w3c

w3c

Do czego potrzebne są pierścienie centrujące

Wszystko co potrzebujesz wiedzieć o pierścieniach centrujących

Chcąc kupić nowe felgi do swojego samochodu mamy dwie opcje: skorzystać z oferty obręczy dedykowanych do naszego auta dostępnych w ASO (rozwiązanie zazwyczaj dużo droższe) lub wybrać sobie coś z bogatej puli felg produkowanych na rynek wtórny. W tym drugim przypadku czasami trudno będzie znaleźć modele z pasowanym otworem na piastę. Dlatego właśnie wymyślono pierścienie centrujące.

Jaką rolę spełniają pierścienie centrujące?

 

Jedną z podstawowych wytycznych przy prawidłowym dopasowaniu felg aluminiowych do danego pojazdu jest zgodność średnicy piasty z otworem centralnym w obręczy. Niestety nie ma ustalonego standardu odnośnie tego, jaka średnica piasty występuje w samochodach. Każdy producent ustala ją sobie według własnego uznania stosując nierzadko inne średnice w różnych modelach pojazdów.

 

Z drugiej strony wiele felg aluminiowych jest produkowanych ze stosunkowo dużymi otworami na piastę. Dzieję się tak dlatego, że producenci alufelg dążą do tego, by felgi ze stopów lekkich pasowały do jak największej liczby modeli pojazdów, a jak wspomnieliśmy spotykane są różne średnice piast w zależności od marki.

Dążąc do zapewnienia zgodności montażowej felg uniwersalnych, nie produkowanych pod konkretny model samochodu, projektanci felg znaleźli sposób korygowania ewentualnych różnic w tym zakresie za pomocą dodatkowego elementu. Jedyną rolą jaką mają do spełnienia pierścienie centrujące jest umożliwienie prawidłowego założenia felgi na piastę tak, by otwory montażowe na śruby znajdowały się dokładnie w osi otworów w piaście. Po zamontowaniu kół na samochodzie pierścienie centrujące nie spełniają już żadnego zadania. Za odpowiednie utrzymanie felg względem piasty odpowiadają już tylko śruby/nakrętki montażowe. Przy montażu felg do samochodów terenowych i SUV zazwyczaj pomija się zakładanie dopasowujących pierścieni, a centrowanie koła odbywa się wyłącznie na śrubach/nakrętkach.

 

Jak prawidłowo dobrać pierścienie centrujące?

 

Dobór pierścieni jest bardzo prosty. Średnica zewnętrzna tego elementu ma pasować do średnicy otworu w feldze, natomiast jego obwód wewnętrzny dobiera się zgodnie ze średnicą piasty w samochodzie. Kupując nowe felgi aluminiowe pierścienie odpowiednio dobrane pierścienie otrzymujemy zawsze w komplecie. Nie musimy się martwić, że trzeba będzie postarać się o ten szczegół we własnym zakresie.

 

Z czego powinny być wykonane pierścienie?

 

Najpopularniejszym materiałem do produkcji w tym przypadku jest plastik. Rzadziej można spotkać pierścienie metalowe lub aluminiowe. Jest to podyktowane względami ekonomicznymi jak również praktycznymi. Krążki centrujące wykonane z metali mają tendencję do "zapiekania się" na piaście i zdjęcie ich bywa niezwykle uciążliwe. Co prawda są one zdecydowanie trwalsze od tych wykonanych z ABS'u, ale przy prawidłowo wykonywanym montażu i demontażu kół nawet te plastikowe nie powinny zostać uszkodzone przez wiele sezonów. A gdy mimo wszystko pierścień ulegnie zniszczeniu, dokupienie nowego egzemplarza wiąże się z niewielkim wydatkiem (3-6 zł/szt).

 

Przeczytaj też:

jak prawidłowo dobrać felgi aluminiowe

Poniżej prezentujemy kilka wybranych modeli alufelg, które produkowane są z rozmiarami dopasowanymi do dedykowanych im modeli felg, dzięki czemu nie wymagają stosowania pierścieni centrujących. Otwór w feldze odpowiada średnicy wybranego pojazdu. Takie dopasowane rozmiary zdarzają się w ofercie producentów felg coraz częściej, a w naszej ofercie można je rozpoznać po opisie "ECE" w kolumnie "certyfikat".

Related Products

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: