Jak prawidłowo dobrać felgi?
Dobór parametrów felgi aluminiowej do samochodu powinien zawsze odbywać się zgodnie z danymi zawartymi w katalogu technicznym dla danej felgi oraz modelu, rocznika, a nawet wersji silnikowej pojazdu. Pod tym względem dopasowanie nowych obręczy do auta jest zabiegiem prostym. Jeśli jednak ktoś decyduje się na obręcze używane albo chce założyć koła z innego samochodu, sytuacja się komplikuje.
Podstawowe parametry felgi
Nigdy nie zapominajmy, że koło samochodowe decyduje o bezpieczeństwie podróżowania i w przypadku tego elementu naszego auta wszystko musi grać bez zarzutów. By stwierdzić, że felgi aluminiowe nadają się do zamontowania w danym pojeździe trzeba przeanalizować takie parametry jak:
Rozmiar felgi - średnica i szerokość powinna być odpowiednio dobrana do opon,
Rozstaw śrub - aktualnie felgi mogą występować w ponad 20 różnych rozstawach śrub,
Odsadzenie (ET, offset) - wyłącznie felgi z przepisowo dobranym odsadzeniem gwarantują, że koło będzie optymalnie rozmieszczone w nadkolu; nie będzie obcierać o błotniki, zacisk hamulcowy, elementy zawieszenia, itp.,
Średnica otworu centrującego - felga musi dokładnie pasować na piastę, aby wyeliminować ewentualne wibracje,
Nośność - felga musi mieć wystarczającą nośność w stosunku do masy całkowitej na wybranej osi pojazdu.
Średnica i szerokość
Podstawowe parametry felgi to średnica i szerokość. W przypadku obu tych wielkości, dobierając obręcze, możemy poruszać się w pewnych zakresach. Do większości aut można założyć koła w różnych rozmiarach, np. 14-, 15- albo 16-calowe. Podstawowym ograniczeniem w zmniejszaniu rozmiaru obręczy są zaciski hamulcowe – w niektórych autach z dużymi silnikami lub w bogatszych wersjach fabrycznie montowane są duże hamulce i zamontowanie 14 czy 15 może okazać się niemożliwe, co może być zaskoczeniem, szczególnie, jeśli tańsze wersje tego samego modelu mają mniejsze obręcze. Przestrzeń pomiędzy zaciskiem hamulcowym a bębnem felgi nie powinna być mniejsza niż 2 cm.
Istnieją także ograniczenia w stosowaniu felg o większej średnicy. Zamiast obręczy 15-calowych prawie zawsze można założyć 16-calowe lub nawet większe, jednak powinna zostać zachowana fabrycznie zaprojektowana średnica całego koła. Kolo musi mieścić się w nadkolu, nie może w żadnym wypadku obcierać o elementy nadkola (np. przy skręcaniu czy dużym obciążeniu auta). Zmiana średnicy koła wpływa także na wskazania liczników prędkości i przebiegu. By zachować wymagane proporcje większa obręcz wymusza zastosowanie opon o niższym profilu. Im niższa opona, tym gorszy komfort jazdy i większe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek z powodu jazdy po nierównościach. Im niższy profil i większa szerokość opony, tym bardziej obciążone są łożyska kół oraz inne elementy układu jezdnego.
Odsadzenie ET felgi
W pewnym zakresie jest także możliwość zmian parametru odsadzenia felgi, gdyż ten parametr nigdy nie jest sztywny, ale i tu nie można przekraczać zalecanych granic.
Rozstaw śrub
Nie ma natomiast możliwości założenia do auta obręczy z innym rozstawem otworów na śruby niż zaprojektowany fabrycznie. Oczywiście są w sprzedaży tak zwane śruby pływające. Zakres możliwej korekty rozstawu śrub to w tym przypadku 2 mm. Na śruby takie najczęściej montowane są felgi z rozstawem 4x98 (np. Fiat Bravo), gdyż jest to mało popularny rozstaw wśród producentów felg i dużo większą dostępnością cieszą się felgi o rozstawie 4x100.
Odstęp pomiędzy otworami mocującymi łatwo zmierzyć, jeżeli jest ich parzysta liczba. Wartość rozstawu uzyskujemy mierząc odległość pomiędzy środkami przeciwnych otworów. Dużo trudniej natomiast to zrobić, jeżeli otworów montażowych jest 3 lub 5, ponieważ otwory w tym przypadku nie są przeciwległe. Zawsze możemy się posiłkować informacjami o parametrach montażowych zawartych w katalogach technicznych, czy portalach internetowych.
Otwór centralny
Rozmiar otworu centralnego jest kolejnym ważnym parametrem przy dobieraniu felg. Niewłaściwie dobrana średnica może uniemożliwić montaż koła (np. w sytuacji gdy kołnierz piasty ma większą średnicę niż otwór centralny). W odwrotnej sytuacji, gdy otwór centralny w feldze będzie większy niż średnica piasty uda się zamontować taką felgę, jednak powstaje w ten sposób niepożądana różnica średnic. Różnice w średnicach piasty i otworu centralnego felgi niweluje się przez założenie pierścieni centrujących. Taki pierścień opisują dwie wielkości informujące o średnicy zewnętrznej odpowiadającej otworowi w feldze aluminiowej i średnicy wewnętrznej dopasowanej do średnicy piasty. Dzięki temu felga jest odpowiednio osadzona na kołnierzu piasty.
Nie należy pomijać kwestii dopasowania otworu centralnego. Bezwzględnie nie wolno wykonywać montażu centrując felgę na kołnierzu piasty tylko za pomocą śrub/nakrętek. Rola śrub ogranicza się jedynie do dociskania felgi do piasty. Nie są one konstrukcyjnie przeznaczone do przenoszenia sił i drgań pochodzących od kół. Rolę taką spełnia właśnie otwór centralny. Brak idealnego spasowania powoduje drgania i wibracje szczególnie nasilające się przy prędkości około 100-120 km/h.
Zobacz również:
Konfiguratory felg aluminiowych popularnych producentów