15 ciekawych faktów o kołach samochodowych
Oto 15 ciekawostek na temat opon i felg aluminiowych, z którymi mogłeś się nie zetknąć, a mogą Cię zainteresować:
1. Dlaczego opony są czarne?
Opony są czarne dzięki dodaniu sadzy do gumy, co wzmacnia materiał. Sadza jest także używana w produktach takich jak tusze do drukarek i kosmetyki.
2. Wulkanizowana guma i Charles Goodyear
Charles Goodyear jest jednym z wynalazców procesu wulkanizacji gumy, co umożliwiło produkcję trwałych opon. Od jego nazwiska pochodzi nazwa firmy Goodyear. Innym wynalazcą procesu wulkanizacji gumy był John Hancock, obaj zgłosili wynalazek w tym samym roku.
3. Pierwsza opona wypełniona powietrzem
Została wynaleziona w 1847 roku i stanowiła przełom w technologii opon, pozwalając na płynniejszą jazdę.
4. Opony zimowe
Fińska firma Nokian wprowadziła pierwsze opony zimowe na rynek w 1934 roku, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo jazdy zimą.
5. Powierzchnia styku opony z drogą
Powierzchnia styku jednej opony z drogą to zaledwie rozmiar pocztówki, co oznacza że cały samochód ma kontakt z drogą na jednym egzemplarzu papieru formatu A4. Pokazuje to, jak mała część opony odpowiada za trzymanie pojazdu na drodze i jak duże znaczenie może mieć jakość mieszanki gumowej.
6. 450 fabryk opon na świecie
Na świecie funkcjonuje ponad 450 fabryk produkujących opony, obsługujących globalny rynek motoryzacyjny.
7. 30% samochodów na oponach Continental
Około 30% nowo wyprodukowanych samochodów na świecie opuszcza fabryki na oponach marki Continental. Trzeba przyznać, że to całkiem imponujący wynik i wpływ tego producenta opon na rynek motoryzacyjny.
8. Nokian Tyres i Nokia
Producent opon Nokian Tyres wywodzi się z tej samej fińskiej grupy, co słynna firma Nokia, która produkuje (produkowała) telefony komórkowe. Główna siedziba obu marek znajduje się również w fińskim mieście Nokia.
9. Recykling opon
Co roku na całym świecie generuje się około 13,5 miliona ton zużytych opon, co waży tyle, co 260 pełnowymiarowych statków Titanic.
10. Dodge Challenger Demon i felgi karbonowe
Dodge Challenger Demon to pierwszy masowo produkowany samochód wyposażony w felgi karbonowe, które ważą mniej niż 6 kg. Te same koła można znaleźć na przykład w innym super-samochodzie, Koenigsegg Agera R.
11. Producenci felg aluminiowych
Zdecydowana większość koncernów motoryzacyjnych nie produkuje samodzielnie felg aluminiowych i zlecają to u zewnętrznych wytwórców, często według własnych projektów. Brock, BBS, Ronal czy Borbet to jedni z największych na świecie producentów alufelg na pierwsze wyposażenie m.in. do Audi, BMW, Skody, Forda i wielu innych czołowych producentów samochodów.
12. Pierwsze koło transportowe
Wynaleziono ponad 5500 lat temu, a jego pierwotna wersja stanowiła rewolucję w transporcie.
13. American Racing Equipment
To najstarszy producent nieoryginalnych felg aluminiowych przeznaczonych na rynek wtórny. Działalność rozpoczął w 1956 roku.
14. Pierwsze felgi ze stopów lekkich
Zaczęto je stosować w roku 1920, kiedy lżejsze felgi zaczęły być popularne w motoryzacji.
15. Felgi magnezowe
Choć są znacznie lżejsze niż aluminiowe, to są również droższe i mniej trwałe, co sprawia, że są rzadziej stosowane w masowej produkcji samochodów. Mają jednak zalety w postaci wyższych osiągów pojazdu, mniejszego zużycia paliwa i odciążania układu napędowego.
To zestawienie pokazuje, jak wiele technologii i historii kryje się za prostym wyborem opon i felg do samochodu.