Zapieczone śruby przy alufelgach: dlaczego powstaje problem i jak go uniknąć?
Próba samodzielnej zmiany koła zakończona fiaskiem, bo stalowe śruby klinują się w gnieździe aluminiowej felgi – to scenariusz znany wielu kierowcom. Problem zapiekania śrub (lub nakrętek) jest szczególnie dotkliwy w przypadku połączenia stali (śruba) i aluminium (felga), a jego przyczyny leżą w fizyce, chemii i... błędach montażowych.
1. Dlaczego śruby stawiają opór? Przyczyny zapiekania
Trudności z odkręcaniem śrub mocujących felgi aluminiowe wynikają z kilku nakładających się zjawisk:
A. Różnice w rozszerzalności cieplnej
Stal i aluminium mają różną rozszerzalność cieplną. Główne problemy generuje sytuacja, gdy:
Felga jest zimna, a tarcza hamulcowa gorąca: Jeśli koło było dokręcane zaraz po intensywnej jeździe, felga aluminiowa (która szybko oddaje ciepło) była względnie chłodna, podczas gdy tarcza hamulcowa (a z nią piasta) była gorąca. Podczas jazdy rozgrzana piasta rozszerzała się, ściskając śruby. Po ostygnięciu materiały zastały się w naprężeniu.
Dokręcanie w nierównej temperaturze: Jeżeli śruba została wkręcona przy chłodnej feldze, a podczas eksploatacji felga się nagrzeje, naprężenia w połączeniu mogą się zwiększyć.
B. Korozja elektrochemiczna (utlenianie)
Wysoka temperatura w połączeniu z wilgocią (np. z deszczu, soli drogowej) wywołuje procesy na styku dwóch różnych metali (stali i aluminium). Powstają tlenki i wodorotlenki, które działają jak naturalny klej, klinując gwinty śruby i gniazda felgi.
C. Zbyt wysoki moment dokręcenia
Bardzo częstą przyczyną jest dokręcenie śrub zbyt dużym momentem siły, zwłaszcza za pomocą klucza pneumatycznego ustawionego na zbyt duży moment obrotowy. Zbyt mocne dokręcenie trwale odkształca materiał felgi w gnieździe, co dramatycznie utrudnia późniejsze odkręcenie.
2. Jak odkręcić zapieczoną śrubę?
Gdy śruba stawia opór uniemożliwiający odkręcenie, postępuj metodycznie:
Użyj klucza krzyżakowego lub teleskopowego: W porównaniu ze zwykłym kluczem do kół, klucz krzyżakowy lub teleskopowy umożliwia uzyskanie znacznie większego momentu siły.
Zastosuj przedłużkę: Jeśli klucz krzyżakowy to za mało, zastosowanie dodatkowego ramienia (np. kawałka rury nasuniętej na ramię klucza) zwielokrotni siłę obrotową. Pamiętaj, aby uważać, by nie uszkodzić śruby!
Preparat penetrujący: Użyj środka penetrująco-smarującego (typu WD-40) i odczekaj kilkanaście minut. Pomoże on rozpuścić tlenki i rdzę.
Delikatne uderzenie: W skrajnych przypadkach, lekkie, kontrolowane uderzenie młotkiem w główkę śruby (tylko w osi, nie z boku!) może pomóc w zerwaniu połączenia chemicznego. Po uderzeniu spróbuj odkręcić śrubę.
3. Jak zapobiegać problemom z zapiekaniem?
Odpowiednia pielęgnacja i prawidłowy montaż to klucz do bezproblemowej wymiany kół:
Obszar | Zalecane działanie | Dlaczego to działa? |
Moment dokręcania | Zawsze dokręcaj śruby kluczem dynamometrycznym z momentem zgodnym z zaleceniami producenta (zwykle 110−140 Nm). | Zapobiega odkształceniu gniazd felgi i nadmiernym naprężeniom. |
Temperatura | Odczekaj, aż felga i piasta osiągną tę samą temperaturę przed dokręceniem. | Unika powstawania naprężeń termicznych, które mogą zablokować śrubę po ostygnięciu. |
Smarowanie gwintu | Posmaruj gwint śruby niewielką ilością smaru miedziowego (lub bardzo oszczędnie smarem ŁT43). | Smar działa jako separator, zapobiegając korozji i zacieraniu gwintów. Usuń nadmiar smaru z zewnątrz. |
Gniazdo felgi | Można delikatnie posmarować powierzchnię styku śruby/nakrętki z felgą bezbarwnym denaturatem. | Denaturat tworzy warstwę izolacyjną (zapobieganie korozji), która nie pozostawia plam (w przeciwieństwie do barwionego). |
Pamiętaj: Gwint śruby nigdy nie powinien być suchy, ale nadmiar smaru na zewnątrz zetrzyj dokładnie, aby kurz i brud drogowy nie tworzyły nieestetycznych i korozyjnych mas.