Kompletny przewodnik po śrubach do felg aluminiowych: parametry i bezpieczeństwo
Elementy montażowe — śruby i nakrętki — są tak samo ważne jak same felgi. Niewłaściwie dobrane mogą prowadzić do uszkodzenia felgi, piasty, a w skrajnych przypadkach do odpadnięcia koła. Jeśli kupujesz felgi z "drugiej ręki" bez zestawu montażowego, musisz wiedzieć, na co zwrócić uwagę.
1. Kluczowy parametr: osadzenie łba śruby w gnieździe felgi
Najważniejszą kwestią jest kształt łba elementu mocującego, który musi idealnie pasować do gniazda (otworu) w nowej feldze. Nie można zakładać, że śruby używane do felg stalowych pasują do aluminiowych.
Rodzaje Osadzeń:
Kształt łba śruby/nakrętki | Kształt gniazda felgi | Najczęściej spotykane marki |
Stożkowy | Stożkowe (V-shape) | Najpowszechniejsza praktyka na rynku wtórnym. |
Kulisty | Kuliste (półokrągłe) | Grupa VW (Audi, Skoda, Seat), Mercedes, felgi fabryczne (OEM) lub z certyfikatem ECE. |
Płaski | Płaskie gniazdo z podkładką | Citroen, Peugeot. |
Dlaczego dopasowanie kształtu jest ważne?
Jeśli zastosujesz śrubę o niedopasowanym osadzeniu (np. kulistą w gnieździe stożkowym):
Felga będzie trzymana tylko punktowo, na dużo mniejszej powierzchni styku.
Prowadzi to do zniszczenia gniazda w feldze (deformacja aluminium) i do niebezpiecznego luzu na połączeniu felga-piasta, szczególnie przy dużych prędkościach.
Wskazówka: Aby sprawdzić osadzenie, posmaruj łeb posiadanej śruby czarnym flamastrem, włóż do gniazda felgi i kilkukrotnie obróć. Jeśli farba wytrze się tylko punktowo, oznacza to brak dopasowania.
2. Parametry techniczne: długość i skok gwintu
Oprócz kształtu łba, niezbędne są informacje o długości i rodzaju gwintu.
A. Długość śruby
Długość śruby jest kluczowa dla bezpieczeństwa:
Za krótkie śruby: Ryzyko wyrwania gwintu z piasty, co jest skrajnie niebezpieczne.
Za długie śruby: Uniemożliwiają prawidłowe dokręcenie obręczy lub mogą uszkodzić elementy za piastą (np. czujniki ABS, elementy hamulcowe).
Porada praktyczna: W przypadku braku katalogu producenta felg, można zastosować zasadę, że śruba, po przejściu przez otwór w feldze, powinna wystawać od wewnętrznej strony alufelgi na 1,5 cm do 2 cm.
B. Skok gwintu
Śruby i nakrętki muszą mieć odpowiedni skok gwintu i średnicę (np. M12x1.5, M14x1.25, M14x1.5), które są ściśle określone przez producenta samochodu i piasty. Ta informacja jest stała i niezależna od tego, czy montujesz felgi stalowe czy aluminiowe (choć felgi aluminiowe mogą wymagać innej długości śruby).
3. Montaż i konserwacja
Prawidłowy montaż ma kluczowe znaczenie dla łatwości demontażu w przyszłości.
Rozszerzalność cieplna i zapobieganie zapiekaniu
Aby uniknąć zapiekania się śrub w gnieździe (częsty problem połączenia stal-aluminium), należy:
Unikać montażu "na gorąco": Nie przykręcaj felg, gdy tarcza hamulcowa jest rozgrzana po długiej jeździe, a felga jest zimna. Różna rozszerzalność cieplna metali prowadzi do powstawania naprężeń, które klinują śruby.
Smarowanie: Przed wkręceniem gwintu delikatnie posmaruj go (oraz powierzchnię styku z felgą) smarowidłem warsztatowym (np. smarem ŁT43 lub miedziowym). To działa jako separator, zapobiegając korozji i ułatwiając odkręcanie. Pamiętaj o usunięciu nadmiaru smaru.
Wymagany moment dokręcania
Zawsze używaj klucza dynamometrycznego i dokręcaj śruby z momentem siły zgodnym z zaleceniami producenta auta (zwykle 110−140 Nm). Zbyt duży moment (np. po użyciu klucza pneumatycznego) trwale uszkodzi gniazda.
4. Dodatkowe zabezpieczenie: śruby antykradzieżowe
Jeśli inwestujesz w drogie felgi aluminiowe, warto pomyśleć o śrubach (lub nakrętkach) antykradzieżowych.
Zasada działania: Na każde koło montowana jest jedna śruba ze specjalnym wzorem na łbie. Do jej odkręcenia służy tylko dedykowany klucz (adapter), który pasuje wyłącznie do danego kompletu.
Cel: Złodziej bez oryginalnego klucza nie jest w stanie odkręcić felg za pomocą standardowych narzędzi.
Praktyka: Zestaw antykradzieżowy jest skuteczną i szeroko stosowaną metodą zabezpieczenia kół. Należy pamiętać, by klucz do śrub antykradzieżowych zawsze wozić w samochodzie (na wypadek konieczności zmiany koła) i dbać o to, by się nie zniszczył.
Upewniając się, że Twoje śruby są idealnie dobrane pod względem osadzenia, długości i skoku gwintu, zapewniasz bezpieczeństwo jazdy i trwałość zarówno felgom, jak i elementom układu jezdnego.
Poniżej prezentujemy kilka ciekawych modeli felg aluminiowych do których dobieramy pełny zestaw montażowy pod auto klienta.