w3c

w3c

Peryferia: śruby / nakrętki montażowe do felg. Jak dobrać odpowiednie parametry

Kompletny przewodnik po śrubach do felg aluminiowych: parametry i bezpieczeństwo

Elementy montażowe — śruby i nakrętki — są tak samo ważne jak same felgi. Niewłaściwie dobrane mogą prowadzić do uszkodzenia felgi, piasty, a w skrajnych przypadkach do odpadnięcia koła. Jeśli kupujesz felgi z "drugiej ręki" bez zestawu montażowego, musisz wiedzieć, na co zwrócić uwagę.


1. Kluczowy parametr: osadzenie łba śruby w gnieździe felgi

Najważniejszą kwestią jest kształt łba elementu mocującego, który musi idealnie pasować do gniazda (otworu) w nowej feldze. Nie można zakładać, że śruby używane do felg stalowych pasują do aluminiowych.

Rodzaje Osadzeń:

Kształt łba śruby/nakrętkiKształt gniazda felgiNajczęściej spotykane marki
StożkowyStożkowe (V-shape)Najpowszechniejsza praktyka na rynku wtórnym.
KulistyKuliste (półokrągłe)Grupa VW (Audi, Skoda, Seat), Mercedes, felgi fabryczne (OEM) lub z certyfikatem ECE.
PłaskiPłaskie gniazdo z podkładkąCitroen, Peugeot.

Dlaczego dopasowanie kształtu jest ważne?

Jeśli zastosujesz śrubę o niedopasowanym osadzeniu (np. kulistą w gnieździe stożkowym):

  • Felga będzie trzymana tylko punktowo, na dużo mniejszej powierzchni styku.

  • Prowadzi to do zniszczenia gniazda w feldze (deformacja aluminium) i do niebezpiecznego luzu na połączeniu felga-piasta, szczególnie przy dużych prędkościach.

Wskazówka: Aby sprawdzić osadzenie, posmaruj łeb posiadanej śruby czarnym flamastrem, włóż do gniazda felgi i kilkukrotnie obróć. Jeśli farba wytrze się tylko punktowo, oznacza to brak dopasowania.

śruby osadzenia


2. Parametry techniczne: długość i skok gwintu

Oprócz kształtu łba, niezbędne są informacje o długości i rodzaju gwintu.

A. Długość śruby

Długość śruby jest kluczowa dla bezpieczeństwa:

  • Za krótkie śruby: Ryzyko wyrwania gwintu z piasty, co jest skrajnie niebezpieczne.

  • Za długie śruby: Uniemożliwiają prawidłowe dokręcenie obręczy lub mogą uszkodzić elementy za piastą (np. czujniki ABS, elementy hamulcowe).

Porada praktyczna: W przypadku braku katalogu producenta felg, można zastosować zasadę, że śruba, po przejściu przez otwór w feldze, powinna wystawać od wewnętrznej strony alufelgi na 1,5 cm do 2 cm.

B. Skok gwintu

Śruby i nakrętki muszą mieć odpowiedni skok gwintu i średnicę (np. M12x1.5, M14x1.25, M14x1.5), które są ściśle określone przez producenta samochodu i piasty. Ta informacja jest stała i niezależna od tego, czy montujesz felgi stalowe czy aluminiowe (choć felgi aluminiowe mogą wymagać innej długości śruby).


3. Montaż i konserwacja

Prawidłowy montaż ma kluczowe znaczenie dla łatwości demontażu w przyszłości.

Rozszerzalność cieplna i zapobieganie zapiekaniu

Aby uniknąć zapiekania się śrub w gnieździe (częsty problem połączenia stal-aluminium), należy:

  • Unikać montażu "na gorąco": Nie przykręcaj felg, gdy tarcza hamulcowa jest rozgrzana po długiej jeździe, a felga jest zimna. Różna rozszerzalność cieplna metali prowadzi do powstawania naprężeń, które klinują śruby.

  • Smarowanie: Przed wkręceniem gwintu delikatnie posmaruj go (oraz powierzchnię styku z felgą) smarowidłem warsztatowym (np. smarem ŁT43 lub miedziowym). To działa jako separator, zapobiegając korozji i ułatwiając odkręcanie. Pamiętaj o usunięciu nadmiaru smaru.

Wymagany moment dokręcania

Zawsze używaj klucza dynamometrycznego i dokręcaj śruby z momentem siły zgodnym z zaleceniami producenta auta (zwykle 110−140 Nm). Zbyt duży moment (np. po użyciu klucza pneumatycznego) trwale uszkodzi gniazda.


4. Dodatkowe zabezpieczenie: śruby antykradzieżowe

Jeśli inwestujesz w drogie felgi aluminiowe, warto pomyśleć o śrubach (lub nakrętkach) antykradzieżowych.

  • Zasada działania: Na każde koło montowana jest jedna śruba ze specjalnym wzorem na łbie. Do jej odkręcenia służy tylko dedykowany klucz (adapter), który pasuje wyłącznie do danego kompletu.

  • Cel: Złodziej bez oryginalnego klucza nie jest w stanie odkręcić felg za pomocą standardowych narzędzi.

  • Praktyka: Zestaw antykradzieżowy jest skuteczną i szeroko stosowaną metodą zabezpieczenia kół. Należy pamiętać, by klucz do śrub antykradzieżowych zawsze wozić w samochodzie (na wypadek konieczności zmiany koła) i dbać o to, by się nie zniszczył.

Upewniając się, że Twoje śruby są idealnie dobrane pod względem osadzenia, długości i skoku gwintu, zapewniasz bezpieczeństwo jazdy i trwałość zarówno felgom, jak i elementom układu jezdnego.

Poniżej prezentujemy kilka ciekawych modeli felg aluminiowych do których dobieramy pełny zestaw montażowy pod auto klienta.

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: