w3c

w3c

Różnice w konstrukcji felg przelotowych i nieprzelotowych. Co to oznacza w praktyce?

Felgi: przelotowe vs. nieprzelotowe

Na pierwszy rzut oka, wszystkie felgi wyglądają podobnie – krąg aluminium z otworami na śruby. Jednak istnieje kluczowa różnica konstrukcyjna, która ma ogromne znaczenie dla montażu, wyważania, a nawet wyboru warsztatu. Mowa o otworze centralnym.

Wyróżniamy dwa podstawowe typy felg: przelotowe i nieprzelotowe.


felga przelotowa1. Felgi przelotowe (standard)

To zdecydowanie najpopularniejszy typ felg, który dominuje na rynku. Ich konstrukcja jest prosta i efektywna.

Budowa: otwór przechodzi na wylot

Felga przelotowa ma pełny, otwarty otwór centralny, który przechodzi przez środek obręczy na wylot. Otwór ten jest widoczny z obydwu stron.

  • Estetyka: Od strony zewnętrznej otwór centralny jest maskowany dekielkiem (kapslem), na którym zwykle znajduje się logo producenta samochodu lub felgi. To wykończenie pełni głównie funkcję estetyczną i ochronną.

Praktyczne zalety: uniwersalny montaż

Kluczowa zaleta felg przelotowych leży w ich kompatybilności z wyposażeniem warsztatowym.

  • Łatwe wyważanie: Standardowe wyważarki montują felgę na wrzecionie maszyny, wykorzystując właśnie ten centralny otwór. Jest to szybka, precyzyjna i uniwersalna metoda.

  • Łatwy montaż: Montaż na piaście koła jest prosty i standardowy w większości samochodów na świecie.


2. Felgi nieprzelotowe (typ francuski)

Felgi nieprzelotowe to rzadziej spotykane, specyficzne rozwiązanie, które charakteryzuje się dużymi trudnościami w serwisowaniu.

Budowa: brak centralnego otworu

Te felgi wyróżnia brak pełnego, przelotowego otworu centralnego lub obecność jedynie bardzo małego, nieregularnego otworu, który nie jest przystosowany do mocowania na wyważarce. Zewnętrzna strona felgi jest zazwyczaj gładka w środku.

Z tego względu, że często spotyka się je w fabrycznym wyposażeniu samochodów marek Peugeot, Citroën i Renault, bywają potocznie nazywane felgami francuskimi.

Praktyczne wyzwania: konieczność adapterów

Główny problem z felgami nieprzelotowymi pojawia się w warsztacie, podczas serwisu.

  • Trudności z wyważaniem: Ponieważ nie można użyć standardowej metody montażu przez otwór centralny, konieczne jest zastosowanie specjalistycznych adapterów.

  • Wyważanie przez otwory na śruby: Adaptery te mocują felgę do wrzeciona wyważarki, wykorzystując otwory przeznaczone na śruby montażowe (dzięki czemu felga jest osadzana tak samo, jak na piaście samochodu).

  • Koszty i dostępność: Konieczność posiadania dedykowanego wyposażenia oznacza, że:

    • Serwis jest droższy.

    • Nie każdy warsztat jest w stanie je obsłużyć. Małe lub słabiej wyposażone punkty wulkanizacyjne mogą odmówić usługi.

Różnice i wnioski praktyczne

CechaFelgi PrzelotoweFelgi Nieprzelotowe
Otwór centralnyPełny, otwarty, przechodzący na wylot.Brak lub jest on nieregularny/zbyt mały.
WyważanieŁatwe i uniwersalne. Montaż na wrzecionie przez otwór centralny.Trudne. Wymaga specjalnych adapterów wykorzystujących otwory na śruby.
PopularnośćBardzo popularne. Globalny standard.Niszowe. Najczęściej w samochodach francuskich (Peugeot, Citroën, Renault).
Koszty serwisuStandardowe.Wyższe (z powodu konieczności użycia specjalnego sprzętu).

Kiedy to Cię dotyczy?

Jeśli posiadasz samochód marki Peugeot, Citroën lub Renault, istnieje ryzyko, że Twoje fabryczne felgi są nieprzelotowe. Oznacza to, że powinieneś zawsze upewnić się, czy Twój wulkanizator dysponuje odpowiednimi adapterami.

W większości pozostałych samochodów felgi są przelotowe, co zapewnia Ci łatwą i szybką obsługę w każdym serwisie.

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: