Odnawianie alufelg samodzielnie: poradnik krok po kroku
Po kilku latach eksploatacji naturalne jest, że na felgach aluminiowych pojawiają się rysy, otarcia i uszkodzenia powierzchni lakierniczej. Jeśli felgi nie mają uszkodzeń strukturalnych (pęknięć, odkształceń), możesz pokusić się o ich samodzielną renowację. Choć jest to proces pracochłonny, uzyskany efekt z pewnością wynagrodzi poświęcony czas.
NIE ZAJMUJEMY SIĘ RENOWACJĄ FELG ALUMINIOWYCH. PROSZĘ TRAKTOWAĆ PONIŻSZY ARTYKUŁ JEDYNIE INFORMACYJNIE. NIE UDZIELAMY TEŻ PORAD W ZAKRESIE ODNAWIANIA FELG
Przygotowanie i demontaż
Demontaż: Zdejmij koła z samochodu.
Opony: Najwygodniejszą pracę zapewni zdjęcie opon z obręczy, ale można pracować z zamontowanymi oponami (pamiętaj tylko o dokładnym zabezpieczeniu ich brzegów taśmą). Niezależnie od wyboru, konieczna będzie wizyta w wulkanizacji na wyważanie po zakończeniu prac.
Czyszczenie: Dokładnie wyczyść koła, usuwając brud, smołę, i pył hamulcowy, zwłaszcza w trudno dostępnych zakamarkach.
Etap I: Przygotowanie powierzchni (szlifowanie)
Szlifowanie to najcięższa część, której celem jest stworzenie idealnie gładkiej powierzchni dla nowego lakieru.
Szlifowanie na mokro: Rozpocznij od gruboziarnistego papieru, stopniowo przechodząc do coraz drobniejszego:
Start: Granulacja 600 (do głębszych rys).
Finisz: Granulacja 1200 do 2000 (dla wygładzenia).
Uzupełnianie ubytków: Jeśli po szlifowaniu pozostaną głębokie zarysowania lub nierówności, należy je uzupełnić szpachlą przeznaczoną do aluminium, a następnie przeszlifować raz jeszcze, aż uzyskasz jednolitą powierzchnię.
Etap II: Wybór metody wykończenia
Masz dwie główne ścieżki renowacji powierzchni:
A. Polerowanie "na błysk" (efekt lustra)
Jeśli chcesz uzyskać lustrzany efekt, musisz całkowicie usunąć wszystkie warstwy lakieru i dokładnie wypolerować samo aluminium.
Zabezpieczenie: Wypolerowane aluminium wymaga natychmiastowego zabezpieczenia, ponieważ jest bardzo podatne na utlenianie. Pokryj je 3 do 4 cienkimi warstwami lakieru bezbarwnego.
Ważne: Upewnij się, że używasz wysokiej jakości lakieru, który dobrze trzyma się polerowanego aluminium (warto skonsultować to z działem technicznym producenta).
B. Malowanie na kolor (zmiana koloru)
Jeśli malujesz felgi na wybrany kolor, nie musisz całkowicie usuwać fabrycznego lakieru, pod warunkiem, że mocno trzyma się podłoża.
Podkład: Nałóż 2 warstwy lakieru podkładowego. Zachowaj odpowiednie odstępy na wyschnięcie każdej warstwy.
Wygładzenie podkładu: Po całkowitym wyschnięciu podkładu, warto go przeszlifować drobnym papierem i oczyścić.
Kolor: Przystąp do nałożenia docelowego koloru.
Etap III: Lakierowanie i montaż (kluczowe zasady bezpieczeństwa)
Kluczowe zasady lakierowania
BEZPIECZEŃSTWO: Szalenie ważne jest, by podczas całej operacji lakierowania nie pomalować wnętrza otworów na śruby oraz otworu centralnego w feldze. Gruba warstwa lakieru w tych miejscach stworzy podkład, który będzie się uginał pod naciskiem śrub/nakrętek, prowadząc do ich luzowania się – jest to zjawisko niebezpieczne!
Lakier bezbarwny: Na koniec pokryj felgi warstwą lakieru bezbarwnego. Od Twoich umiejętności zależy ostateczny efekt wizualny i trwałość powłoki.
Grubość: Całkowita ilość wszystkich nałożonych warstw (podkład, kolor, bezbarwny) nie powinna przekroczyć czterech i powinny być one możliwie cienkie. Grube warstwy lakieru są bardziej podatne na wgniecenia.
Zabezpieczenie: Ostatnim krokiem jest zabezpieczenie felg woskiem (może być ten do karoserii). Warstwa ochronna utrudni osiadanie brudu i pyłu hamulcowego.
Trwałość a metoda
Pamiętaj, że profesjonalna regeneracja wymaga lakierowania proszkowego, które jest o wiele trwalsze od domowych metod.
Felgi odnowione lakierem z puszki najlepiej traktować jako komplet do sezonowej zmiany całych kół, bez wykonywania przekładek opon. Wyeliminuje to ryzyko uszkodzenia nowej, delikatniejszej powłoki podczas montażu w serwisie opon.
Po wszystkim udaj się do warsztatu na wyważanie i montaż kół.
A jeśli będziesz chciał dokonać zakupu nowych felg, sprawdź koniecznie naszą ofertę!