w3c

w3c

Zawory do kół, niedoceniany element

Zawór w kole jest jednym z elementów decydujących o bezpieczeństwie jazdy, choć rzadko zwraca się na niego uwagę.

Statystyki wykazują rosnąca liczbę awarii i wypadków wywołanych przez uszkodzony lub nieszczelny zawór. Na pierwszym miejscu awarie opon są związane z ich przebiciem. Następne w zestawieniu jest uszkodzenie warstw opony wynikające z uderzenia w przeszkodę lub wpadniecie w dziurę w drodze. Na trzecim miejscu obserwuje się uszkodzenie zaworu. Jeśli do takiego zdarzenia dojdzie w samochodzie rozpędzonym do dużej prędkości, może to wywołać niebezpieczną sytuację dla kierowcy i pasażerów.

 

Za awarię ogumienia najczęściej obwinia się same opony. Tymczasem w wielu przypadkach powodem uszkodzenia może być zawór. Można to zweryfikować podczas oględzin koła w całości, z zaworem umieszczonym w gnieździe felgi.

 

Jakie zadanie spełnia zawór?

 

Zawór potocznie kojarzy się z operacją pompowania kół. Jest to faktycznie jedna z funkcji, ktorą pełni wentyl, ale przy jego pomocy można również upuścić powietrze. Głównym więc zadaniem zaworu jest kontrola ciśnienia w oponie.

 

Jakość zastosowanych zaworów ma ogromne znaczenie. Chodzi nie tylko o utrzymanie ciśnienia powietrza w oponie. Na ten element koła podczas jazdy działa siła odśrodkowa. Im szybciej obraca się koło, tym ta siła jest większa. Podczas jazdy z prędkością 130-140 km/h wentyl gumowy odchyla się od swego standardowego położenia względem felgi nawet o 30 stopni. Skutkiem ciągłego wyginania i prostowania się tego elementu następuje jego niszczenie, szczególnie w części wystającej z felgi.

 

Zawór może ulec zniszczeniu również podczas wymiany ogumienia. Zaleca się wymianę wentyli na nowe przy każdej sezonowej wymianie opon.

 

Cały proces odpowiedniego użytkowania opon przekłada się bezpieczeństwo podróżowania samochodem. Nieprawidłowości mogących obniżyć sprawność ogumienia jest bardzo wiele. Część z nich jest związana z montażem koła. Pozostawienie starego zaworu w feldze to tylko jedno z powszechnych grzechów zakładów wulkanizacyjnych. W serwisach wymiany opon dochodzi do częstego stosowania past ropopochodnych do uszczelniania kół, które niszczą gumę, zamiast stosowania nieznacznie droższych środków na bazie detergentów.

 

zawór metalowy na feldzeDobrym rozwiązaniem jest stosowanie zaworów metalowych, wkręcanych w felgę. Są odporne na zniszczenie i... zdecydowanie ładniejsze, co jest ważną cechą szczególnie w zestawieniu z felgami aluminiowymi, a w autach o sportowym zacięciu również z oponami nisko-profilowymi, które są bardzo wrażliwe na zmianę ciśnienia.

 

Zawór jest jedna z dróg, którymi może uchodzić powietrze z opony. Warto o tym pamiętać, szczególnie że jest to element koła narażony na szybkie zużycie.

 

Pokrewne tematy:

Po co stosuje się dekielki do felg

Zasadność stosowania pierścieni centrujących

Boxed:

Sticky Add To Cart

Font: