych przed produktami niskiej jakości, które mogą stwarzać zagrożenie na drodze. Logo VIA lub JWL na feldze oznacza, że przeszła ona wymagające testy i spełnia surowe wymagania wytrzymałościowe, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów sportowych i wysokiej klasy samochodów.
Zarówno certyfikaty JWL, jak i VIA, stały się międzynarodowym wyznacznikiem jakości, a klienci spoza Japonii również coraz częściej poszukują felg z tymi oznaczeniami jako gwarancji ich trwałości i niezawodności.