Pierścienie centrujące: wszystko, co musisz wiedzieć
Kupując felgi aluminiowe na rynku wtórnym (poza ASO), często wybierasz obręcze o uniwersalnym przeznaczeniu. Ponieważ producenci samochodów używają różnych średnic piast, konieczne jest zastosowanie pierścieni centrujących. Są to małe elementy, które pełnią kluczową rolę w procesie montażu koła.
Jaka jest rola pierścieni centrujących?
Główna zasada prawidłowego montażu felgi to zgodność średnicy piasty w samochodzie ze średnicą otworu centralnego w feldze.
Problem zgodności: Nie istnieje jeden standard średnicy piasty – każdy producent samochodów (a często i różne modele) stosuje inną średnicę.
Rozwiązanie producentów felg: Producenci felg na rynek wtórny (uniwersalnych) stosują stosunkowo duże otwory centralne w obręczach. Pozwala to jednemu modelowi felgi pasować do szerokiej gamy pojazdów.
Funkcja pierścienia: pierścienie centrujące korygują tę różnicę. Ich jedyną rolą jest centrowanie felgi na piaście, tak aby otwory montażowe na śruby idealnie pokrywały się z otworami w piaście.
Ważne: po montażu koła
Po przykręceniu koła, pierścienie centrujące nie spełniają już żadnej roli nośnej ani mocującej. Za odpowiednie utrzymanie felgi względem piasty odpowiadają wyłącznie śruby/nakrętki montażowe, które zapewniają siłę zacisku.
Wyjątek: W przypadku montażu felg do samochodów terenowych często pomija się zakładanie pierścieni centrujących, a centrowanie koła odbywa się wyłącznie na śrubach/nakrętkach.
Jak prawidłowo dobrać pierścienie centrujące?
Dobór pierścieni jest prosty i opiera się na dwóch wymiarach:
Średnica zewnętrzna: Musi idealnie pasować do średnicy otworu centralnego w feldze.
Średnica wewnętrzna: Musi idealnie pasować do średnicy piasty w samochodzie.
Kupując nowe felgi aluminiowe na rynku wtórnym, odpowiednio dobrane pierścienie są zazwyczaj dołączane do kompletu przez sprzedawcę, więc nie musisz się martwić o ich samodzielny dobór.
Materiał wykonania: plastik czy metal?
Najpopularniejszym i najbardziej praktycznym materiałem do produkcji pierścieni jest ABS (plastik). Rzadziej spotyka się pierścienie metalowe lub aluminiowe.
Materiał | Zalety | Wady |
Plastik (ABS) | Ekonomiczny (niski koszt), praktyczny (nie "zapieka się" na piaście). | Mniej trwały niż metal, może ulec uszkodzeniu przy nieprawidłowym montażu. |
Metal/aluminium | Trwalszy i bardziej wytrzymały mechanicznie. | Tendencja do „zapiekania się” (rdzewienia) na piaście, co sprawia, że demontaż kół bywa niezwykle uciążliwy. |
Z uwagi na tendencję pierścieni metalowych do zapiekania się i fakt, że pierścień pełni tylko rolę centrowania (a nie nośną), pierścienie plastikowe są zazwyczaj lepszym i częściej rekomendowanym wyborem. Ich uszkodzenie jest mało prawdopodobne przy prawidłowym montażu, a koszt wymiany jest znikomy (3−6 zł/szt).
Tolerancje montażowe: dlaczego otwór nie jest nigdy "na styk"?
Kupując felgi dedykowane, możesz zauważyć niewielką różnicę w wielkości otworu centrującego felgi i średnicy piasty, sięgającą zazwyczaj około 0,1 mm. Na przykład, jeśli piasta w samochodzie ma 66,6 mm, otwór w feldze może mieć 66,7 mm. Ten minimalny luz jest całkowicie normalny i celowy, a wynika z kilku technicznych aspektów:
Montaż i demontaż: Pasowanie "na styk" utrudniłoby, a w skrajnych przypadkach uniemożliwiłoby montaż lub demontaż felgi z kołnierza piasty, zwłaszcza po dłuższej eksploatacji (w wyniku osadzenia się brudu, korozji lub lekkiego "zapiekania" się materiałów).
Rozszerzalność cieplna: Aluminium, z którego wykonane są felgi, podlega rozszerzalności cieplnej. Podczas jazdy, zwłaszcza przy intensywnym hamowaniu, koła i piasty nagrzewają się. Niewielki luz minimalizuje ryzyko zablokowania lub zakleszczenia felgi na piaście po jej rozgrzaniu.
Brak wpływu na kompatybilność: Nie należy się obawiać, że felgi mogą być niekompatybilne z samochodem w przypadku tak małych różnic. Producenci felg ustalają dokładną średnicę otworu uwzględniając wszelkie wytyczne techniczne i tolerancje produkcyjne. Ponieważ – jak już wspomniano – to śruby/nakrętki montażowe odpowiadają za ostateczne i stałe utrzymanie felgi, wystarczy kierować się certyfikatami i dedykowanymi wymiarami przy doborze nowych kół, aby mieć pewność, że są one kompatybilne.
Felgi niewymagające pierścieni (dedykowane)
Coraz częściej producenci felg oferują modele z fabrycznie dopasowanym rozmiarem otworu centralnego do konkretnego modelu samochodu. Taka felga nie wymaga stosowania pierścieni centrujących, ponieważ jej otwór w feldze idealnie odpowiada średnicy piasty wybranego pojazdu. W ofercie takie modele często są oznaczane certyfikatem ECE (lub mają wyraźne oznaczenie "dedykowane" lub "OE").
Poniżej prezentujemy kilka wybranych modeli alufelg, które produkowane są z rozmiarami dopasowanymi do dedykowanych im modeli felg, dzięki czemu nie wymagają stosowania pierścieni centrujących. Otwór w feldze odpowiada średnicy wybranego pojazdu. Takie dopasowane rozmiary zdarzają się w ofercie producentów felg coraz częściej, a w naszej ofercie można je rozpoznać po opisie "ECE" w kolumnie "certyfikat".