w3c

w3c

Wszystko co chcesz wiedzieć o felgach aluminiowych skręcanych z oddzielnych elementów

Czym są felgi skręcane?

Felgi skręcane, znane również jako felgi wieloczęściowe, to szczyt inżynierii i designu w świecie obręczy aluminiowych. Choć nie są rozwiązaniem tanim ani uniwersalnym, oferują wyjątkowe połączenie wytrzymałości, niskiej wagi i możliwości precyzyjnej personalizacji.


1. Definicja i pozycja na rynku

Felgi skręcane należą do najwyższej półki cenowej i jakościowej. Zwykle są to obręcze o dużych rozmiarach, od 19-20 cali wzwyż, a ich cena często zaczyna się od kilku tysięcy złotych za jeden egzemplarz.

Czym są? To felgi, które nie są wykonane z jednego kawałka materiału (jak większość felg odlewanych), lecz składają się z dwóch lub trzech oddzielnie produkowanych elementów:

  1. Ramiona (talerz)

  2. Obręcz wewnętrzna

  3. Obręcz zewnętrzna (rant)

Ta koncepcja narodziła się w świecie motorsportu (prekursorem była marka BBS w latach 70. i 80.), gdzie istniało zapotrzebowanie na obręcze niezwykle trwałe, lekkie i łatwe w naprawie lub modyfikacji.

felgi trzyczęściowe


2. Jak powstają felgi skręcane? Proces produkcyjny

Proces produkcji felg skręcanych jest skomplikowany i wymaga ogromnej precyzji:

  1. Osobna produkcja elementów:

    • Ramiona (talerz) są często wytwarzane metodą kucia (co zapewnia maksymalną wytrzymałość i lekkość) lub zaawansowanego odlewu niskociśnieniowego.

    • Obręcze są formowane i obrabiane maszynowo.

  2. Ręczne scalanie: Osobno wytworzone części są następnie ręcznie skręcane ze sobą.

  3. Elementy łączące: Do połączenia używa się specjalistycznych śrub, często wykonanych z tytanu, aby zminimalizować wagę i zapewnić wytrzymałość.

  4. Centrowanie i Precyzja: Najtrudniejszym etapem jest scentrowanie felgi. Koło musi być idealnie proste i wyważone, a częste pomiary są przeprowadzane w celu zapewnienia, że łączenie nie wprowadzi bicia.

Możliwość produkcji elementów oddzielnie pozwala na osiągnięcie niezwykłej trwałości i lekkości w dużych rozmiarach, gdzie jednolity odlew byłby niemożliwy lub zbyt ciężki.


3. Zalety i wady użytkowania

Główne zalety:

  • Wytrzymałość i lekkość: Połączenie najmocniejszych technologii (często kucie ramion) i modułowej konstrukcji daje wyjątkowo trwałe i lekkie obręcze.

  • Łatwość modyfikacji i naprawy: W przypadku uszkodzenia, zamiast wymieniać całą felgę, można wymienić tylko uszkodzony element (np. rant zewnętrzny), co w dłuższej perspektywie może obniżyć koszty eksploatacji.

  • Elitarny design: Felgi skręcane stanowią elitę felg tunerskich. Wielu producentów felg tradycyjnych odwołuje się do tej stylistyki, umieszczając na swoich obręczach jedynie imitacje łączeń na śruby.

Ograniczenia i wady:

  • Cena: Są to jedne z najdroższych felg na rynku.

  • Wymagany większy rozmiar: Specyfika łączeń śrubowych sprawia, że średnica wewnętrzna felgi jest większa. Oznacza to, że jeśli minimalny rozmiar dla Twojego samochodu to 18 cali, felga skręcana prawdopodobnie będzie musiała mieć 19 cali lub więcej, aby pomieścić zaciski i tarcze hamulcowe.

  • Konieczność demontażu: W przypadku konieczności naprawy lub lakierowania, demontaż poszczególnych elementów wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy.

W naszej obecnej ofercie nie znajdziesz typowych felg skręcanych. Może zainteresują Cię natomiast markowe alufelgi imitujące wygląd skręcanych:

Polecane alufelgi

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: