Uniwersalność montażowa felg aluminiowych
Jedną z cech felg aluminiowych, odróżniających je od obręczy stalowych, jest ich uniwersalność montażowa. Oznacza to, że jeden komplet felg o określonych parametrach może być zamontowany na wielu modelach samochodów. Ograniczeniem w tej powszechności zastosowania są takie parametry jak rozstaw śrub, gabaryty felg rozumiane jako średnica i szerokość czy odsadzenie.
Parametry montażowe
Felgi aluminiowe produkowane na rynek wtórny, by były możliwie najbardziej uniwersalne pod względem montażowym, konstruowane są z parametrami jak najbardziej odpowiadającymi powszechności występowania rozwiązań w samochodach. Dążenie do ujednolicenia parametrów felg wynika z kwestii ekonomicznych. Im mniej wariantów danego modelu felg trzeba wyprodukować, tym cały proces produkcyjny jest bardziej ujednolicony. Nie trzeba wiercić otworów centralnych z różnymi średnicami, nawiercać otworów montażowych o kilku rozstawach itp. Przy ujednoliceniu parametrów felg łatwiej jest również zapewnić dostępność. Nie spotkamy się wtedy z sytuacją, że przyjedzie do nas klient, który potrzebuje danego modelu felg z rozstawem 5x115, a my mamy tylko 5x100; 5x114,3 i 4x98. By nie odesłać takiego klienta z kwitkiem, na stanie magazynowym musimy mieć felgi ze wszystkimi możliwymi rozstawami śrub, parametrami ET, średnicami obręczy i otworami piast.
Pierścień redukcyjny
Z problemem występowania mnogości średnic piast w produkowanych samochodach producenci poradzili sobie produkując felgi z dużymi otworami centralnymi. Taki otwór centralny jest dopasowywany następnie przy pomocy elementu redukującego różnice miedzy felgą i piastą. W tym celu idealnie sprawdzają się pierścienie centralne wykonane zazwyczaj z tworzyw sztucznych.
Optymalne odsadzenie
Felga aluminiowa, by nadawała się do konkretnego modelu samochodu, nie musi posiadać ściśle określonego parametru ET. Zazwyczaj wystarczy, że ten parametr mieści się w pewnym przedziale. Fakt ten został wykorzystany przez producentów i wielkości ET produkowanych felg posiadają zazwyczaj jeden, optymalny dla wielu marek aut współczynnik odsadzenia. Odsadzenie w felgach możemy także zwiększyć montując je z tarczami dystansowymi.
Otwory montażowe
Najmniej podatnym parametrem na możliwość dopasowania do każdego modelu samochodu jest rozstaw śrub, który musi być dokładnie taki jak przewidział to producent. Nie przykręcimy koła samochodowego, jeśli otwory w feldze i piaście nie będą się pokrywały. Czyli zarówno ich ilość i średnica, na jakiej są nawiercone, nie będą identyczne.
Pewnym rozwiązaniem w tym przypadku okazało się wynalezienie tzw. śrub pływających. Jest to postać tradycyjnej śruby w połączeniu z metalowym kołnierzem. Możliwa do zastosowania redukcja różnic w otworach felgi i piasty to 2mm. Oznacza to, że za pomocą tych śrub możemy zastosować rozstawy 4x98 z 4x100; 5x110 i 5x112; 5x108 i 5x110 itp.
Inny ciekawy sposób na zniwelowanie różnic w feldze i piaście zaproponowała firma TSW. System pływających otworów montażowych nazwanych VariFit opiszemy w następnym artykule.
Pokrewne tematy:
dobierz felgi z konfiguratorami producentów
Prezentujemy kilka przykładowych modeli felg z naszej oferty, które posiadają aplikacje pod bardzo szeroką gamę modeli samochodów.