w3c

w3c

15 ciekawostek o kołach samochodowych. O tym mogłeś nie wiedzieć

15 Niesamowitych Faktów o Kołach: Od Czarnej Magii po Włókno Węglowe

Koła to fundament każdego samochodu, ale ile tak naprawdę o nich wiemy? Kryją się za nimi dziesięciolecia innowacji, fascynująca historia i technologie, o których nie śniło się nawet najlepszym inżynierom.

Oto 15 ciekawostek na temat opon i felg, które totalnie zmienią Twoje spojrzenie na ten "zwykły" element samochodu!


Czarna magia i chemia

1. Dlaczego opony są czarne?

Wbrew pozorom opony nie są czarne naturalnie. Guma, z której są wykonane, jest biała lub beżowa. Czerń zawdzięczają sadzy technicznej, która jest dodawana do mieszanki. Sadza pełni funkcję wzmacniającą – bez niej opona szybko by się zużyła. To ten sam materiał, którego używa się w tuszach do drukarek czy niektórych kosmetykach!

2. Wulkanizowana guma i Charles Goodyear

Proces, który sprawił, że opony stały się trwałe i użyteczne, to wulkanizacja gumy. Jednym z głównych wynalazców tego procesu był Charles Goodyear, od którego nazwiska pochodzi nazwa słynnej korporacji. (Warto dodać, że o patent spierał się z nim inny wynalazca, John Hancock.)

3. Pierwsza opona wypełniona powietrzem

Pierwsza opona wypełniona powietrzem – rewolucja dla komfortu jazdy – została wynaleziona już w 1847 roku. Wprowadzenie dętki było kamieniem milowym na drodze do płynniejszej i bezpieczniejszej podróży.

Zimowe legendy i globalna skala

4. Finowie wymyślili zimowe

Jeśli cenisz bezpieczeństwo na śniegu, dziękuj fińskiej firmie Nokian. To właśnie ona w 1934 roku wprowadziła na rynek pierwsze opony zimowe, zmieniając tym samym oblicze bezpiecznej jazdy w chłodnym klimacie.

5. Powierzchnia styku opony z drogą

W samochodzie, który waży tonę lub więcej, z drogą stykają się jedynie cztery małe punkty. Powierzchnia styku jednej opony z nawierzchnią ma rozmiar zaledwie pocztówki! Oznacza to, że za trzymanie całego pojazdu na drodze odpowiada powierzchnia mniej więcej dwóch kartek papieru formatu A4.

6. Pół tysiąca fabryk opon

Globalny popyt na opony jest kolosalny. Na świecie funkcjonuje ponad 450 fabryk zajmujących się ich produkcją, obsługując miliardy kół.

7. Oponiarski król fabryk samochodów

Gigantyczny wpływ na rynek ma marka Continental. Szacuje się, że około 30% wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów opuszcza fabrykę, mając na sobie opony właśnie tej marki.

8. Wspólne korzenie Nokii i Nokian Tyres

Choć dzisiaj Nokian Tyres (opony) i Nokia (telefony) to zupełnie oddzielne firmy, wywodzą się z tej samej fińskiej grupy przemysłowej, a ich główne siedziby znajdują się w tym samym fińskim mieście: Nokia.

9. Recykling na skalę Titanica

Problem zużytych opon jest ogromny. Co roku na całym świecie generuje się około 13,5 miliona ton zużytych opon. To waga odpowiadająca mniej więcej 260 statkom Titanic!

Technologia i historia felg

10. Felgi karbonowe w masowej produkcji

Dodge Challenger Demon przeszedł do historii jako pierwszy masowo produkowany samochód wyposażony w felgi karbonowe. Te ultralekkie cuda techniki, ważące mniej niż 6 kg, można spotkać również w niszowych hipersamochodach, takich jak Koenigsegg Agera R.

11. Niewidzialni giganci OE

Większość prestiżowych koncernów samochodowych w ogóle nie produkuje własnych felg aluminiowych. Zlecają to zewnętrznym dostawcom (OEM), którzy muszą spełniać drakońskie normy jakości. Brock, Ronal czy Borbet to giganci, którzy dostarczają miliony felg na pierwsze wyposażenie (OE) m.in. dla Audi, BMW czy Forda.

12. Koło: najstarszy wynalazek?

Koło w celach transportowych zostało wynalezione ponad 5500 lat temu. Było to bez wątpienia jedno z największych osiągnięć wczesnej cywilizacji i rewolucja w przemieszczaniu ładunków.

13. Najstarszy gracz rynku wtórnego

Choć felgi produkowane są od dawna, najstarszym znanym producentem nieoryginalnych felg aluminiowych (na rynek wtórny, tzw. aftermarket) jest amerykańska firma American Racing Equipment, która rozpoczęła działalność w 1956 roku.

14. Narodziny lekkich stopów

Pierwsze felgi ze stopów lekkich (inne niż tradycyjna stal) zaczęły być stosowane w motoryzacji w okolicach 1920 roku. Wynikało to z potrzeby zmniejszenia masy i poprawy osiągów.

15. Magnez: zbyt dobre, by było powszechne

Felgi magnezowe są znacznie lżejsze niż aluminiowe i zapewniają najlepsze osiągi. Jednak ich zastosowanie w masowej produkcji jest rzadkie. Powód? Są droższe i mniej trwałe (np. bardziej podatne na korozję) od aluminium, co dyskwalifikuje je w codziennym użytkowaniu.


Który z tych faktów zaskoczył Cię najbardziej? Czy wiesz o innych, równie ciekawych sekretach kół samochodowych?

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: