Zmiana rozmiaru kół a wskazania prędkościomierza
Przekłamanie licznika w zależności od rozmiaru kół jest częstym problemem, gdy decydujemy się na zmianę opon lub felg na rozmiar niefabryczny. Dzieje się tak dlatego, że prędkościomierz opiera swoje obliczenia na liczbie obrotów koła, zakładając fabrycznie określoną średnicę. Zmiana średnicy powoduje zmianę obwodu koła, co ma wpływ na liczbę obrotów, a w rezultacie na odczyty prędkościomierza.
Jak większe koła wpływają na odczyt prędkości
Zwiększenie rozmiaru opony powoduje, że koło ma większy obwód, co oznacza, że pokonuje większą odległość na każdy pełny obrót. W efekcie prędkościomierz odczytuje mniej obrotów i wskazuje mniejszą prędkość niż rzeczywista.
Zmniejszenie rozmiaru opony powoduje, że koło ma mniejszy obwód i szybciej się obraca, co skutkuje tym, że prędkościomierz pokazuje większą prędkość niż rzeczywista.
Przykład:
Jeśli zmienisz opony na takie, które mają o 5% większy obwód, Twoje auto będzie jechało o około 5% szybciej niż wskazuje licznik. Oznacza to, że kiedy licznik pokazuje prędkość 100 km/h, w rzeczywistości jedziesz 105 km/h.
Kiedy kalibracja jest konieczna?
Zmiana kół o więcej niż 3% w stosunku do fabrycznej średnicy zazwyczaj wymaga ponownej kalibracji licznika, aby zapewnić dokładność odczytów prędkości.
Bezpieczeństwo
Przekłamanie licznika może wpływać na bezpieczeństwo na drodze, np. gdy prędkościomierz pokazuje niższą wartość niż rzeczywista, co może prowadzić do jazdy z nadmierną prędkością. Jeśli nawet nie są to duże różnice w prędkości, by wpływać na bezpieczeństwo podróżowana to może już mieć znaczenie jeśli chodzi o ryzyko otrzymania mandatu.
Jak sprawdzić przekłamanie?
Można to zrobić za pomocą nawigacji GPS, która mierzy rzeczywistą prędkość auta. Warto porównać odczyt GPS z tym, co pokazuje licznik.
Jeśli planujesz zmianę opon lub felg, warto skorzystać z kalkulatora zamienników opon, aby upewnić się, że nowy rozmiar nie wpłynie negatywnie na odczyty licznika i zachowa odpowiedni margines błędu. W internecie znajdziesz kalkulatory które w prosty sposób przeliczają wpływ zmiany parametrów felg i opon na średnicę całego koła.