w3c

w3c

Rodzaje profili ramion felg aluminiowych

Jakie występują profile ramion felg aluminiowych?

Analizując od strony technicznej, by felga spełniała swoje podstawowe zadanie musi posiadać co najmniej trzy ramiona. W innym wypadku nie mogłaby przenosić obciążeń, które występują z przyczyn fizycznych i uginałyby się z powodu braku stabilności. Poza takimi wymogami konstrukcyjnymi w odniesieniu do uformowania ramion otwiera się pole do popisu dla projektantów. Jest niezwykle dużo miejsca na indywidualność i akcenty projektowe z większą liczbą i kształtem ramion.

Odpowiednia konstrukcja szprych stanowi różnicę wizualną i wpływa zarówno na wygląd felgi aluminiowej, jak i całego pojazdu. Pożądane cechy i wzbudzane emocje są wyrażane przez odpowiedni projekt ramion. W efekcie otrzymujemy elegancję, dynamikę i chęć wyróżnienia się. Warianty typów ramion są tak obszerne, jak pomysły projektantów, którzy je tworzą. Biorąc pod uwagę wymagania techniczne, nie ma już przeszkód i ograniczeń w liczbie, kształcie czy zgrupowaniu szprych.

Rozróżnienie designów felg pod względem ilości ramion

Pierwsze rozróżnienie między typami ramion opiera się na ilości ich występowania w danej feldze: na przykład pięć, sześć lub osiem. W felgach "szprychowych" może ich być nawet ponad dwadzieścia. Jeśli nie można na pierwszy rzut oka ocenić liczby szprych, takie koło okreslą się wieloramiennym. Szczególną odmianą są koła tarczowe, które mają zamkniętą powierzchnię z kilkoma symetrycznie rozmieszczonymi otworami. Przykładem takiej felgi jest Ronal R50.

Kolejne rozróżnienie związane jest z ułożeniem ramion. W przypadku podwójnych, szprychy są rozmieszczone parami w bliskiej odległości od siebie. W przypadku ramion na kształt litery Y ramiona takie rozdzielają się na dwa od środka ku rantowi felgi. Taki design zwykło się określać jako "mesh".

Ramiona podwójne i Y mają przeważnie dziesięć szprych. Z drugiej strony, w przypadku konstrukcji ze skrzyżowanymi szprychami, w której poszczególne szprychy rozgałęziają się i nachodzą na siebie, ze względów technicznych możliwe jest tylko koło wieloramienne.

Rozróżnienie designów felg pod względem wyprofilowania ramion

Różnice w konstrukcji ramion mogą dotyczyć także tego w jaki sposób są wyprofilowane względem powierzchni czołowej. I tak w przypadku designu "flat" ramiona tworzą płaską powierzchnię względem przekroju.Jest to najbardziej klasyczna, często występująca odmiana.

"Concave" to wersja koła o ramionach ukształtowanych wklęśle względem powierzchni czołowej. Taki projekt sprawia wrażenie, że alufelga ma wizualnie większą średnicę niż w rzeczywistości. Jest to także często bardzo ciekawy efekt przestrzenny.

Trzecia możliwość to ramiona wychodzące poza obrys rantu koła. Spotykane rzadziej ze względu na obawy kierowców o ryzyko zarysowania powierzchni takich ramion o wysokie krawężniki oraz przepisy prawne zabraniające użytkowania kół które mogą wystawać poza obrys nadkola, co tyczy się szczególnie przypadków zbyt dużego odsadzenia koła od piasty.

Podsumowanie

Odważny wygląd automatycznie przyciąga uwagę i szybko odwraca uwagę od pojazdu – co nie zawsze jest pożądane. Niemniej jednak znajduje swoich zwolenników i słusznie! Aby uzyskać bardziej sportowe wrażenie, które powinno oddziaływać również na pojazd, wybrano większą liczbę szprych. Tym, którzy preferują elegancję i ponadczasowość, często zaleca się stosowanie mniejszej liczby ramion. Szczególnie ciekawie prezentują się asymetryczne podwójne szprychy, a "mesh" nadają kole dynamiczny wydźwięk. Niezależnie od tego, jakiego wzoru felg szukasz, bogata oferta naszego sklepu spełnia wszystkie te wymagania.


Poniżej prezentujemy kilka propozycji modeli felg aluminiowych o efektownej konstrukcji będącej połączeniem stylu szprychowego z ramionami typu Y czyli "mesh".

Related Products

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: