Uniwersalność felg aluminiowych: Jak jeden komplet pasuje do wielu aut?
W przeciwieństwie do felg stalowych, które często są ściśle dedykowane jednemu modelowi samochodu, nowoczesne felgi aluminiowe na rynku wtórnym charakteryzują się niezwykłą uniwersalnością montażową. Jest to efekt celowej strategii producentów, którzy dążą do ujednolicenia produkcji ze względów ekonomicznych i logistycznych.
Osiągnięcie tej uniwersalności jest możliwe dzięki sprytnemu zarządzaniu trzema kluczowymi parametrami montażowymi: otworem centralnym, odsadzeniem (ET) i rozstawem śrub.
1. Otwór centralny: magia pierścienia redukcyjnego
Problem: Producenci samochodów stosują różnorodne średnice piast, a producenci felg chcą, aby ich produkty pasowały do jak największej liczby marek.
Rozwiązanie: duży otwór + pierścień centrujący.
Producenci felg aluminiowych wytwarzają obręcze z dużym, ustandaryzowanym otworem centralnym. Różnica między tym dużym otworem a mniejszą średnicą piasty w danym samochodzie jest następnie niwelowana za pomocą pierścienia redukcyjnego (centrującego).
Zasada działania: Pierścienie, wykonane zazwyczaj z tworzyw sztucznych lub aluminium, precyzyjnie wypełniają przestrzeń, zapewniając idealne scentrowanie felgi na piaście. Jest to kluczowe dla prawidłowego wyważenia koła i wyeliminowania wibracji podczas jazdy.
2. Odsadzenie (ET): Optymalny współczynnik i dystanse
Problem: Parametr ET (Einpresstiefe), czyli odsadzenie felgi, musi mieścić się w ściśle określonym zakresie, aby koło nie tarło o elementy zawieszenia lub nadwozia.
Rozwiązanie: Optymalizacja ET i Dystanse.
Producenci felg wykorzystują fakt, że felga nie musi posiadać ściśle określonej, jednej wartości ET, a wystarczy, że mieści się w pewnym przedziale. W rezultacie, większość felg z rynku wtórnego posiada jeden, optymalny współczynnik odsadzenia, który pasuje do szerokiej gamy popularnych modeli.
Modyfikacja: W razie potrzeby, odsadzenie można również zwiększyć (czyli wysunąć felgę bardziej na zewnątrz) poprzez zastosowanie tarcz dystansowych.
3. Rozstaw śrub: pływające rozwiązania dla elastyczności
Problem: Rozstaw śrub (np. 5x112, 4x100) to parametr najmniej podatny na dopasowanie. Otwory felgi muszą idealnie pokrywać się z otworami w piaście. Nawet minimalna różnica uniemożliwia montaż.
Rozwiązanie 1: Śruby pływające (Mimośrodowe).
To innowacyjny sposób na zniwelowanie drobnych niezgodności rozstawu. Śruba pływająca łączy tradycyjną śrubę z ruchomym, metalowym kołnierzem.
Możliwy zakres korekty: Śruby te pozwalają na korektę rozstawu rzędu ±1 mm (łącznie 2 mm). Przykładowo, umożliwiają bezpieczny montaż felgi o rozstawie 4×100 na piaście 4×98 mm (lub odwrotnie) lub 5×112 na 5×110 mm.
Rozwiązanie 2: Systemy pływających otworów.
Niektóre firmy, jak TSW z systemem VariFit, poszły o krok dalej, konstruując alufelgi z otworami montażowymi, które same w sobie są pływające, dodatkowo zwiększając zakres tolerancji na drobne różnice w rozstawie śrub.
Podsumowanie logistyki i ekonomii
Uniwersalność montażowa to nie tylko wygoda dla klienta, ale przede wszystkim konieczność dla producentów felg działających na rynku wtórnym. Dążenie do ujednolicenia parametrów wynika z prostego rachunku ekonomicznego:
Niższe koszty produkcji: Mniej wariantów tego samego modelu (np. tylko jeden duży otwór centralny) to bardziej ujednolicony i tańszy proces produkcyjny.
Lepsza dostępność: Zamiast utrzymywać na stanie magazynowym kilkanaście wersji felgi (pod każdy możliwy rozstaw, ET, i otwór piasty), wystarczy mieć ujednoliconą wersję i zestaw tanich pierścieni redukcyjnych.
Dzięki temu połączeniu standaryzacji produkcji i sprytnych rozwiązań montażowych (pierścienie, śruby pływające) felgi aluminiowe są niezwykle elastycznym produktem, pozwalającym na szybką i estetyczną zmianę wyglądu niemal każdego samochodu.
Prezentujemy kilka przykładowych modeli felg z naszej oferty, które posiadają aplikacje pod bardzo szeroką gamę modeli samochodów.