Masa nieresorowana
Masa nieresorowana to pojęcie odnoszące się do masy części pojazdu, które nie są podparte zawieszeniem i bezpośrednio oddziałują na nawierzchnię drogi. W przypadku kół samochodowych, masa ta odgrywa kluczową rolę w kwestiach takich jak prowadzenie pojazdu, komfort jazdy oraz wydajność układu zawieszenia.
Czym jest masa nieresorowana?
Masa nieresorowana obejmuje wszystkie elementy pojazdu, które znajdują się pomiędzy drogą a zawieszeniem, takie jak:
- felgi,
- opony,
- hamulce (np. tarcze i zaciski),
- wahacze czy inne elementy układu zawieszenia.
Im niższa masa nieresorowana, tym lepsze osiągi pod względem tłumienia nierówności oraz stabilności pojazdu.
Jak masa felgi wpływa na właściwości jezdne?
Komfort jazdy
Lżejsze felgi zmniejszają siły działające na zawieszenie, co przekłada się na bardziej płynne pokonywanie nierówności drogi.
Prowadzenie i przyczepność
Zbyt ciężkie felgi mogą obniżyć skuteczność zawieszenia w utrzymywaniu kontaktu opon z nawierzchnią, co negatywnie wpływa na trakcję i stabilność w zakrętach. Lekkie felgi poprawiają dynamikę jazdy, szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Przyspieszenie i hamowanie
Masa felgi ma bezpośredni wpływ na moment bezwładności kół. Lżejsze felgi pozwalają na szybsze przyspieszanie i skuteczniejsze hamowanie, ponieważ układ napędowy i hamulcowy ma mniej masy do wprawienia w ruch lub zatrzymania.
Zużycie paliwa
Mniejsza masa nieresorowana oznacza niższe obciążenie całego układu napędowego, co może przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa.
Dlaczego wybierać lekkie felgi?
Felgi aluminiowe i wykonane ze stopów lekkich, szczególnie te poddawane dodatkowej obróbce jak FlowForming czy HLT, są często lżejsze od stalowych, co obniża masę nieresorowaną. Wybór takich felg jest szczególnie istotny w sportach motorowych, gdzie każdy kilogram ma znaczenie. W codziennym użytkowaniu również warto inwestować w lżejsze felgi, aby poprawić komfort i dynamikę jazdy.
Ostatecznie, idealny dobór felgi zależy od kompromisu między masą, trwałością oraz estetyką, dostosowanymi do preferencji użytkownika i warunków eksploatacji.