w3c

w3c

Do czego potrzebne są pierścienie centrujące? Jak dobrać je prawidłowo? Czy mają wpływ na montaż felg?

Pierścienie centrujące: wszystko, co musisz wiedzieć

Kupując felgi aluminiowe na rynku wtórnym (poza ASO), często wybierasz obręcze o uniwersalnym przeznaczeniu. Ponieważ producenci samochodów używają różnych średnic piast, konieczne jest zastosowanie pierścieni centrujących. Są to małe elementy, które pełnią kluczową rolę w procesie montażu koła.


Jaka jest rola pierścieni centrujących?

Główna zasada prawidłowego montażu felgi to zgodność średnicy piasty w samochodzie ze średnicą otworu centralnego w feldze.

  1. Problem zgodności: Nie istnieje jeden standard średnicy piasty – każdy producent samochodów (a często i różne modele) stosuje inną średnicę.

  2. Rozwiązanie producentów felg: Producenci felg na rynek wtórny (uniwersalnych) stosują stosunkowo duże otwory centralne w obręczach. Pozwala to jednemu modelowi felgi pasować do szerokiej gamy pojazdów.

  3. Funkcja pierścienia: pierścienie centrujące korygują tę różnicę. Ich jedyną rolą jest centrowanie felgi na piaście, tak aby otwory montażowe na śruby idealnie pokrywały się z otworami w piaście.

Ważne: po montażu koła

Po przykręceniu koła, pierścienie centrujące nie spełniają już żadnej roli nośnej ani mocującej. Za odpowiednie utrzymanie felgi względem piasty odpowiadają wyłącznie śruby/nakrętki montażowe, które zapewniają siłę zacisku.

Wyjątek: W przypadku montażu felg do samochodów terenowych często pomija się zakładanie pierścieni centrujących, a centrowanie koła odbywa się wyłącznie na śrubach/nakrętkach.


Jak prawidłowo dobrać pierścienie centrujące?

Dobór pierścieni jest prosty i opiera się na dwóch wymiarach:

  1. Średnica zewnętrzna: Musi idealnie pasować do średnicy otworu centralnego w feldze.

  2. Średnica wewnętrzna: Musi idealnie pasować do średnicy piasty w samochodzie.

Kupując nowe felgi aluminiowe na rynku wtórnym, odpowiednio dobrane pierścienie są zazwyczaj dołączane do kompletu przez sprzedawcę, więc nie musisz się martwić o ich samodzielny dobór.


Materiał wykonania: plastik czy metal?

Najpopularniejszym i najbardziej praktycznym materiałem do produkcji pierścieni jest ABS (plastik). Rzadziej spotyka się pierścienie metalowe lub aluminiowe.

MateriałZaletyWady
Plastik (ABS)Ekonomiczny (niski koszt), praktyczny (nie "zapieka się" na piaście).Mniej trwały niż metal, może ulec uszkodzeniu przy nieprawidłowym montażu.
Metal/aluminium     Trwalszy i bardziej wytrzymały mechanicznie.Tendencja do „zapiekania się” (rdzewienia) na piaście, co sprawia, że demontaż kół bywa niezwykle uciążliwy.

Z uwagi na tendencję pierścieni metalowych do zapiekania się i fakt, że pierścień pełni tylko rolę centrowania (a nie nośną), pierścienie plastikowe są zazwyczaj lepszym i częściej rekomendowanym wyborem. Ich uszkodzenie jest mało prawdopodobne przy prawidłowym montażu, a koszt wymiany jest znikomy (3−6 zł/szt).


Tolerancje montażowe: dlaczego otwór nie jest nigdy "na styk"?

Kupując felgi dedykowane, możesz zauważyć niewielką różnicę w wielkości otworu centrującego felgi i średnicy piasty, sięgającą zazwyczaj około 0,1 mm. Na przykład, jeśli piasta w samochodzie ma 66,6 mm, otwór w feldze może mieć 66,7 mm. Ten minimalny luz jest całkowicie normalny i celowy, a wynika z kilku technicznych aspektów:

  1. Montaż i demontaż: Pasowanie "na styk" utrudniłoby, a w skrajnych przypadkach uniemożliwiłoby montaż lub demontaż felgi z kołnierza piasty, zwłaszcza po dłuższej eksploatacji (w wyniku osadzenia się brudu, korozji lub lekkiego "zapiekania" się materiałów).

  2. Rozszerzalność cieplna: Aluminium, z którego wykonane są felgi, podlega rozszerzalności cieplnej. Podczas jazdy, zwłaszcza przy intensywnym hamowaniu, koła i piasty nagrzewają się. Niewielki luz minimalizuje ryzyko zablokowania lub zakleszczenia felgi na piaście po jej rozgrzaniu.

  3. Brak wpływu na kompatybilność: Nie należy się obawiać, że felgi mogą być niekompatybilne z samochodem w przypadku tak małych różnic. Producenci felg ustalają dokładną średnicę otworu uwzględniając wszelkie wytyczne techniczne i tolerancje produkcyjne. Ponieważ – jak już wspomniano – to śruby/nakrętki montażowe odpowiadają za ostateczne i stałe utrzymanie felgi, wystarczy kierować się certyfikatami i dedykowanymi wymiarami przy doborze nowych kół, aby mieć pewność, że są one kompatybilne.


Felgi niewymagające pierścieni (dedykowane)

Coraz częściej producenci felg oferują modele z fabrycznie dopasowanym rozmiarem otworu centralnego do konkretnego modelu samochodu. Taka felga nie wymaga stosowania pierścieni centrujących, ponieważ jej otwór w feldze idealnie odpowiada średnicy piasty wybranego pojazdu. W ofercie takie modele często są oznaczane certyfikatem ECE (lub mają wyraźne oznaczenie "dedykowane" lub "OE").

Poniżej prezentujemy kilka wybranych modeli alufelg, które produkowane są z rozmiarami dopasowanymi do dedykowanych im modeli felg, dzięki czemu nie wymagają stosowania pierścieni centrujących. Otwór w feldze odpowiada średnicy wybranego pojazdu. Takie dopasowane rozmiary zdarzają się w ofercie producentów felg coraz częściej, a w naszej ofercie można je rozpoznać po opisie "ECE" w kolumnie "certyfikat".

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: